• Anonym (??)

    Gifta sig med särbo från annat land - bostadbidrag?

    Jag hoppas någon kan hjälpa mig. För två år sedan träffade jag min nuvarande särbo i ett sydeuropeiskt land. Han är flykting från början från mellanöstern och har alltså flyktingststaus fortfarande i sitt land.
    Vi har besökt varandra fram och tillbaka i dessa två år vilket funkat bra, dock känner vi nu att vi vill bo ihop mer och det blir han som kommer att flytta hit då jag har barn från ett tidigare separerat förhållande och inte kan flytta till det landet. 

    I teorin ska det inte spela någon roll om han ansöker om uppehållstillstånd här som sambo eller som gift, men efter mängder med möten med både migrationsverket och det land där han har uppehållstillstånd samt hans advokat har vi förstått att det i praktiken gör det, därför funderar vi på att gifta oss av byråkratiskt skäl. 

    Vi blir ju dock särbos tills han fått sitt uppehållstillstånd. Jag har 3000 i bostadsbidrag, pengar jag behöver då jag studerar och har barnen på heltid. Förlorar jag detta om jag gifter mig, han är arbetslös just nu och har därför ingen mer inkomst än att han får lite pengar från sin familj till sitt uppehälle? 

    Någon som har varit i samma situation? Hur gick ni till väga? Jag undanber mig rasistiska påhopp, ni vet ingenting om varken mig eller min man, jag vill bara ha en diskussion om sakfrågan. 

  • Svar på tråden Gifta sig med särbo från annat land - bostadbidrag?
  • Svartilldigovan1122

    I fall en kvinna är frånskild, har ett barn, saknar jobb och pluggar, och därtill hämtar hit ett bidragsfall eller en "sk flykting), ja, då kan jag gott ifrågasätta beteendet utan att behöva bli kallad rasist. I fall det är det enda motsvar jag får på mitt inlägg, ja då har ni inte mycket att komma med.

  • Anonym (123)
    Svartilldigovan1122 skrev 2015-02-27 18:03:15 följande:

    I fall en kvinna är frånskild, har ett barn, saknar jobb och pluggar, och därtill hämtar hit ett bidragsfall eller en "sk flykting), ja, då kan jag gott ifrågasätta beteendet utan att behöva bli kallad rasist. I fall det är det enda motsvar jag får på mitt inlägg, ja då har ni inte mycket att komma med.


    nej men ytterligare ett nystartat konto som inte förstå att vill man inte bli kallad rasist så låter man bli att gölra rasistiska påhopp på andra.

    Fick ni grupprabatt på kontona förresten?

    Att inte Familjeliv reagerar på att samtidigt som vissa konton stängs av så kommer det nya konton med samma åsikter


  • wordsfrommykeyboard
    Anonym (123) skrev 2015-02-27 18:18:00 följande:
    nej men ytterligare ett nystartat konto som inte förstå att vill man inte bli kallad rasist så låter man bli att gölra rasistiska påhopp på andra.

    Fick ni grupprabatt på kontona förresten?

    Att inte Familjeliv reagerar på att samtidigt som vissa konton stängs av så kommer det nya konton med samma åsikter
  • Svartillidioternaovan2222

    Jag är själv student och jag skulle aldrig få för mig att gifta mig med en totalt okänd utländsk man utan inkomst, släppa in denna man i mitt hem med mitt barn och därtill sedan snylta efter bidragspengar eftersom jag inte klarar av att försörja mig själv.

    Att ni tror att detta är rasism är pinsamt, det är sunt förnuft. Man beter sig inte som TS gör, det är ett totalt ansvarslöst och vidrigt beteende.

    Sluta snylta på alla andra och ta eget ansvar, det är inte mycket begärt. PS. sluta gapa rasist hela  tiden, ni urvattnar totalt ordets betydelse när ni kallar exakt alla för rasist.

  • Anonym (123)
    Svartillidioternaovan2222 skrev 2015-02-27 18:34:29 följande:

    Jag är själv student och jag skulle aldrig få för mig att gifta mig med en totalt okänd utländsk man utan inkomst, släppa in denna man i mitt hem med mitt barn och därtill sedan snylta efter bidragspengar eftersom jag inte klarar av att försörja mig själv.

    Att ni tror att detta är rasism är pinsamt, det är sunt förnuft. Man beter sig inte som TS gör, det är ett totalt ansvarslöst och vidrigt beteende.

    Sluta snylta på alla andra och ta eget ansvar, det är inte mycket begärt. PS. sluta gapa rasist hela  tiden, ni urvattnar totalt ordets betydelse när ni kallar exakt alla för rasist.


    men det är bara att sluta uttala sig rasistiskt  så löser man problemet själv

    Det känns för övrigt som att är det några som drar upp rasistkortet ständigt och jämnt så är det fördomsfulla människor själva i tro om att det är ett frikort
  • Anonym (antagligen)

    Som jag förstått det, så eftersom du är svensk medborgare så är du inte försörjningsskyldig för honom. Ni kan alltså få bostadsbidrag om han inte har någon inkomst. Eventuellt även socialbidrag om ni inte når upp till normen (om det inte är så att ni inte kan få det för att du är student). 

    Har du lång tid var på studierna? Kan ju vara så att du hinner bli klar innan han kommer hit, väntetiden på uppehållstillstånd med anknytning ligger för närvarande på 14 månader. 

    Detta är enbart så som jag uppfattat reglerna, men jag skulle inte sätta några pengar på det. Kanske bäst att fråga Migrationsverket

  • Arnborg
    Svartilldigovan1122 skrev 2015-02-27 18:03:15 följande:

    I fall en kvinna är frånskild, har ett barn, saknar jobb och pluggar, och därtill hämtar hit ett bidragsfall eller en "sk flykting), ja, då kan jag gott ifrågasätta beteendet utan att behöva bli kallad rasist. I fall det är det enda motsvar jag får på mitt inlägg, ja då har ni inte mycket att komma med.


    Nu vet jag inte vad du har skrivit tidigare, men jag undrar också om TS vet vad hon gör? Och om hon har fokus på sitt barn överhuvudtaget? Spöke
    Det känns som att bostadsbidraget är hennes minsta problem...
  • puss
    Svartilldigovan1122 skrev 2015-02-27 18:03:15 följande:

    I fall en kvinna är frånskild, har ett barn, saknar jobb och pluggar, och därtill hämtar hit ett bidragsfall eller en "sk flykting), ja, då kan jag gott ifrågasätta beteendet utan att behöva bli kallad rasist. I fall det är det enda motsvar jag får på mitt inlägg, ja då har ni inte mycket att komma med.


    Vad är det du ifrågasätter? Hur lyder frågan?
  • puss
    Anonym (antagligen) skrev 2015-02-27 18:42:12 följande:

    Som jag förstått det, så eftersom du är svensk medborgare så är du inte försörjningsskyldig för honom. Ni kan alltså få bostadsbidrag om han inte har någon inkomst. Eventuellt även socialbidrag om ni inte når upp till normen (om det inte är så att ni inte kan få det för att du är student). 

    Har du lång tid var på studierna? Kan ju vara så att du hinner bli klar innan han kommer hit, väntetiden på uppehållstillstånd med anknytning ligger för närvarande på 14 månader. 

    Detta är enbart så som jag uppfattat reglerna, men jag skulle inte sätta några pengar på det. Kanske bäst att fråga Migrationsverket


    Är man gift har man försörjningsplikt.
  • Arnborg

    Så mycket vet jag med säkerhet, att gifter du dig så ska ditt bostadsbidrag omprövas. Du och din man blir då nämligen försörjningsskyldiga för varandra, och detta gäller även om man inte sammanbor. 

    När det gäller bostadsbidrag och socialbidrag, så blir man för övrigt försörjningsskyldiga för varandra redan vid sambo. Även om de kallar det för att "hela hushållet ansöker gemensamt om bidraget", så blir det ju i praktiken samma sak. 

    Det är dessutom så, att som ensam mamma har du rätt att tjäna dubbelt så mycket ("tjäna" kan även vara andra bidrag i det här fallet, t.ex. bidragsdelen på studielånet) än som sammanboende, innan bostadsbidraget börjar minska. Är man två, så räknas nämligen vars och ens inkomst för sig. Om gränserna inte är höjda sedan jag kollade detta sist, så får du som ensamstående mor tjäna 116 000 per år innan bostadsbidraget börjar minska, medan ni om ni är två får tjäna 58 000 per år innan bostadsbidraget börjar minska. Det räcker alltså att en av er tjänar mer än 58 000 per år, innan bidraget börjar minska. 

    Detta gör att det inte finns många par som uppbär bostadsbidrag överhuvudtaget utan att dessutom ha socialbidrag, p.g.a. att de får tjäna så lite för att få bostadsbidrag överhuvudtaget, eller några summor som spelar någon roll, att de inte kan leva på de inkomsterna. Utan då måste de ju gå till soc. Och gör du det, TS, så kommer de att säga att du måste avsluta dina studier innan du kan få något där. 

    Jag tror att du gör ditt livs misstag, och att du kommer att förstöra hela tillvaron både för dig själv och - vilket är värre - ditt oskyldiga barn. En ännu mer brännande fråga är hur denne man kommer att behandla ditt barn..? Vet du något om honom överhuvudtaget? Det har förekommit hemska barnmisshandelsfall i Sverige, där tidningarna tystat ner att det är en krigs- eller tortyrskadad flykting som misshandlat och/eller dödat en svensk kvinnas barn, när hon låtit honom flytta in och lämnat honom ensam med barnet. Du tar en MYCKET stor risk med ditt barn! Kan inte barnet flytta till sin pappa i stället?

Svar på tråden Gifta sig med särbo från annat land - bostadbidrag?