• Mrs D

    Kattmat, behöver råd.

    Hej

    Det är så att jag funderar på att byta kattmat och behöver lite råd angående det.

    Har en 4 årig liten honkatt, Alice, väger 3.9 kg, regelbundet avmaskad och är steriliserad, enligt veterinären är hon lite på den tyngre sidan för mycket för sin storlek.

    Tillbaka till maten. Just nu äter hon Royal Canin active outdoor torr foder, anledningen till att jag vill byta är för att hon verkar vara hungrig hela tiden och har senaste året börjat spendera större delen av tiden inomhus. så active outdoor känns inte som rätta valet längre. Hon jagar mycket men har aldrig sett henne äta något förutom när hon hade en hare.. Hon tycker inte om burk mat.

    Vad jag vill ha tips om är ett mättande torrfoder som skulle kunna passa henne.

  • Svar på tråden Kattmat, behöver råd.
  • Anonym (CCL)

    Testa Hills Metabolic? Det ger en bra mättnadskänsla påstår de, har själv jobbat på veterinärklinik och sålt fodret, många är väldigt nöjda med det i alla fall. Det är ju ett dietfoder, så det borde ju passa om hon är lite rund. Annars, om du är nöjd med Royal så har ju de motsvarande, eller ett helt vanligt foder för kastrater? Indoor Appetite Control kanske du kan testa, om hon mest är inomhus och är hungrig hela tiden?

    Det är ju en hel djungel där ute med djurfoder, men ta hem några provpåsar och se vad hon gillar, fråga hos din veterinär kanske. Det är ju inte alltid som katten är intresserad av att byta foder som ägaren är... ^^

  • Abbe83

    Våra steriliserade katter på 7 år och 10 år får Applaws torrfoder och det är mättande, funka bra till dom. 

  • Zafirah
    Abbe83 skrev 2015-02-27 16:05:04 följande:

    Våra steriliserade katter på 7 år och 10 år får Applaws torrfoder och det är mättande, funka bra till dom. 


  • cattus

    Om hon funkar bra på royal i övrigt så ge istället sterilised appetite control, den är lightare och ger mättnad så att hon inte är hungrig hela tiden

  • Mrs D

    Hej Tack för svaren.

    Ja jag tror att efter lite mer läsning att royals sterilised appetite control blir vad jag ska testa. Så får vi hoppas hon känner sig mätt.

  • happysunday

    Royal canin är skit. Googla "bra torrfoder till katt" så får du upp massor av tips. Royal canin kommer inte vara ett av dem.

  • Madmoiselle
    happysunday skrev 2015-03-01 19:13:31 följande:

    Royal canin är skit. Googla "bra torrfoder till katt" så får du upp massor av tips. Royal canin kommer inte vara ett av dem.


    Googlar man på det får man upp Wiskas, Friskis och allt möjligt. Du vet inte riktigt hur google funkar eller hur?

    Ts, jag bytte från Royal Canin till Applaws, det funkar bra för mina katter.
  • Majsan70

    Orijen Cat and kitten får alla våra katter. KASTRERADE honor som hanar. Alla har bra vikter och mår bra. Inget spannmål i det och ganska bra fetthalt. 
    Utöver torrfodret får alla katterna rått kött av olika de slag flera gånger i veckan. 

  • happysunday
    Madmoiselle skrev 2015-03-02 01:37:09 följande:
    Googlar man på det får man upp Wiskas, Friskis och allt möjligt. Du vet inte riktigt hur google funkar eller hur?

    Ts, jag bytte från Royal Canin till Applaws, det funkar bra för mina katter.
    Jag menade givetvis inte att man ska tro på allt man läser via google. Jag menar att det finns mkt bra att ta reda på via det om man vill söka mer kunskap. Men källkritik är ju givet.
    En katt är köttätare och ska då inte ha ett foder fullt av spannmål som royal canin innehåller.
  • Anonym (kattägare)

    Vi kör med Bozita till våran hankatt på 1 år och 9 månader. Han har epilepsi och därför känner vi att kosten är extra viktig att den är bra. 

  • IceJossan

    Royal Canin, Hill's m.fl. innehåller helt stört mycket onödigt som katter inte ska äta. Spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt, vegetabiliska biprodukter, majsgluten osv.
    Det är olika hur det påverkar katten - många blir feta, andra magrar av väldigt.

    Sikta in dig på ett foder med minst 80% kött, och det ska vara minst 20% fett även om hon är överviktig. Det är kolhydraterna du ska minska på, inte kött och fett. Och så bör motionen ökas också.

    Applaws, Orijen, Taste of the Wild, Eukanuba, WildCat Etosha, ZiwiPeak är vettiga torrfoder.

    Men klart bäst vore det att få över henne på enbart blötmat och rått kött+råa ben, där har du bra hälsokost för katt (fast enbart rå föda är ju bäst). Vilka blötmatssorter har du testat? Du kan behöva göra så att du fasar in på blötmat genom att du droppar liiiiiite sås över torrfodret varje dag, sen öka smått dag för dag. Så småningom, men det kan ta tid, kan hon ha vant in sig på blötmat så pass att du kan ta bort torrfodret.

  • Mejeriansvarig

    Som flera andra säger. Testa spannmålsfritt. Våra katter äter mycket mindre nu och är mättare än innan så jag är toppen nöjd med Applaws.

  • Spnks

    Mina katter äter Orijen Cat & Kitten. Båda två hade fått Royal Canin hos sina uppfödare men det ville jag inte fortsätta ge dom. RC lever mest på sitt namn. Själva maten är inte så mycket att hurra över. Nu när dom får Orijen så äter dom inte alls lika mycket om man jämför när det var RC i skålarna. Dom är mätta längre och håller vikten stadigt. 


    Jag brukar köpa påsen som väger 6,8 kg. Kostar 600-någonting. Men maten räcker väldigt länge då dom inte springer och småäter hela tiden. Katterna är väldigt nöjda och likaså jag. 

  • alltvarupptaget

    royal är skit. Jag ger bara mina hundar och katter orijen eller acana då det är såpass hög kötthalt och inte massa skräp i den maten. Är katten för tjock så ger du den vad det står rekomenderat på påsen. Orijen kostar mer men det jämnar ut sig då katten inte behöver äta lika mycket och det räcker då längre. Ge henne inte den med lax eller dylikt eftersom det är för fett för henne. Då passar det bättre med lamm eller anka för det är inte lika kraftigt. 

  • alltvarupptaget
    Anonym (kattägare) skrev 2015-03-02 10:50:36 följande:

    Vi kör med Bozita till våran hankatt på 1 år och 9 månader. Han har epilepsi och därför känner vi att kosten är extra viktig att den är bra. 


    Om ni är såpass noga med kosten på den katten så SKA NI INTE GE BOZITA. finns inget vettigt i den maten! varför tror ni att det är bra att ge katten bagerivetemjöl och ris b.la????? en katt ska ha kött. därmed, Orijen.  Kan länka med innehållsförteckningen på en bozita här så får du se hur mycket "bra" det är i det.   InnehållsförteckningKyckling (torkad kyckling 25%, färsk svensk kyckling 4%), bagerivetemjöl, majsmjöl, köttmjöl, animaliskt fett, ris, kycklingbuljong, cellulosafibrer, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, kaliumklorid, dikalciumfosfat, jäst, L-karnitin
  • Anonym (kattägare)
    alltvarupptaget skrev 2015-05-22 13:00:28 följande:
    Om ni är såpass noga med kosten på den katten så SKA NI INTE GE BOZITA. finns inget vettigt i den maten! varför tror ni att det är bra att ge katten bagerivetemjöl och ris b.la????? en katt ska ha kött. därmed, Orijen.  Kan länka med innehållsförteckningen på en bozita här så får du se hur mycket "bra" det är i det.   InnehållsförteckningKyckling (torkad kyckling 25%, färsk svensk kyckling 4%), bagerivetemjöl, majsmjöl, köttmjöl, animaliskt fett, ris, kycklingbuljong, cellulosafibrer, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, kaliumklorid, dikalciumfosfat, jäst, L-karnitin

    Okej, tack för din upplysning! Har gått till djuraffären i min hemstad och har litat på att de vet vad som är bäst för min katt. Ska till veterinären imorgon, så ska höra med henne vilket som passar min kisse bäst. Trodde man kunde lita på de som jobbar i en djuraffär och som ska kunna sin sak.


    Kan helt ärligt säga att jag inte läst noggrant på innehållsförteckningen (enbart för att hon rådde mig att ge min katt detta pga sin sjukdom. Påpekade även hur viktigt det var att han får bra kost), annars brukar jag alltid titta! Men man ska sannerligen inte känna sig trygg med de som ska kunna sitt jobb. 

Svar på tråden Kattmat, behöver råd.