• Anonym (border)

    Borderline- hur överlever ni??

    Jag vet inte hur ni klarar att leva med detta helvete. För jag gör det inte... Terapi i all ära, men det är en timme i veckan där man har någon som stöttar en. Övrig tid då? Vänner och familj kan inte sitta och hålla en i handen hela tiden, och helt ärligt så klarar jag inte av att bära smärtan ensam en sekund till... Förstår inte hur jag orkat så här länge. Minsta lilla motgång gör att jag sitter med ett rakblad i handen. Eller att jag borde sluta med alla mina mediciner, för utan dom kommer jag må tillräckligt dåligt för att våga avsluta allt. Men jag gör inte det såklart. Det stannar vid tankar när det gäller den biten, men i övrigt blir jag självdestruktiv och gör allt för att förstöra för mig själv. Snälla berätta hur ni klarar det så jag kan finna ork...

  • Svar på tråden Borderline- hur överlever ni??
  • Giovanna

    Vad är det för typ av terapi du går i? Psykodynamisk terapi, KBT, DBT eller något annat?

  • Anonym (border)

    Har gått i KBT innan men nu är det psykodynamisk. Jag har ganska bra koll på DBT-verktygen. Jag vet vad jag KAN göra i de stunderna, men jag väljer att göra motsatsen för jag vill bara skada mig själv så mycket jag bara kan och vågar. Dels för att jag hatar mig själv och känner mig misslyckad och oälskad, men även för att jag vill visa de som behandlat mig dåligt vad de faktiskt gör mot mig. Som en vädjan till dom att snälla inte utsätta mig för mer. Jag dras till destruktiva relationer, men de killarna har inte empati nog för att bry sig om hur dåligt de får mig att må.

  • Giovanna

    Jag känner igen mig själv i mycket av det du beskriver men kan inte svara utförligare än så här idag. Jag skriver mer imorgon!

  • Anonym (också BPD)
    Anonym (border) skrev 2015-02-27 18:06:01 följande:

    Har gått i KBT innan men nu är det psykodynamisk. Jag har ganska bra koll på DBT-verktygen. Jag vet vad jag KAN göra i de stunderna, men jag väljer att göra motsatsen för jag vill bara skada mig själv så mycket jag bara kan och vågar. Dels för att jag hatar mig själv och känner mig misslyckad och oälskad, men även för att jag vill visa de som behandlat mig dåligt vad de faktiskt gör mot mig. Som en vädjan till dom att snälla inte utsätta mig för mer. Jag dras till destruktiva relationer, men de killarna har inte empati nog för att bry sig om hur dåligt de får mig att må.


    Jag förstår vad du menar med att du vet vad du KAN göra i de stunderna men att du väljer att göra motsatsen. Det ligger ju liksom i en självskadares natur... Men DBT handlar ju mycket om färdighetsträning, om att tillsammans med andra i samma situation öva upp dina färdigheter att hantera olika känslor och stå ut när det är svårt. Det är en lång och intensiv behandling där grunden är din egen vilja att bli bättre och den viljan tror jag faktiskt att du har innerst inne annars skulle du inte må som du gör. Tänk också på att de flesta som går i DBT-behandling har samma diagnos som du och det är lätt att tänka "det där kanske funkar för andra men inte för mig". Ändå blir de allra flesta BPD-patienter bättre med DBT och många kan helt ta bort diagnosen efter genomgången behandling. Även om alla inte lyckas med DBT så är det ändå den behandlingsform som visat sig mest effektiv. Jag är själv diagnosticerad med bl.a Borderline och står i kö till DBT och självklart har jag själv mina tvivel "ska det här verkligen funka för mig?" men jag har ändå förstått att detta är en effektiv metod och jag väljer att hoppas och tro på det. Tänk på att det ofta är lång kötid till DBT-enheterna (i mitt landstning >2 år) så se till att ställa dig i kö, du kan ju alltid tacka nej senare. Jag förstår att du känner hopplöshet och jag känner med dig!
Svar på tråden Borderline- hur överlever ni??