• Anonym (smittad?)

    Smittorisk vinterkräksjuka

    Igår kväll hade vi besök av min svärmor, sambons syster och hennes dotter. För en timme sen ringde svärmor och talade om att dom hade sjukstuga (vi skulle dit och äta middag imorgon). Sambons syster hade blivit sjuk i natt, hon hade kräkits hela natten och fortsätter än. Hon får inte behålla vätska ens. Ingen diarré dock. Hur stor är risken att vi blivit smittade? Smittar hon fast hon inte var dålig när hon var här? Vi fikade och hon åt smörgås med god aptit och drack kaffe. Livrädd för att bli magsjuk då jag är njursjuk och kan blir så jädra dålig.

  • Svar på tråden Smittorisk vinterkräksjuka
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (smittad?) skrev 2015-02-27 17:57:33 följande:

    Igår kväll hade vi besök av min svärmor, sambons syster och hennes dotter. För en timme sen ringde svärmor och talade om att dom hade sjukstuga (vi skulle dit och äta middag imorgon). Sambons syster hade blivit sjuk i natt, hon hade kräkits hela natten och fortsätter än. Hon får inte behålla vätska ens. Ingen diarré dock. Hur stor är risken att vi blivit smittade? Smittar hon fast hon inte var dålig när hon var här? Vi fikade och hon åt smörgås med god aptit och drack kaffe. Livrädd för att bli magsjuk då jag är njursjuk och kan blir så jädra dålig.


    Jag är osäker.. Men det borde smitta innan det "bryter ut" för du ka. Vara smittobärare i upp till 10 dagar innan det bryter ut.. Men det är ju saliv och sånt som smittar då.. Och det kan ta allt från några timmar till några dagar innan det bryter ut
  • Anonym (Malin)

    Har läst på en del om vinterkräk då dottern hade för ett par veckor sen. Hon fick det vid tolv på natten, bara några timmar tidigare var vi och hälsade på en släkting och hon var i kontakt med 10-15 pers. Ingen blev smittad. Har aldrig hört att man är smittobärare i upp till tio dagar INNAN, men så kanske det är. Men det är inte en luftburen smitta, om inte du är väldigt nära någon som kräks och på något vis får kräk/bajs i munnen. För det måste in i munnen för att du ska bli smittad. Vanligt är ju tex dörrhandtag, spolknappen på toa osv. När dottern fick det kräktes hon nästan PÅ mig, jag var extremt noga med handhygien och handsprit, klorin på alla smittoställen. Jag blev inte smittad. Jag jobbar i vården och har hanterat olika smittor många gånger. Enligt medicinskt ansvarig ssk i min kommun kan man gå och jobba även om man har magsjuka barn. Så länge man inte har symtom själv! Jag tror inte du behöver vara orolig för att ni blir smittade:) men ett tips OM ni skulle bli, köp hem klorin om du inte har hemma. Handsprit och engångshandskar. Tror det var min räddning när jag tog hand om dotterns magsjuka;)

  • Anonym (Hmm)

    Fast det finns ju en anledning till att det är så svårt att bli av med magsjuka på tex förskolor. Kanske handlar främst om att föräldrar skickar sina barn tillbaka till förskolan tidigare än 48h efter sista kräkning/diarré. Men det måste ändå vara lätt att bli smittad! Även om man måste komma i kontakt med det, menar jag, annars skulle inte hälften av personalstyrkan på en förskola och 75% av barnen drabbas... Eller?

    Handsprit hjälper inte mot magsjuka.

    Mitt tips är att läsa på 1177 om smittorisker osv.

  • Anonym (Malin)

    Ja efter magsjuka är man väldigt smittsam! Barn är ofta smittsamma längre än 48h. Men har aldrig hört att man kan vara det i upp till tio dagar innan. Nej enbart handsprit tar inte död på magsjukebakterier, det är tvål och vatten som gäller och så avslutar man med handsprit.

  • Sunnan

    Inkubationstiden (dvs den tid det tar från smitta till symptom) för vinterkräksjuka är max 48h - man kan Inte vara bärare i 10 dagar innan det bryter ut!

    Viruset sprids genom kräkningar, avföring och direktkontakt. Risken att smittas av en symptomfri vuxen som man inte är intim med är därför extremt liten.

    Barn har inte samma hygien och har dessutom en tendens att stoppa saker i munnen, därför blir utbrotten så stora på förskolor.

  • Anonym (smittad?)

    Åh, tack för alla svar. Då hoppas jag att vi klarar oss. Dom brukar bo hos oss när dom kommer och hälsar på då dom bor i Finland, men nu har vi inte plats då gästrummet blivit barnrum. Känns väldigt skönt att det blev så ärligt talat. Hellre att 1 person blir smittad än att vi 4 blir dåliga...

Svar på tråden Smittorisk vinterkräksjuka