• Anonym (Irrit­erad mamma)
    Äldre 27 Feb 20:51
    1659 visningar
    2 svar
    2
    1659

    Hund trots allergi hos barn

    Hej,

    Det är så här att min son som är nio år gammal är allergisk mot hund. Vi sålde genast vår hund när vi fick reda på detta. Men hans pappa (bor VV) köpte istället en hund. En Liten korthårig terrier liknande Jack Russel. Och de hävdar att han inte reagerar på den. Men jag tänker att även om han inte reagerar nu att han på längre sikt kan utveckla en svårare allergi än den han redan har.

    Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Vi kommer bra överens annat och har aldrig problem så eller bråkar. Men detta söker mig, att sonen kan fara illa av detta.

    Vad gäller? Utsättas eller inte??

  • Svar på tråden Hund trots allergi hos barn
  • Äldre 28 Feb 20:08
    #1

    Hej!
    Hundar har specifika allergen vilket gör att man kan tåla en sorts hund men inte en annan sort. Katter har samma typ av allergen vilket betyder att om man är allergisk mot en katt så är man allergisk mot alla katter. 
    Har man en sorts allergi så är det lättare att även få annan typ av allergi och speciellt gäller det barn eftersom deras immunförsvar är mer aktivt jämfört med vuxna.
    Det finns alltså ingen garanti att barnet inte börjar reagera på hunden så småningom, han har ju hundallergi och den kan förvärras. Ju oftare han utsätts för hundallergen, desto sämre är det alltså för hans immunförsvar tyvärr.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Anonym (Irrit­erad mamma) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 20:35
    #2
    Allergiexperten skrev 2015-02-28 20:08:29 följande:

    Hej!

    Hundar har specifika allergen vilket gör att man kan tåla en sorts hund men inte en annan sort. Katter har samma typ av allergen vilket betyder att om man är allergisk mot en katt så är man allergisk mot alla katter. 

    Har man en sorts allergi så är det lättare att även få annan typ av allergi och speciellt gäller det barn eftersom deras immunförsvar är mer aktivt jämfört med vuxna.

    Det finns alltså ingen garanti att barnet inte börjar reagera på hunden så småningom, han har ju hundallergi och den kan förvärras. Ju oftare han utsätts för hundallergen, desto sämre är det alltså för hans immunförsvar tyvärr.

    vänliga hälsningar Anitha 


    Tack för snabbt svar!
Svar på tråden Hund trots allergi hos barn