• Haskel

    Sär skrivningar?

    Vad är det som har hänt det senaste året/åren. Jag upplever att folk särskriver ord mer och mer. Tidigare tyckte jag sällan att jag det särskilt ofta. Nu verkar det snarare vara regel än undantag. Är det någon ny årskull från skolan som nu börjat visa sig på sociala medier, eller vad beror det på?

    Har du några teorier om vad det beror på?

  • Svar på tråden Sär skrivningar?
  • Frontline

    Hmm va då sär skriver?


    Inget jag har märkt tror jag eller?

    Jag håller med dig, jag är själv ingen som skriver korrekt men just sär skriv ning retar jag jag mig på nåt så in i helvete...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (enough is enough)

    Jag stör mig mer på folk som ska rätta andra det om något är irriterande, speciellt när dom själva gör fel.


    Haskel skrev 2015-02-28 00:31:56 följande:

     Tidigare tyckte jag sällan att jag det särskilt ofta.



  • nokitus
    Anonym (enough is enough) skrev 2015-02-28 00:46:32 följande:

    Jag stör mig mer på folk som ska rätta andra det om något är irriterande, speciellt när dom själva gör fel.


  • Haskel
    Anonym (enough is enough) skrev 2015-02-28 00:46:32 följande:

    Jag stör mig mer på folk som ska rätta andra det om något är irriterande, speciellt när dom själva gör fel.


    Jag stör mig inte på någon. Jag funderar bara på vart "fenomenet" kommer ifrån.
  • Anonym (enough is enough)
    Haskel skrev 2015-02-28 00:53:58 följande:
    Jag stör mig inte på någon. Jag funderar bara på vart "fenomenet" kommer ifrån.
    Antagligen samma ställe som obegripliga meningar kommer ifrån? Ibland blir det fel helt enkelt.

    Sen får man inte glömma att vissa har skrivsvårigheter och det är inget fel med det

    Själv skriver jag fel ofta, slarv trötthet, bekvämlighet, you name it
  • Haskel
    Anonym (enough is enough) skrev 2015-02-28 01:02:58 följande:
    Antagligen samma ställe som obegripliga meningar kommer ifrån? Ibland blir det fel helt enkelt.

    Sen får man inte glömma att vissa har skrivsvårigheter och det är inget fel med det

    Själv skriver jag fel ofta, slarv trötthet, bekvämlighet, you name it
    Naturligtvis gör vi fel ibland. Det har vi gjort i alla tider.

    Skrivsvårigheter har väl också funnits i alla tider. 

    Det förklarar inte den kraftiga ökningen, enligt mig.
  • Anonym (enough is enough)
    Haskel skrev 2015-02-28 01:11:47 följande:
    Naturligtvis gör vi fel ibland. Det har vi gjort i alla tider.

    Skrivsvårigheter har väl också funnits i alla tider. 

    Det förklarar inte den kraftiga ökningen, enligt mig.
    Frågan är vad som förklarar den kraftiga ökningen av forumets nya
    'etablissemanget'-trådar

    www.familjeliv.se/forum/thread/74931226-sarskrivningar-tips/1
  • Anonym (Anna)

    Jag tror att det kan bero på att vi använder mer och mer engelska, och i engelska särskriver man i regel orden.

  • Frontline
    Anonym (Anna) skrev 2015-02-28 01:16:22 följande:
    Jag tror att det kan bero på att vi använder mer och mer engelska, och i engelska särskriver man i regel orden.
    Ja eller hur.
    Dagens ungdom kan ju knappt engelska.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Anna)
    Frontline skrev 2015-02-28 01:19:04 följande:
    Ja eller hur.
    Dagens ungdom kan ju knappt engelska.
    Jo? Sverige brukar räknas till ett av de länder i världen där befolkningen är bäst på engelska. Så nog kan vi engelska alltid.
  • Haskel
    Anonym (Anna) skrev 2015-02-28 01:16:22 följande:

    Jag tror att det kan bero på att vi använder mer och mer engelska, och i engelska särskriver man i regel orden.


    Jag har hört den teorin tidigare, vilket skulle kunna vara en förklaring.
    Frontline skrev 2015-02-28 01:19:04 följande:
    Ja eller hur.
    Dagens ungdom kan ju knappt engelska.
    Dock upplever jag det mer som Frontline, att även Engelskakunskapen minskar. 

    När jag nu skrev ordet "Engelskakunskapen" markerades det som felstavat. Jag tror mig därmed ha funnit svaret. Nästan alla skriver från mobiler och surfplattor med autostavning.
  • Aikido

    Det har varit vanligt så länge jag kan minnas. Ses ganska ofta på t.ex. handskrivna skyltar i butiker och liknande. Störs inte nämnvärt av det. Kul att påpeka ibland men så länge en text inte är totalt obegriplig spelar det inte någon större roll tycker jag. Här på FL dyker det upp en hel del som är skrivet på mer eller mindre underligt sätt.

  • myskmalva
    Haskel skrev 2015-02-28 00:31:56 följande:
    Vad är det som har hänt det senaste året/åren. Jag upplever att folk särskriver ord mer och mer. Tidigare tyckte jag sällan att jag det särskilt ofta. Nu verkar det snarare vara regel än undantag. Är det någon ny årskull från skolan som nu börjat visa sig på sociala medier, eller vad beror det på? Har du några teorier om vad det beror på?

    Det som har hänt tror jag är att autocorrect tar isär ord även när den som skriver har skrivit ihop dem.
Svar på tråden Sär skrivningar?