• Anonym (Jobb?)

    Hur få ihop jobb och barn?

    Jag är intresserad av att höra hur andra familjer får ihop det med jobbtider och barn? 

    Jag pluggar och jobbar extra, jag kan jobba morgon pass, kvälls pass eller natt. Jag har ett fast schema då jag just nu vikarier för en annan fram till sommaren. Men jag kommer jobba under hela sommaren sedan. FM-pass och EM-pass blandas under en vecka vilket kan bli en del vändpass, men när jag ska jobba natt är det en 7 nätter i sträck. 

    Min sambo är arbetslös och söker jobb, ibland blir han uppmanad att söka vissa jobb, blandad annat har han blivit uppmanad att söka industri jobb som har skift tider.

    Vad händer om han skulle få ett sånt jobb och våra tider krockar? Vi har inte så många släktingar runt oss som kan vara barnvakt, utan de har egna jobba att sköta. Enligt en arbetskamrat är det 2 års kötid för nattdagis.

    Hur löser ni andra det? 

  • Svar på tråden Hur få ihop jobb och barn?
  • gbgumman

    Det går inte. Jag antar att du måste börja tacka nej till många pass. Det är nog så ni måste göra.

  • Anonym (ensamstående)

    När man fått barn kan man inte längre jobba hur som helst. Har själv varit tvungen att tacka nej till arbeten för att inte haft nattis. Haft sedan liknande timvik-jobb i samma bransch och jobbat i den mån släkten ställt upp som barnvakt.

    Men ni har det ändå bra eftersom ni är två. Med lite trollande, arbetstidsförkortning och snälla mor/farföräldrar kan det säkert funka med lite pusslande.

  • Anonym (Jobb?)

    Jag kan gå med på att jag kommer behöva byta vissa pass, men inte att jag vara den enda som avstår jobb eftersom då försvinner möjligheten till jobb i höst för mig. 

    Detsamma borde gälla för min sambo, att han måste byta eller inte kan jobba vissa pass för jag redan är schemalagd då. Men jag tänker att ett industrijobb inte har något intresse av vara flexibla. 

  • gbgumman
    Anonym (Jobb?) skrev 2015-02-28 04:38:44 följande:

    Jag kan gå med på att jag kommer behöva byta vissa pass, men inte att jag vara den enda som avstår jobb eftersom då försvinner möjligheten till jobb i höst för mig. 

    Detsamma borde gälla för min sambo, att han måste byta eller inte kan jobba vissa pass för jag redan är schemalagd då. Men jag tänker att ett industrijobb inte har något intresse av vara flexibla. 


    Tyvärr är nog det verkligheten. När man läser diskussionen om nattis så brukar många som ni intervjuas. Särskilt då det snackades så mycket om arbetslinjen.
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Jobb?) skrev 2015-02-28 04:38:44 följande:

    Jag kan gå med på att jag kommer behöva byta vissa pass, men inte att jag vara den enda som avstår jobb eftersom då försvinner möjligheten till jobb i höst för mig. 

    Detsamma borde gälla för min sambo, att han måste byta eller inte kan jobba vissa pass för jag redan är schemalagd då. Men jag tänker att ett industrijobb inte har något intresse av vara flexibla. 


    Borde ni inte försöka ta er ett gemensam snack. Det kommer ju att röra er alla nu när ni får barn. Och försöka göra någon grundplan för hur ni kan lösa det så att det blir bäst för hela familjen både kort- och långsikt?
  • Förstår inte

    Prata ihop er! När man har barn får man välja bort vissa saker. Andra saker är så viktiga att man får prioritera det.

    Jag har valt att ha ett jobb med flextid. Jag kan jobba 06:30 - 15:00 och jobba heltid. Min man jobbar 09:00 - 18:20. Då kan han lämna och jag hämta barnen. 
    Men nu vill vi ha mer tid ihop och pengar. Så min man pluggar för att kunna få ett bättre jobb. 

  • Anonym (Jobb?)

    Min sambo söker jobb där det inte är skifttider, men eftersom han arbetat på industri innan så blir han uppmanad av arbetsförmedlingen att söka dessa jobb. 

    Får han ett jobb med skifttider så måste han tacka ja, eftersom annars förlorar han sin ersättning. Jag kan försöka byta pass och fixa, men då måste min sambo kunna göra detsamma och går inte det måste jag säga upp mig för att annars kan ingen kan ta hand om vårt barn. 

    Där går mina funderingar runt, måste jag bli arbetslös för att min sambo ska kunna jobba? 

    Det måste ju finnas massor med familjer som där båda föräldrarna jobbar skift och oregelbundna tider, hur löser ni det?

Svar på tråden Hur få ihop jobb och barn?