• AnnLi

    tidig graviditet, mensvärk, brun flytning och nästan inga symptom

    Hallå där! (varning för lång text)


    Jag och min sambo har nu lyckats med ett plus efter två försök. Detta är helt sjukt då jag nånstans har trott att jag har svårt att bli med barn. Jag har de senaste åren haft en otrolig pms, främst fysisk, från ägglossning till dagen innan mens mens. Varit svullen i kroppen, haft ömma bröst, molvärk och så vidare. Dessuton har jag en kort menscykel på 24 dagar och har då tänkt att det ska göra det svårare att bli gravid.


    För två dagar sen kände jag att mina PMS-symptom försvann och jag var då säker på att mensen skulle komma. Jag bröt typ ihop (ja, jag vet att två månader är lite att försöka - men jag bröt alltså verkligen ihop). Hur som helst, mitt i mitt bryt-ihop så fick jag en infall att göra ett test. Jättekonstigt! Och ännu konstigare, det visade positivt!!!! Både jag och min sambo blev otroligt chockade. Jag köpte fler test och dom visade också ett plus!

    Till min oro:


    1. Jag har inga fysiska symptom mer än mensvärk. Mina bröst är inte alls svullna. Jag har aldrig känt mig så smal och är inte allt svullen. Min mage fungerar perfekt (något som den inte brukar göra). Detta är alltså helst tvärtom hur min PMS beter? Jag trodde att mycket PMS = många och liknande gravsymptom.


    Det enda symptom jag har är att det ibland värker till, sticker till i brösten + min mensvärk som till och från är ganska ordentlig.


     


    2. Igårkväll när jag torkade mig upptäckte jag att det var brunt på pappret. Jag brukar ibland kunna ha en spotting-dag innan mens, men då mer röd. Jag blev såklart orolig och tänkte att embryot kanske inte lyckas fästa i livmodern... Tog ett test imorse och det visade positivt det också. Strecket var inte svagare än tidigare men heller inte speciellt mycket starkare.


     


    Ja, jag är alltså sååå orolig att detta inte är något. Är det någon med liknande erfarenheter som kan lugna mig? :)


     


    Med vänliga hälsningar,


    Anna


     


     


     


     


     

  • Svar på tråden tidig graviditet, mensvärk, brun flytning och nästan inga symptom
  • Anne89

    Jag upplevde ungefär samma.

    När det närmade sig BIM försvann mina PMS-symptom som brukar hålla i sig till mens (molvärk, ömma bröst), så jag trodde att mensen skulle komma när som helst. Fick även i samma veva en liten blödning vilket jag såklart trodde var mens. Blev så ledsen då vi hade försökt i sju månader. :( Men mensen kom aldrig, så till slut testade jag.. Visade väldigt positivt! Var jättenojig enda fram till v 13, då jag inte hade några symptom alls nästan, förutom en ganska extrem mensvärk (främst i början). Nånstans kring v 10 fick jag en blödning men blev rådd att avvakta eftersom det ändå inte går att göra något om det är MF. I vecka 13 fick jag en blödning igen... Blev skickad direkt in på gynakuten, där ett ultraljud visade att allt var bra med bebisen. :) Det var en enorm lättnad då jag tidigare haft MA (fostret dog då i v 8 och kom ut i v 13). När jag i vecka 31! Så allt jag kan säga är; Slappna aaaav!! Jag vet, det är ett jättedåligt råd eftersom det är omöjligt att slappna av just när man är i den situationen och oroar sig.. Men försök i alla fall :)

  • Sthlm27

    Samma dag min mens skulle komma nu så plussade jag ganska svagt... Sen började det med bruna flytningar till mera färskt blod, och nu Har jag blödigt hela veckan som en sparsam mens, (det har räckt med trosskydd)

    Men plusset blir starkare för varje dag?

    Otroligt frustrerande att inte veta:/

    Vul är ju för tidigt

  • Sthlm27

    Ska tillägga att jag små blödigt med mina två första barn och det har gått bra..men nu var det lite mer...

    Usch för att vänta. Men vi får härda ut!

  • AnnLi

    Tack för lugnande ord Anne89 :)


    Jag hade liksom en "ordentlig" flytning och sen har jag mest haft små små fläckar och antydan till brun/rosa på pappret då jag torkar. Man blir ju lite galen på sig själv som inte bara kan slappna av och låta tiden avgöra vad som händer! Jag kollar nooooooga varje gång på pappret :P

    Gjorde ett gravidtest med veckoindikator igår bara för att se, 2-3 veckor stod det. Nästan lite jobbigt att veta så tidigt, jag är liksom "mitt i mensen" just nu och det känns som att den lika gärna kan komma ordentligt men lite sent. Vill förbi dom här veckorna fooort :)


    Sthlm27, jag tänker att det starkare plus är något positivt! :) Då ökar ju hormonerna och med tanke på att du haft liknande tidigare så är det ju inte alls konstigt om du har det igen. Men jag förstår dig verkligen, det är frustrerande att det ska vara ett "störmoment" för lyckan och glädjen. Går liksom inte släppa alls. Jag väntar i princip bara på en större blödning. Jag har ännu inte fått starkare på mina plus, men heller inte svagare... Nu har jag bestämt att jag ska ta några dagars uppehåll innan jag gör ett nytt test!


     


     

  • Sthlm27

    Fast att det står 2-3veckor är ju jätte bra! :)

    Mina står fortfarande 1-2 på, men plusset blir starkare ändå.. Trots rosa bruna flytningar fortfarande?

    Fick ett vul på måndag, hoppas de kan se något. Annars har jag ett inbokat den 16 också.

  • Mikaelajeanette

    Åh va glad jag är att jag hitta din tråd! Känner igen mig lite faktiskt och har lite små panik! Jag märkte idag bara att jag kissade ovanligt mycket och känner mig kissnödig hela tiden. Och så ikväll när jag torka mig så var det som slem och ytterst lite rött (nästan rosa/brunt) och vet inte vad det kan va? Vet inte vad jag ska göra för jag vågar verkligen inte ta ett graviditetstest

  • AnnLi

    Sthlm27, jag tycker också det ser starkare ut på bilden!! :) Men vad bra att du fick tid för vul så snabbt? Jag ringde min barnmorska i förrgår och förklarade läget och hon sa bara att det verkade normalt med bruna flytningarna och bokade in oss på inskrivning om en månad.


    Jag har inte fått några bruna flytningar på några dagar (peppar, peppar) men tror typ att jag ska få mens hela tiden ändå, mensvärk och hugg som kommer och går.

    Nu ikväll vågade jag mig på att göra ett graviditetstest igen för att se om sträcket blivit starkare eller ej, och pju det har det... men jag hurrar ändå inte än alls. Vågar inte. Och helsicke vad jag har lagt ut pengar på dessa test alltså.


     


    Mikaelajeanette, har du plussat en gång redan eller är du i misstankar om att du är gravid? Vad jag (och antagligen ni också) förstår det som så är brun/rosa flytningar och blödningar ändå helt normalt samtidigt som det kan tyda på nåt annat. Det är just det som är så himla jobbigt tycker jag. Man vet ju verkligen inte. Egentligen är det väl bara tiden som kan utvisa men alltså.... tankeverksamheten går ju typ inte till nåt annat...

  • Monsan

    Vill inte skapa oro men igår råkade jag ut för det värsta jag varit med om... Efter 2,5 år av försök, barnlöshet utredning och väntan på att börja ivf-behandling plussade jag naturligt.. Vi trodde inte det var sant och levde som i en bubbla.. Vi skulle äntligen bli 3.. På inskrivnings samtalet hos bm frågade jag om tidigt ul eftersom jag mådde oförskämt bra och ville få det bekräftat.. Hon avrådde mig och tyckte jag skulle njuta och vara glad över att jag mådde så bra, jag var ju gravid och gravtest ljuger inte.. Igår gjorde jag ett tidigt ul ändå och dom såg ingenting, nada.. Så nu blir det akut till kk idag för att få det bekräftat och stöta ut det med hjälp av operation eller piller.. Ofostrig graviditet kallar dom det.. Kroppen tror den är gravid, men det har aldrig funnits något där.. I 7 veckors tid har kroppen lutar mig.. Grundlurad känner jag mig.. Till alla er där ute som oroar er.. Lita på dig själv och gör ett tidigt ul om du känner dig orolig.. Det är inte roligt att få veta så sent att allt är fel.. Kramar

  • Annamalmo90

    Hej. Såg att det är förra året någon skrev här men tänkte ändå att jag kanske kan hoppa in och se om jag får någon klarhet i det jag går igenom.

    Plussade i Torsdags :D blev såklart superglad, mannen också :D .
    Förlåt i förväg  men igår började det komma bruna flytningar (lite mer åt det mörkare hållet) från o till. Idag ingenting. Fick detta också för ca en vecka sen men då visste jag inte att jag va gravid. Jag har fortfarande ömma bröst o ibland ömma bröstvårtor (mot kvällen), o det molar till i magen då o då.
    Blev naturligtvis jätte orolig igår för haft ett missfall för 2-3 månader sen o vill inte ha det igen :( Har ni någon aning om vad detta kan bero på? Ska ringa till kk imorgon men har varit nojig sen igår o vill höra om någon haft detta o allt varit bra med bebisen? Tack på förhand.

  • Ayliina

    Hej! Jag fick en dotter 2014 och i början på den graviditeten så hade jag mycket blödningar. En fredag när jag var kanske i vecka 6 eller 7 så fick jag jätte ont i magen och på kvällen blödde jag massor så jag va säker på att jag fått ett missfall. Men det avtog och på måndagen ringde jag min gynekolog och han såg då att moderkakan hade släppt lite och jag fick piller för att stoppa att det skulle fortsätta och så fick jag gå till honom en gång i veckan för att kolla så blödningen var på väg bort. I vilket fall vill jag säga att en blödning kan vara helt normalt men om inte jag hade kollat upp det och fått hjälp så hade nog inte min dotter funnits här idag. :/

  • AnnLi

    Mina bruna flytningar visade sig vara just bara flytningar och nu har jag en dotter på 10 månader! :) Jag fick även lite småblödningar i mitten och slutet på graviditeten, framförallt efter att jag ansträngt mig för mycket. Men det visade sig inte vara nån fara alls, förmodligen så sprack något kärl. Allt gick bra! :)


    Men, oro är ju så sjukt orealistisk. Det går inte tänka logiskt. Jag är nu gravid igen och vi är så lyckliga över att kunna ge våran dotter ett syskon. Vi har alltid velat ha nära mellan dom. Men över till oron. Jag har fått bruna flytningar denna gång också. Första gången på bim och andra gången idag, två dagar efter. Jag är i princip lika orolig denna gång för tidigt missfall, trots att samma sak skedde när jag väntade min dotter.


    SUCK på denna oro. Och suck på flytningar i början av graviditet.

Svar på tråden tidig graviditet, mensvärk, brun flytning och nästan inga symptom