• Anonym (Gramm­atik)
    Äldre 28 Feb 11:29
    20337 visningar
    90 svar
    +2
    90
    20337

    Kan alla idioter sluta skriva varav och därav?

    Jag blir så trött på "språkutvecklingen" på FL - folk börjar använda ord de inte förstår innebörden av!

    Varav och därav är inte ord man kan slänga in lite var som helst för att man tycker det ser bra ut!

    Tror jag läst dessa ord i sitt rätta sammanhang i max 5% av gångerna de används här. Så, skriver ni varav/därav stup i kvarten utan att veta varför, snälla skärp er!

  • Svar på tråden Kan alla idioter sluta skriva varav och därav?
  • Äldre 28 Feb 11:31
    #1

    Då kanske du bör skriva hur de används felaktigt och hur de ska användas - för gissningsvis vet inte de som använder de felaktigt hur orden ska användas!

  • Äldre 28 Feb 11:34
    #2

    Utbilda oss då. Visa lite exempel från detta forum med felaktiga sätt att använda orden på och förklara vad som är fel.
    Behöver denna tråden verkligen ligga i känsliga rummet?

  • Anonym (pim)
    Äldre 28 Feb 11:38
    #3
    Dixie skrev 2015-02-28 11:31:36 följande:

    Då kanske du bör skriva hur de används felaktigt och hur de ska användas - för gissningsvis vet inte de som använder de felaktigt hur orden ska användas!


    Aikido skrev 2015-02-28 11:34:02 följande:

    Utbilda oss då. Visa lite exempel från detta forum med felaktiga sätt att använda orden på och förklara vad som är fel.
    Behöver denna tråden verkligen ligga i känsliga rummet?


    Kan bara instämma

    redogör för oss TS

  • Anonym (utav- av)
    Äldre 28 Feb 11:41
    #4
    +5

    jag tycker det är ännu värre med utbredningen av "utav", som ju är talspråk men verkar ha spridit sig som en löpeld även bland journalister. Det räcker så gott med att bara skriva "av" Glad

    "jag fick en present av min mamma"  (som exempel) 

  • Äldre 28 Feb 11:41
    #5
    +2
    Anonym (pim) skrev 2015-02-28 11:38:50 följande:
    Aikido skrev 2015-02-28 11:34:02 följande:

    Utbilda oss då. Visa lite exempel från detta forum med felaktiga sätt att använda orden på och förklara vad som är fel.
    Behöver denna tråden verkligen ligga i känsliga rummet?


    Kan bara instämma

    redogör för oss TS

    Kanske TS inte vet själv - eftersom hen inte återkommer!!
  • Anonym (Talan­de man)
    Äldre 28 Feb 11:57
    #6
    Dixie skrev 2015-02-28 11:41:55 följande:
    Kanske TS inte vet själv - eftersom hen inte återkommer!!
    Sant, hen har ingen aning därav inget svar.
  • Äldre 28 Feb 12:05
    #7
    +1
    Dixie skrev 2015-02-28 11:41:55 följande:
    Kanske TS inte vet själv - eftersom hen inte återkommer!!
    Eller så har TS ett jobb som också tar tid, eller gick på toa, eller tröstade ett gråtande barn? Alternativt; TS sitter och letar upp de exempel som efterlystes, eller skriver en hel uppsats om de bitar människor inte lärt sig under sin erfanrehet av att använda svenska dagligen - vilket flertalet svenskar trots allt gör - eller en hel drös andra möjliga orsaker.

    Nu är inte jag TS, men jag kan lätt relatera till känslan att människor här ofta använder ord de inte begriper för att de inbillar sig att det får dem att låta intellektuella eller utbildade eller bara lite överlägsna. Det betyder inte att jag sitter och samlar exempel, så om jag ombads redogöra skulle det ta ett bra jävla tag. Troligen gäller detsamma för TS.

    Dessutom - och här blir det riktigt häftigt - så kan man, om man misstänker sig ha bristande kunskap i ämnet, Googla det. Allt finns online nu för tiden.

    Typ som i exemplet här: www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-86715.html

    Första inläget är ett praktexempel - om än i ett annat forum - på hur människor använder ordet fel, och resten av tråden gör sitt bästa för att reda ut begreppen.
  • Arnbor­g
    Äldre 28 Feb 12:06
    #8
    +1
    Anonym (utav- av) skrev 2015-02-28 11:41:11 följande:

    jag tycker det är ännu värre med utbredningen av "utav", som ju är talspråk men verkar ha spridit sig som en löpeld även bland journalister. Det räcker så gott med att bara skriva "av" Glad

    "jag fick en present av min mamma"  (som exempel) 


    "utav" är inte alls talspråk. Det är faktiskt den äldre, stiligare formen!
  • Äldre 28 Feb 12:10
    #9

    (å andra sidan kan jag inte stava för 50 öre själv, så mitt inlägg där är bara gissningar, men jag kan litegrann förstå hur TS tänker - även om jag lite anser att det är överdrivet att göra en tråd om det, då de som gör fel inte kommer fatta ändåså.)

  • Anonym (Lata fan)
    Äldre 28 Feb 12:13
    #10
    +2
    Aikido skrev 2015-02-28 11:34:02 följande:

    Utbilda oss då. Visa lite exempel från detta forum med felaktiga sätt att använda orden på och förklara vad som är fel.
    Behöver denna tråden verkligen ligga i känsliga rummet?


    Ts reda på saker själv. Varför ska du sitta på arslet och bli serverad? Din okunskap är ditt ansvar.
Svar på tråden Kan alla idioter sluta skriva varav och därav?