• Knytti

    Att våga lämna bort behandling för att försöka bli gravid

    Hej på er! Har mycket funderingar och söker nu stöd härifrån. Har misstänkt endometrios och nu ska vi försöka bli gravida igen. Är otroligt rädd för smärtorna som kommer om jag nu inte blir gravid genast, vilket jag ju knappast blir. Hur har ni andra stått ut? Vi är tvungna att försöka bli gravida naturligt i minst ett år innan vi kan få hjälp, men när jag tänker att jag ska ha så ont i kanske ett år så känns det liksom lite hopplöst. Jag har ont precis hela tiden, inte bara vid mens. Förra gången tog det nästan ett år innan jag blev gravid naturligt. Skulle vilja tro att det går bättre den här gången men har svårt att tro det, faller lätt ner i hopplöshet. Dessutom har jag en stark känsla av att något inte är rätt med hormonerna nu och tror inte att jag kan bli gravid. Men det är bara min magkänsla, kan också vara rädslorna som spökar.

    Hur har ni andra stått ut?

    Gyn här verkar totalt ovilliga att hjälpa mig och jag har bara blivit kränkt och nertryckt varje gång jag varit dit. Helst skulle jag gå privat men har inte egentligen råd med det. 

    (min misstänkta endo baserar sig på att jag varit helt smärtfri under förra graviditeten, helamningsperioden och jag får lite lindring av p-piller. Inget har ändå hittats på laparoskopi. Varannan läkare jag träffar säger att jag har endo och varannan säger att jag är frisk som en nötkärna...) 

  • Svar på tråden Att våga lämna bort behandling för att försöka bli gravid
  • Redan47

    Vänd dig till serum ivf Aten. Kolla hemsidan. Maila och rådgör. Kostar inget att fråga! De behandlar kvinnor även med endo! Du behöver inte ha smärta.... Lycka till! Ps jag är klient där.

  • Knytti

    Tack för svar! Hade min man att ringa till gyn och skälla lite idag. Tydligen effektivare än då jag själv ringer och gråter. Ska få träffa läkaren igen.

  • Thotis90

    Vi försökte få barn i 3 år innan jag fick min diagnos i november. Nu har jag behandlats i 6 månader och har fått klartecken från min läkare att vi kan försöka igen. Det skrämmer mig något enormt då jag är rädd för att det inte ska ta sig och att det kommer göra så inåt helvete ont! Vet inte hur jag ska klara mig genom det jobbiga. Jag har dock turen att bara blöda 2-3 dagar (innan operationen i alla fall. Vi får se hur det blir nu).


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Knytti

    Tack för svar! vi är två stycken i samma sits då. Vi har nu försökt i 9 månader. Har tid till utredning i september. Till en början blev smärtorna värre varje månad, men nu har det svängt lite så det har varit aningen lidrigare de två senaste gångerna. 

    Efter senaste besöket till gyn fick jag alternativet med en 6mån lång behandling med cerazette om mina smärtor blir så olidliga att vi avbryter barnskaffningsförsöken. Känns skönt att veta att jag har ett alternativ om smärtorna tar över. Lättare att ta smärtorna då på nåt sätt tycker jag. Och att vi har en "deadline" i september gör också att det är lättare att stå ut. 

  • Lejonhierta

    Om ni har råd att gå privat så är det i princip ingen väntan. Det gjorde vi. Fick vänta två veckor på fästa möte och därefter körde vi igång.

    Tog dock tre försök innan det blev barn.

  • Thotis90
    Knytti skrev 2015-05-28 12:02:36 följande:

    Ska ni försöka nu alltså? Då kan vi ju kämpa tillsammans :)


    Ja, men det är inte bestämt när. Jag hämtade ut en ny förpackning med Gestrina i början av månaden (innan återbesöket) så jag tror att jag kommer äta slut på dem först och börja försöka i augusti. Ska prata med sambon om det i helgen.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Att våga lämna bort behandling för att försöka bli gravid