• Äldre 28 Feb 13:13
    1594 visningar
    4 svar
    4
    1594

    högt TSH värde, fosterskador?

    Nu är jag riktigt nojjig.. Jag mår bara sämre och sämre. Jag är så trött att jag sover JÄMT, hemsk huvudvärk, värk i kroppen, fryser något fruktansvärt och svettas när jag sover så det rinner av mig, svimningskänsla som kommer allt oftare, ingen ork i kroppen alls, tappar så mycket hår att jag inte kan använda borsten längre,mm. Jag har ju kollat mitt TSH värde några gånger och nu senast så sa läkaren att även om värdet ligger inom ref. Så kan vi prova med levaxin. Men saken är att den läkaren aldrig minns vad han sagt. Så när jag lämnade prover i januari så fick jag bara brev om att värdet är normalt. Nu läste jag att om man har högre värde än 2,5 vid graviditet så kan bebisen få mentala handikapp.. Mina värden har legat mellan 3,8-4,2. Mår verkligen jättedåligt och senaste veckorna har det blivit mycket sämre..:(

  • Svar på tråden högt TSH värde, fosterskador?
  • Äldre 28 Feb 13:55
    #1

    Var har du läst det?! Högt tsh kan försvåra att bli gravid och orsaka m.f,men du ligger inte alls extremt högt. Däremot kan du behöva Levaxin.

  • Äldre 28 Feb 14:42
    #2

    För högt TSH kan påverka fostrets nervsystem..

  • Agentk­ia
    Äldre 28 Feb 18:47
    #3
    Längtanefterenliten skrev 2015-02-28 14:42:43 följande:

    För högt TSH kan påverka fostrets nervsystem..


    Man kan hitta en del artiklar om det. Men ingenstans står vad som är höga värden. Det finns folk som legat över 100 i TSH så vad är för högt.

    Man vet inte så mkt om det SL. Jag förstått och det är heller ingenting man kollar eller så. Man följer värdet men bara för att dosera rätt så man inte får missfall och så. Enligt överläkaren på kvinnokliniken här i stan är det mest för forskningens skull det pratas om risker med skador och så. Utomlands har man betydligt högre gränser än vi har här i sverige.

    Jag fick veta att jag hade hypotyreos samtidigt som jag blev gravid och är nu i vecka 18 och har höjt dosen levaxin tre ggr. Kollas var 6e vecka nu.
  • Fröken Smilla
    Äldre 28 Feb 20:04
    #4
    Längtanefterenliten skrev 2015-02-28 13:13:13 följande:

    Nu är jag riktigt nojjig.. Jag mår bara sämre och sämre. Jag är så trött att jag sover JÄMT, hemsk huvudvärk, värk i kroppen, fryser något fruktansvärt och svettas när jag sover så det rinner av mig, svimningskänsla som kommer allt oftare, ingen ork i kroppen alls, tappar så mycket hår att jag inte kan använda borsten längre,mm. Jag har ju kollat mitt TSH värde några gånger och nu senast så sa läkaren att även om värdet ligger inom ref. Så kan vi prova med levaxin. Men saken är att den läkaren aldrig minns vad han sagt. Så när jag lämnade prover i januari så fick jag bara brev om att värdet är normalt. Nu läste jag att om man har högre värde än 2,5 vid graviditet så kan bebisen få mentala handikapp.. Mina värden har legat mellan 3,8-4,2. Mår verkligen jättedåligt och senaste veckorna har det blivit mycket sämre..:(


    Jag har gjort en utredning inför IVF. Då visade TSH ett värde på 4,7-4,9. Det är ett värde som är relativt normalt, dock i övre kant. Pga våra svårigheter att bli gravida så valde vår gyn att få ner värdet med levaxin. I annat fall hade hon inte gjort det. Hon har varit klinikchef på lasarettet här i stan tidigare så jag litar på hennes omdöme.

    Nu är jag gravid i v 9 och ska snart kontrollera värdet på nytt. Innan graviditet kom värdet ner till 2,1.
Svar på tråden högt TSH värde, fosterskador?