• Sophie13

    vara förädraledig 100% med barnet deltid på förskola

    En fråga då jag vill kolla om detta är ok. Låter lite konstigt i mina öron men har även hört att det är ok.

    Kan en förälder bara föräldraledig 100% men ha barnet på förskola 2-3 dgr i veckan? Föräldern tar då bara ut ersättning när barnet är hemma. I vårt fall skulle det handla om detta upplägg under 1,5-2 månader och sen blir barnet ledigt 2 månader tillsammans med oss föräldrar.

    Bor i Sthlm och här har jag förstått det som att det är rätt generösa regler..

  • Svar på tråden vara förädraledig 100% med barnet deltid på förskola
  • jennyz

    Tänkte du helledig från jobbet men bara ta ut några föräldradagar per vecka? Efter barnet fyllt ett år, måste man ta föräldradagar som matchar avdragen på lönen annars minskar SGIn hos FK... I övrigt så känns det också konstigt att ta föräldraledigt från jobbet när barnet är på dagis, varför?? Föräldraledigt är ju för barnens skull?

  • Sophie13

    Det gäller att vi fått förskoleplats och vi vågar inte tacka nej eftersom det är på den förskola vi önskat. Ang dagar så funkar det ju att ta ut de dagar barnet ej är på förskola samt 1/4 dagar 2-3 dagar i veckan för att skydda sgi. Barnet är 2 år. Vi hade som sagt tänkt 2-3 dagar i veckan under knappt 2 månader och sen är barnet och min man lediga hela sommaren. Det känns helt enkelt knasigt för honom att gå tillbaka till jobbet för 1,5 månad och bara jobba i snitt 2 dagar i veckan. Då är han hellre hemma på heltid och låter barnet gå väldigt korta dagar och få per vecka. Alternativt är såklart att han är tjänstledig då men dte är ju enklare om han bara kan förlänga förändraledigheten gentemot arbetsgivaren. Dock med info om läget.

  • AnkiC

    Så vad ni då tänkt är tex att ta ut hel fp för fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag, för jag antar att man måste ha 5 heldagar för att skydda SGI, och sen 1/4 fp för onsdag och torsdag? Och att vara 100% ledig från jobbet? Hur gammalt är barnet? Man har ju inte rätt till förskoleplats om man inte arbetar, studerar, är arbetssökande eller f-ledig med syskon innan ht det år barnet fyller 3 år.

  • AnkiC

    Ah såg nu att barnet är två. Då går det inte tyvärr. Allmän förskola är som sagt från ht det år barnet fyller 3.

  • Milleman

    Fast vad jag har hört (i Göteborg) får man tacka ja till en förskoleplats, betala den men skjuta på inskolningen. Skulle inte det funka? Sen kan de ju inte neka er lång sommarledighet ändå!

  • AnkiC
    Milleman skrev 2015-02-28 16:57:29 följande:

    Fast vad jag har hört (i Göteborg) får man tacka ja till en förskoleplats, betala den men skjuta på inskolningen. Skulle inte det funka? Sen kan de ju inte neka er lång sommarledighet ändå!


    Låter ju verkligen som slöseri med platser om det ska stå tomma i 2 månader om det står barn i kö. Eller? 2 veckor kanske men 2 månader låter länge.
  • Sophie13

    [quote=74938287][quote-nick]AnkiC skrev 2015-02-28 16:46:03 följande:[/quote-nick]

    Så vad ni då tänkt är tex att ta ut hel fp för fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag, för jag antar att man måste ha 5 heldagar för att skydda SGI, och sen 1/4 fp för onsdag och torsdag? Och att vara 100% ledig från jobbet? Hur gammalt är barnet? Man har ju inte rätt till förskoleplats om man inte arbetar, studerar, är arbetssökande eller f-ledig med syskon innan ht det år barnet fyller 3 år.

    [/

    Jag tror som sagt men har rätt i sthlms kommun, det är rätt generösa regler här.

  • Sophie13
    Milleman skrev 2015-02-28 16:57:29 följande:

    Fast vad jag har hört (i Göteborg) får man tacka ja till en förskoleplats, betala den men skjuta på inskolningen. Skulle inte det funka? Sen kan de ju inte neka er lång sommarledighet ändå!


    Abslolut men det är rätt många småsyskon som skall skolas in i augusti så därför känns det inte helt schysst mot personalen att vänta med vårt barns inskolning. Vi tänkte därför en småstart innan sommaren för att sedan få vara ledig. Då är inte allt helt nytt när barnet är tillbaka i slutet av augusti.
  • AnkiC
    Sophie13 skrev 2015-02-28 17:05:59 följande:

    [quote=74938287][quote-nick]AnkiC skrev 2015-02-28 16:46:03 följande:[/quote-nick]

    Så vad ni då tänkt är tex att ta ut hel fp för fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag, för jag antar att man måste ha 5 heldagar för att skydda SGI, och sen 1/4 fp för onsdag och torsdag? Och att vara 100% ledig från jobbet? Hur gammalt är barnet? Man har ju inte rätt till förskoleplats om man inte arbetar, studerar, är arbetssökande eller f-ledig med syskon innan ht det år barnet fyller 3 år.

    [/

    Jag tror som sagt men har rätt i sthlms kommun, det är rätt generösa regler här.


    Fast allmänförskola-regeln får inte kommunerna göra som de vill med. Det är jag rätt säker på. Ska kolla det.
  • Sophie13
    AnkiC skrev 2015-02-28 17:54:20 följande:

    Fast allmänförskola-regeln får inte kommunerna göra som de vill med. Det är jag rätt säker på. Ska kolla det.


    Ok, tack. Men jag har nog inte riktigt förstått det här med allmän förskola. Vi tänker alltså betala för den tid som barnet är där såklart. Vet att i sthlm får man ta semester samtidigt som barnet är på förskola (sen kan man ju tycka saker om det) men poängen är att jag undrar om det är samma med att vara föräldraledig.

    Med risk att låta väldigt förvirrad..
Svar på tråden vara förädraledig 100% med barnet deltid på förskola