Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

    Någon som bor i Schweiz?

    Vi kanske ska flytta till Zürich under 18 månader (eventuellt längre) och jag tänkte höra om det finns någon här som bor där eller i någon annan del av Schweiz? Har hört att Zürich är en dyr stad - hur mycket måste man ungefär tjäna för att klara sig? Det skulle i så fall eventuellt bara vara min man som jobbar så hans lön måste då räcka till oss båda. Jag är gymnasielärare men vet inte om jag hade kunnat jobba i Schweiz, vad tror ni?

    Hur är det att lära känna nya människor i Schweiz? Vi svenskar är ju kända för att inte vara särskilt välkomnande utan blyga som håller mer på sitt - hur är schweizarna om man ska generalisera?

  • Svar på tråden Någon som bor i Schweiz?
  • Seven Costanza
    Sophie13 skrev 2015-02-28 18:09:13 följande:

    Jag skulle säga engagera er i svenska kyrkan, där finns det många andra utlandssvenskar samt schweiz/svenska familjer :)


    Tack för tipset! Vi skulle ju gärna umgås ned andra svenskar men vore även roligt att träffa natives så att säga. Hade jag fått välja skulle vi ha bosatt oss i fransktalande eller italiensktalande Schweiz då jag kan de språken, men nu är det som det är och schweizertyska sägs vara svårt att lära sig så det blir kanske svårare. Dock kanske de yngre talar engelska förstås.
  • Seven Costanza

    Stort tack för era inlägg, jätteintressant! Låter som att de lever för att jobba mer än man gör i Sverige alltså? Något att ta i beaktning för mig eftersom det eventuellt bara kommer vara min man som jobbar, så om jag inte hittar jobb måste jag ju ha någon annan sysselsättning, troligen distansstudier.

    Pentra: var i Schweiz bor/bodde du?

    Är det stora kulturella skillnader mellan t ex Zürich, Geneve och Lausanne?

  • Seven Costanza

    Min mans kommentar när jag läste upp för honom: "jag har aldrig haft spänningshuvudvärk i hela mitt liv, inte ens när min avhandling skulle gå till tryck så jag ser inte problemet". Han är den mest happy go lucky människa jag vet så han klarar nog den pressen utan problem. Jag själv hade nog kunnat tycka det var jobbigt om jag skulle jobba där, är inte så stresstålig.

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz?