• PlejadSteve

    Durkslag som huvudbonad på ID-kort

    Yepp. Jag är seriös.


     


    Jag har läst att flera runtom i världen fått rätten att bära ett durkslag som huvudbonad på ID-kort, givetvis av religiösa skäl. (Finns en del att hitta av lite enkel googling) Min religion är givetvis också pastafarianism och min Gud är det flygande spagettimonstret. 


    Jag har funderat på att bli den första Svensken att försöka genomföra detta. (Möjligt att någon annan hunnit före).

    Jag är dock inte så påläst på juridik och vad som gäller här.

    Hur skall jag gå till väga? Vad gäller? Jag bör väl ha rätt till detta enligt Svensk lag?

  • Svar på tråden Durkslag som huvudbonad på ID-kort
  • Rataxes

    Om andra får lov att ha turbin eller annan religiös huvudbonad ska du givetvis ha rätt att ha ett durkslag på huvudet på ditt körkortsfoto.


    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • nozpa

    Läste om det för några år sedan. Men ja, borde väl fungera här också. Testa.

  • Aniiee

    Du byter religion oftare än jag byter bh, du.....


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (Haha!)
    Aniiee skrev 2015-02-28 19:59:18 följande:

    Du byter religion oftare än jag byter bh, du.....


    Det är bara sunt!
  • PlejadSteve

    Ja, jag är bara rädd att de kommer skratta och säga att pastafarianism inte är en riktig religion.

    Bör jag stå på mig isf och gå in för det? Krävs det att jag måste bevisa min tro?

  • Iarwain

    Det borde gå igenom.

    Huvudbonad får bäras av religiösa skäl.
    Staten bör inte ha invändningar på enskild tro.

    Däremot så är detta en icke-fråga för mig.
    Att vilja ha durkslag på huvudet för att visa en icke-fråga är ännu dummare än att bära huvudbonad av traditionella skäl.

  • PlejadSteve
    Iarwain skrev 2015-02-28 21:11:42 följande:

    Det borde gå igenom.

    Huvudbonad får bäras av religiösa skäl.
    Staten bör inte ha invändningar på enskild tro.

    Däremot så är detta en icke-fråga för mig.
    Att vilja ha durkslag på huvudet för att visa en icke-fråga är ännu dummare än att bära huvudbonad av traditionella skäl.


    Det är mer en kul grej än ett statement, även om jag anser att religiösa privilegier i många fall står över barns rättigheter att få frihet ifrån religion. Men det är ett annat ämne att diskutera. 
Svar på tråden Durkslag som huvudbonad på ID-kort