• Anonym ()9()

    Varför ska morföräldrar vara barnvakt?

    Hej,

    Jag har en flicka som jag har umgänge med enligt sedvanlig mall från Tingsrätt. Flickan min ska jag hämta kl 10.00 och lämna kl 10.00. Onsdag till Söndag!

    Oftast jobbar flickans mamma när jag hämtar och lämnar. Därför är flickans Mormor och Morfar barnvakt till henne från det Mamman börjar sitt jobb tills hon slutar sitt jobb. Det som gör mig fundersam är varför jag inte kan lämna flickan senare så Morfar och Mormor slipper vara barnvakt?! På Söndagar slutar Mamman sitt jobb 17:15, varför inte lämna henne den tiden?! Varför inte hämta flickan kl 9:00 när Mormor och Morfar är barnvakt timmen mellan Mamman åker på jobbet och jag kommer och hämtar för umgänge?! Varför ska dom vara barnvakt 7:15 timmar medan hon arbetar när flickan kan vara med mig och stärka sin relation till mig.

    Visst det är jätte bra att dom har en god relation till min dotter, men jag tycker ändock att jag kan ha henne fler timmar, vilket hon behöver. Jag upplever att Mamman gör på det här viset för att hon inte vill att flickan ska få en bättre kontakt med mig än med Mamman. Domen från tingsrätten följs om vi följer dessa tider, men vi har ändock gemensam vårdnad och får göra upp hur vi vill.

    Jag har inte tagit upp detta med Mamman men tänker göra det. Jag vill först få input från er. Om hon skulle vägra detta, vad gör jag då?

  • Svar på tråden Varför ska morföräldrar vara barnvakt?
  • Rani

    Jag antar att eftersom det behövts en tingsrättsdom så har ni haft en trasslig relation (annars hade ni gjort upp dett själva)? Då antar jag att mamman vill följa de av tingrätten uppsatta tiderna för att inte trassla till det mer. Men visst kan du ta upp det. Lägg fram det som att du vill förenkla för mamman. Jobbar hon samma tider varje vecka du har flickan eller kan det ändras? Det kan ju också påverka.

  • nozpa

    Du har dottern 1 dygn mer än mamman har henne. Kanske tycker mamman att det passar bra att träffa mormor och morfar dom timmarna i veckan.

    Du får kolla med henne, kanske skulle det underlätta, eller så vill hon att dom träffas då.

    Går barnet inte i förskola?

  • Anonym ()9()

    Mamman har henne 20 dygn och jag 8 dygn på en månad med 28 dygn. Hur får du det till 1 dygn extra?

  • Anonym (just det)
    Anonym ()9() skrev 2015-02-28 22:07:56 följande:

    Mamman har henne 20 dygn och jag 8 dygn på en månad med 28 dygn. Hur får du det till 1 dygn extra?


    Antar att h*n trodde det eftersom du skrev ons-sön. Står ingenting i din ts om varannan vecka.
  • nozpa
    Anonym ()9() skrev 2015-02-28 22:07:56 följande:

    Mamman har henne 20 dygn och jag 8 dygn på en månad med 28 dygn. Hur får du det till 1 dygn extra?


    Jaha, det stod att du hade henne onsdag till söndag. Så antog att det gällde varje vecka.
    Är det bara vid 2 tillfällen så blir det såklart som du skriver.
Svar på tråden Varför ska morföräldrar vara barnvakt?