• Anonym (?)
    Äldre 28 Feb 20:04
    11215 visningar
    32 svar
    32
    11215

    Hur kommer det sig att det föds fler pojkar än flickor i Sverige? Vilken är din teori?

    Ja, hur kommer det sig egentligen att det föds fler pojkar än flickor, i Sverige?

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att det föds fler pojkar än flickor i Sverige? Vilken är din teori?
  • Anonym (samma överal­lt)
    Äldre 28 Feb 20:13
    #1

    Vet ej exakt, men säkerligen av samma anledning som det föds mer pojkar än flickor i resten av världen. Jag har hört någon förklaring om att pojkspermier simmar fortare eftersom y-kromosomen är kortare och därmed lättare än x-kromosomen, men jag vet inte om det är sant.

  • Anonym (A)
    Äldre 28 Feb 20:14
    #2

    Naturen kompenserar för det faktum att män är mer utsatta för genetiska sjukdomar och oftare dör av dessa, t.ex. blödarsjuka. Därför föds ett litet överskott av män, för att det ska gå jämt ut när fler pojkar än flickor dör av dessa sjukdomar.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 20:15
    #3
    Anonym (samma överallt) skrev 2015-02-28 20:13:18 följande:

    Vet ej exakt, men säkerligen av samma anledning som det föds mer pojkar än flickor i resten av världen. Jag har hört någon förklaring om att pojkspermier simmar fortare eftersom y-kromosomen är kortare och därmed lättare än x-kromosomen, men jag vet inte om det är sant.


    Fast i vissa länder så är ju tjejer vanligare.
    Det är ingen livsviktig fråga för mig, men jag blev lite nyfiken bara.
    Tack för att du ville skriva den teori.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 20:16
    #4
    Anonym (A) skrev 2015-02-28 20:14:44 följande:

    Naturen kompenserar för det faktum att män är mer utsatta för genetiska sjukdomar och oftare dör av dessa, t.ex. blödarsjuka. Därför föds ett litet överskott av män, för att det ska gå jämt ut när fler pojkar än flickor dör av dessa sjukdomar.


    Fast kvinnor dör ju lika ofta pga graviditet, förlossning, cancer i bröst och livmoderhals, etc.

    Har du någon länk som stödjer din teori?
  • Anonym (samma överal­lt)
    Äldre 28 Feb 20:18
    #5
    +1
    Anonym (?) skrev 2015-02-28 20:15:27 följande:
    Fast i vissa länder så är ju tjejer vanligare. Det är ingen livsviktig fråga för mig, men jag blev lite nyfiken bara. Tack för att du ville skriva den teori.

    Det har jag aldrig hört. Vilka länder skulle det vara? Överskott på flickor är det ju på en del ställen men det brukar bero på att man inte vill ha dem för att de anses mindre värda.
  • Pescet­arian
    Äldre 28 Feb 20:19
    #6

    Jag har ingen teori. Men jag hittade detta:

    "Normalt föds det i genomsitt cirka 106 pojkar på 100 flickor. Siffran är dock inte stabil utan kan påverkas av flera olika förhållanden, såsom hormoner, föroreningar och enligt vissa forskare även samlagsfrekvens. Den sista hypotesen stöder sig på den lilla övervikten av pojkar som föds, när par är sexuellt mycket aktiva, som nygifta eller soldater hemma på permission. En hög nivå av det manliga könshormonet testosteron och det kvinnliga hormonet östrogen ger av allt att döma goda chanser att få en pojke. Män som arbetar i serviceyrken, som servitörer eller chaufförer, har en tendens att producera mindre testosteron än män i chefspositioner, vilket kan ha ett inflytande på deras barns kön. Chefer får lite fler pojkar än män i serviceyrkena. Samma tendens kan spåras hos kvinnor i ledande ställning, som också producerar mer av både det manliga och det kvinnliga könshormonet. Tidpunkten för befruktningen har också betydelse för könet. En undersökning har visat att 65 procent av de barn som tillkommer två dagar efter ägglossningen är pojkar. Det beror på en låg nivå av gonadotropinhormoner vid denna tidpunkt."

    Länk: illvet.se/manniskan/fods-det-fler-pojkar-an-flickor

  • Anonym (A)
    Äldre 28 Feb 20:21
    #7

    "Naturen har ordnat det så att det föds fler pojkar eftersom pojkar har högre dödlighet än flickor. På så vis jämnar det ut sig så småningom."

    www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf

  • Anonym (samma överal­lt)
    Äldre 28 Feb 20:22
    #8
    Anonym (?) skrev 2015-02-28 20:16:50 följande:
    Fast kvinnor dör ju lika ofta pga graviditet, förlossning, cancer i bröst och livmoderhals, etc. Har du någon länk som stödjer din teori?

    Killarna, å andra sidan, dör av våld och riskfyllt beteende.
  • Pescet­arian
    Äldre 28 Feb 20:25
    #9

    Man menar på att det föds fler pojkar om pappan är chef, eller har ett maskulint yrke (och således förmodligen är mer maskulin), samt om mamman lever under goda (rika) förhållanden.

    feber.se/vetenskap/art/314542/drfr_fds_det_fler_pojkar_n_fli/

  • Äldre 28 Feb 20:34
    #10
    Anonym (?) skrev 2015-02-28 20:16:50 följande:
    Fast kvinnor dör ju lika ofta pga graviditet, förlossning, cancer i bröst och livmoderhals, etc.

    Har du någon länk som stödjer din teori?
    Män har ju kortare medellivslängd än kvinnor. Historiskt sett har det alltid funnit fler kvinnor i landet, men nu har det nyss ändrats.

    "Under 2014 föddes 55 809 flickor och 59 098 pojkar medan 45 594 kvinnor och 43 382 män dog. Det ger ett totalt födelseöverskott på 25 931 personer fördelat på 10 215 kvinnor och 15 716 män.


    Kvinnorna har genom historien alltid vara fler än männen trots att det föds något fler pojkar än flickor. Orsaken är att kvinnor i genomsnitt lever längre till följd av mäns högre dödlighet i alla åldrar. Sedan 1860 har det i genomsnitt gått 1 032 kvinnor på 1 000 män.


    De senaste åren har dock skillnaden mellan könen minskat och vid utgången av 2014 fanns det 4 875 115 kvinnor och 4 872 240 män, 2 875 fler kvinnor än män. Under 2014 minskade könsdifferensen med 13 275 personer och enligt SCB:s beräkningar förväntas männen för första gången bli fler än kvinnorna i mitten av mars 2015.


    Orsaken till att skillnaden mellan könen har minskat de senaste åren beror på att det på riksnivå alltid föds fler pojkar än flickor samtidigt som fler kvinnor än män har avlidit varje år sedan 1998. Även invandringen och utvandringen påverkar fördelningen mellan män och kvinnor. Mönstret är dock inte är lika tydligt som för födelseöverskottet. I regel är det fler män än kvinnor som invandrar, men samtidigt utvandrar fler män än kvinnor. Till följd av den höga invandringen och den betydligt lägre utvandringen under 2014 var det främst invandringen och utvandringen som minskade differensen mellan kvinnorna och männen."
    (Min fetning)


    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Behallare-for-Press/385509/


Svar på tråden Hur kommer det sig att det föds fler pojkar än flickor i Sverige? Vilken är din teori?