• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tränar din bebis att ligga på mage regelbundet?
  • Gina43

    Oj, vid vilken ålder tänkte du? Det kan ju ändra sig från tid till annan. I början när nackstabiliteten tränas är en "fas", senare när barnet ska lära sig sitta kan ju ses som en annan "fas", precis innan barnet lär sig krypa kan vara ytterligare en osv.

    Min son gillade inte magläge de första månaderna. Han kryptränar nu och vill vara på mage ofta och länge.

  • lövet2

    Nja, jag har ju aldrig sett det som träning utan snarare som omväxling. När de legat på rygg och är less, så har jag vänt dem på mage. När de blivit less på det, så har jag vänt dem igen. Det har jag gjort från dag 1 på dem allihop.

  • Mellanmjölkens land

    Nu är yngsta förbi maglägesträningsstadiet och håller istället på att träna på att lära sig springa men jag svarade utifrån hur det var när det var aktuellt.

    Hon föddes med stark nacke och älskade magläge från första sekund.

  • Annelie 76

    Min fyramånaders vänder sig själv så även om jag lägger ner honom på rygg så ligger han snart på mage. Och skriker för han gillar det inte. Men han kryper nog snart och blir magläget mer naturligt.

  • Maramina

    Dottern är snart 8 månader och hon har aldrig gillat att ligga på mage, vilket har gällt från första sekunden på mage. Därför har hon sluppit. Ändå satt hon stadigt vid 5 månaders ålder och kan idag stå upp och gå om hon håller i något. Hon har nu även gått ner i krypställning från sittande. Några gånger de senaste veckorna har hon accepterat att ligga på mage (om hon lagt sig ner själv) och då har hon också kunnat dra dig framåt, så kanske kanske kommer hon att krypa/hasa inom kort

  • cosinus

    Några år sen mina var små men de har fått ligga på mage allihop från dag 1.

    Eftersom de varit riktiga kräkisar och dessutom haft en massa luft att kämpa ur magarna har det funkat uselt att ha dem på rygg. Så jag har lagt på mage så fort jag lagt ifrån mig dem och de har även sovit på mage (alla utom en, han kunde faktiskt sova på sidan utan utan att vakna av panikont i magen)

    Så det har gett sig själv, de har varit starka fort i nacken eftersom de nästan bara legat så och därmed har de orkat med det läget nästan hur länge som helst när de väl börjat vara brydd om att se sig omkring ordentligt.

    Rygg har de efter ett tag hatat, man ser ju bara taket.

  • nozpa

    Min 4 månaders ligger endel på mage ja. Han snurrar själv. Jag lägger honom knappt aldrig på mage, det gillar han inte. Men efter 5 minuter på lekmattan så har han snurrat över till mage. Han inser varje gång att det är mycket intressantare.

  • fluu

    Egentligen tränade vi väl inte alls, inte så att det var det enda syftet iaf. Barnet låg ofta på mage på oss föräldrar, men inte för att träna utan för att umgås/mysa. Ibland låg vi på golvet tillsammans och lekte/myste. Hon var stark i rygg och nacke i princip från start så någon extra träning behövdes inte. Hon verkade inte ha något emot att ligga på mage.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescetarian

    Jag kan inte minnas att mitt barn tränades att ligga på mage.

    Barnet ålade, kröp aldrig, förutom en veckan innan barnet började gå. Barnet hade aldrig gått ut med möbler osv, men gick helt obehindrat vid 1 år och 1 vecka (helt utan stöd och helt utan att ramla. Mitt barn tog aldrig sina "första tre steg", utan gick alltså obehindrat med ens). Sprang någon-några veckor senare.

  • Batmamba

    Min bebis är 7 mån. Fram till nyligen har hon kräkts så mycket att det känts för äckligt att lägga henne på mage. Hon hade blivit liggande med ansiktet i sina spyor.

    Nu får hon ligga på mage då och då, vilket hon gillar om hon får något skoj att leka med.

    Det var ganska likt med första barnet. Båda har varit stadiga i nacken tidigt och första kröp i vanlig ålder, så för dem var magträningen oviktig. Men det kan säkert vara olika.

  • Mon bébé 81

    Tack för era svar! Omröstningen blev kanske lite knäpp. Var mest intresserad av att se hur andra har tänkt kring magträningen.

    Upplever att min 4-månaders bebis inte alls är förtjust i att bli lagd på mage, och därför har vi inte "tvingat" henne till det. Provar att lägga henne på mage regelbundet (någon gång kommer hon väl att ändra sig), men tar upp henne så fort hon visar missnöje. Jag upplever att hon är stadig, och även BVC-läkaren har sagt att hon är väldigt stadig. Hon vill mest sitta i knät (när hon inte blir runtburen), och gillar inte att ligga vare sig på mage eller rygg just nu. 

  • telly

    Ja, vår bebis låg på magen och lyfte huvudet fint redan vid tre veckor. Vid tre månader första rullningen! Min bebis gillar att ligga på mage och titta på leksaker och har alltid gjort det.

  • Dimisi

    Mina två första barn hatade att ligga på mage, så vi struntade i det. Vi bar mycket i sjal och sele, så de blev starka i nacken ändå.

    Men nu med tredje barnet har vi låtit honom ligga på magen en kort stund varje dag redan från början. Han tycker det är ok i ca fem minuter. När han inte vill mer slipper han. Att vi började så tidigt tror jag är bra. Det blir mer naturligt.

Svar på tråden Tränar din bebis att ligga på mage regelbundet?