• Anonym (?)

    Vad menas med privat bruk?

    Vad menas med att en vara ska användas till privat bruk? T.ex. om jag köper en mobil telefon eller dator och det står i villkoren för köpet att de bara får användas till privat bruk, får jag inte använda dem i ett (eget) företag?

  • Svar på tråden Vad menas med privat bruk?
  • Mr Obvious

    Du får använda en vara hur du vill. Detta handlar förmodligen om avtalsvillkor för ett abonnemang, Bryter du mot avtalet i abonnemanget så kan det sägas upp, men risken borde vara minimal. Läs det finstilta! Där ska det stå vad som händewr om du bryter mot avtalet.

  • Anonym (?)

    Det är inget abonnemang utan en dator som jag köpt med studentrabatt. Får jag bara använda den för studier och annat privat eller kan jag även använda den i ett företag?

  • Mr Obvious

    Du kan göra vad du vill med datorn. Det är ett formellt krav för att du ska få rabatten. Vad du sedan gör med datorn är omöjligt att kontrollera.

  • Anonym (:P)

    Jag tolkar det som att du får använda den själv men du får inte t.ex hyra ut den till andra och tjäna pengar på det

  • TillFlorida

    Datorn kan du nog göra som du vill med, men mjukvaran som eventuellt följde med kan du antagligen inte använda i ett företag (Windows,Office mm). Om de kommer på dig så kan de kräva skadestånd då de har andra licenser för företag än för privatpersoner.

Svar på tråden Vad menas med privat bruk?