• josefine84

    magsjuk 2 månaders?

    Jag har en två månaders som äter på flaska. Hela familjen har varit magsjuka och igår kräktes han i kaskader. Jag åkte till doktorn o då åt han där en hel flaska så vi åkte hem men idag så äter han väääldigt lite kanske 30 ml istället för 150 ml vid målen. Hans bajs luktade illa också. Är han magsjuk? Ska jag ta honom till doktorn igen? Hsn är inte grinig alls så jag vet inte riktigt varför han inte vill äta?!

  • Svar på tråden magsjuk 2 månaders?
  • Pastella

    Jag vet inte om han är magsjuk eller inte. Men med en sådan liten skulle jag verkligen vilja poängtera att de torkar ut mycket fortsre än vad vi gör. Om han inte tar flaska får han vatten? Ge 5 ml var femte minut. Man kan koka egen vätskeersättning annars. Mat är inte viktigt. Hoppas han kryar på sig!

  • tinakk

    Hur gick det ts? Man ska ej göra egen vätskeersättning till en så liten utan köp vätskeersättning på Apoteket och blanda den med vatten.

  • Sweet Sofia
    tinakk skrev 2015-03-01 10:50:22 följande:
    Hur gick det ts? Man ska ej göra egen vätskeersättning till en så liten utan köp vätskeersättning på Apoteket och blanda den med vatten.



    Varför ska man inte göra egen?
  • tinakk

    Därför att det kan bli livsfarligt för barnet om proportionerna i vätskeersättningen blir fel, tex för mycket salt.

  • Sweet Sofia
    tinakk skrev 2015-03-01 11:48:23 följande:
    Därför att det kan bli livsfarligt för barnet om proportionerna i vätskeersättningen blir fel, tex för mycket salt.



    Jag tror nog de som gör egen följer ett resept avsett för barn och de vet vad de sysslar med.
  • Sweet Sofia
    tinakk skrev 2015-03-01 11:48:23 följande:
    Därför att det kan bli livsfarligt för barnet om proportionerna i vätskeersättningen blir fel, tex för mycket salt.



    Det kan dessutom vända även om man köper på apoteket.
  • modsey

    en sån liten torkar ut mycket fortare än ett äldre barn, viktigt alltså att hålla koll på att barnet får i sig vätska. Så länge barnet kräks så ge en tesked vätskeersättning var 5;e minut, även om  de kräks så fastnar lite!
    Och visst kan du göra egen vätskeersättning, men var självklart noga med måtten!
    Var barnet påverkat då du åkte in i går till läkaren, tänker på varför du åkte in ?

  • Anonym (Åk in)

    Man ska alltid åka in med så små barn. Inte mixa med egna lösningar hemma. Dessutom kan det vara farligt med vatten för så små. De ska ha modersmjölk istället. Se till att barnkliniken vätskar upp om det behövs så att det blir rätt!

  • Anonym (Åk in)

    Utsäkta, såg nu att bebisen inte ammas... Men åk in oavsett.

Svar på tråden magsjuk 2 månaders?