• Anonym (Tjej)

    Vi beter oss som ett par, men kan aldrig bli det?

    För ungefär sex månader sen så träffade jag en kille. Redan från första början var det ganska stormigt då han reagerade ganska starkt på saker. I efterhand har jag förstått att han bara är rätt känslig för att vara kille. Vi funkar rätt lika. Det var även meningen att han skulle flytta utomlands så bestämde oss för att sluta träffas och gå vidare med våra liv. Han blev dock väldigt sårad på grund av detta och jag med.

    För ungefär 1,5 månad sen började vi träffas igen, som vänner denna gången. Men det känns inte alls som att vi är renodlade vänner. Vi påstår båda två att vi inte har känslor för varandra när det kommer upp, men på sistone har åtminstone jag känt mer än vänskapskänslor för honom. Iallafall så träffas vi flera gånger i veckan, ibland varje dag. Vi går promenader, tittar på film, myser i soffan och han är med i mitt vardagsliv och umgås och hjälper till med min son samt andra vardagsbestyr (typ städning).

    Han har enda sen början stegvis gjort mer och mer närmanden medan jag hållit mig lite på avstånd (är rädd för att bli sårad). Han brukar vilja hålla mig i handen, ligga i mitt knä, vara så nära mig som möjligt och han finner alla möjliga ursäkter för att få röra mig, stryker mitt hår och så vidare. Jag brukar ofta avvisa dessa gester för att det har känts konstigt om vi nu bara är vänner.. På alla hjärtans dag så kom han även med choklad till mig och när det var min födelsedag så skrev han i förväg en massa om att jag snart fyllde år och när det väl var min födelsedag kom han med present fastän jag bett honom att inte göra det. Han verkar även ha ett genuint intresse av att veta mer om mig och mitt förflutna så han kan förstå mig bättre (hans ord). Vi har även för några dagar sen haft sex, hans intiativ och efteråt var han helt överlycklig och skrev massa glada sms om hur fantastiskt det var osv.

    Allt detta är ändå bra och vi har det oftast roligt tillsammans, men så fort vi är ifrån varandra så tjafsar vi MASSOR på sms. Jag är på grund av tidigare erfarenheter väldigt osäker av mig och ifrågasätter väldigt mycket bara för att det känns bättre att veta. Detta har han svårt för (och jag förstår honom), men trots det hänger han kvar. Jag tror dock det gör att han känner sig osäker på att vilja ingå i något "ordentligt" med mig. För trots allting som vi gör så säger vi båda att vi aldrig kommer bli nåt.. Jag menar det dock inte, jag vill vara med honom, jag känner ju att vi redan "är" något bara att vi inte har stämplat det.

    Så har jag fel i att det verkar som att han har några slags känslor för mig? Varför skulle han annars göra allt detta? Och hur ska jag hantera faktumet att han säger att det inte kommer hända fastän det redan känns som det händer? Hjälp!

  • Svar på tråden Vi beter oss som ett par, men kan aldrig bli det?
  • Anonym (usch)

    Suck, hur orka med sånt här tjafs?? Skaffa en riktig kille som du får ett normalt förhållande med!

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (usch) skrev 2015-02-28 21:01:45 följande:

    Suck, hur orka med sånt här tjafs?? Skaffa en riktig kille som du får ett normalt förhållande med!


    Sånt här tjafs? I min tankevärld kan ett förhållande mycket väl inledas såhär.. Varför inte liksom?
    Anonym (E) skrev 2015-02-28 21:07:28 följande:

    Fråga rakt ut. Låt det bära eller brista!


    Om jag bara vågade.. Eftersom jag är lite osäker av mig så tänker jag hela tiden att det bara får gå liiite mer tid hela tiden så jag kan bli mer säker haha.
  • Larmet

    Om du vill vara med honom så är det väl bara och köra? Jag fattar inte varför ni ska krångla till det?

  • Anonym (Tjej)
    Larmet skrev 2015-02-28 21:40:53 följande:

    Om du vill vara med honom så är det väl bara och köra? Jag fattar inte varför ni ska krångla till det?


    Jag vet ju inte om han vill vara med mig på det sättet även om jag tolkar alla hans handlingar så för att han säger tvärtemot (visserligen kommer det i princip bara upp när vi bråkar).. Annars hade jag tutat och kört för längesen :)
  • Larmet
    Anonym (Tjej) skrev 2015-02-28 21:48:32 följande:
    Jag vet ju inte om han vill vara med mig på det sättet även om jag tolkar alla hans handlingar så för att han säger tvärtemot (visserligen kommer det i princip bara upp när vi bråkar).. Annars hade jag tutat och kört för längesen :)
    Då är mitt tips att du frågar honom rakt ut om han vill vara med dig.
  • Nattöga

    Hur ska man veta om man inte frågar? Fråga rakt ut. Gör det bara, skit i att du känner dig osäker. Ta reda på det. Tänk om han känner lika? Vill du verkligen slösa bort massor av er tid på de här onödiga funderingarna när ni kanske faktiskt kan gå hela vägen till ett officiellt förhållande för att båda vill??

  • Mamori

    Men han ska inte flytta utomlands nu eller? Blev det inställt?`

  • Anonym (varningsklockor)
    Jag reagerade på flera saker i ditt inlägg som får mig att fundera på hur stabil han egentligen är? Kanske har jag missförstått, men...
    Anonym (Tjej) skrev 2015-02-28 20:43:22 följande:

    [...] Redan från första början var det ganska stormigt då han reagerade ganska starkt på saker. I efterhand har jag förstått att han bara är rätt känslig för att vara kille.

    [...] Han har enda sen början stegvis gjort mer och mer närmanden medan jag hållit mig lite på avstånd (är rädd för att bli sårad). Han brukar vilja hålla mig i handen, ligga i mitt knä, vara så nära mig som möjligt och han finner alla möjliga ursäkter för att få röra mig, stryker mitt hår och så vidare. Jag brukar ofta avvisa dessa gester för att det har känts konstigt om vi nu bara är vänner..

    På alla hjärtans dag så kom han även med choklad till mig och när det var min födelsedag så skrev han i förväg en massa om att jag snart fyllde år och när det väl var min födelsedag kom han med present fastän jag bett honom att inte göra det. Han verkar även ha ett genuint intresse av att veta mer om mig och mitt förflutna så han kan förstå mig bättre (hans ord). Vi har även för några dagar sen haft sex, hans intiativ och efteråt var han helt överlycklig och skrev massa glada sms om hur fantastiskt det var osv.

    Allt detta är ändå bra och vi har det oftast roligt tillsammans, men så fort vi är ifrån varandra så tjafsar vi MASSOR på sms. Jag är på grund av tidigare erfarenheter väldigt osäker av mig och ifrågasätter väldigt mycket bara för att det känns bättre att veta.



    Så, på vilket sätt är var det stormigt? På vilket sätt överreagerade han?

    Varför fortsätter han göra närmanden när du avvisar honom? Varför gör han saker du uttryckligen bett honom att inte göra? Jag vet att sådant här beteende ofta romantiseras i media, men i verkliga livet får det mina varningsklockor att ringa. Om han inte respekterar ditt nej, så respekterar han inte dig.

    Du skriver att han har ett genuint intresse av att veta mer om dig och ditt förflutna. I kombination av det andra du skriver (och hur du skriver det), får även detta mig att bli fundersam. Låter han dig dela med dig av ditt förflutna i en takt du är bekväm med? Eller pushar han med ursäkten att han bara bryr sig?

    Du skriver om hur HAN kände efter att ni hade sex men inte ett ord över hur du känner. Var du överlycklig? Eller var det bara han? Hur kom sexet ens till? Du avvisar de flesta av hans närmanden. Var det på ditt initiativ? Ville du ha sex? Övertalade han dig? Jag förstår om dessa frågor känns obehagliga och kanske även absurda, men tro mig att jag allra helst vill ha fel. Men från det du beskriver låter du väldigt passiv medan han är på, på, på. Så jag undrar huruvida du var villig och glad, eller om du kanske var tveksam och han tog det som tillåtelse att fortsätta pusha tills han fick ett ja.

    Slutligen skriver du om massor med tjafs via sms samt att du är väldigt osäker av dig. Är du osäker som person just nu pga tidigare erfarenheter? Eller bara på hans känslor? Är de tidigare erfarenheterna med honom eller med andra personer?

    Återigen: jag hoppas att jag har fel. Men jag har erfarenhet av kontrollerande män och såg ett mönster i det du skrev.
  • Anonym (Tjej)
    Mamori skrev 2015-03-01 01:12:04 följande:

    Men han ska inte flytta utomlands nu eller? Blev det inställt?`


    Nej, han valde att stanna kvar istället.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (varningsklockor) skrev 2015-03-01 01:42:08 följande:

    Jag reagerade på flera saker i ditt inlägg som får mig att fundera på hur stabil han egentligen är? Kanske har jag missförstått, men...

    Så, på vilket sätt är var det stormigt? På vilket sätt överreagerade han?

    Varför fortsätter han göra närmanden när du avvisar honom? Varför gör han saker du uttryckligen bett honom att inte göra? Jag vet att sådant här beteende ofta romantiseras i media, men i verkliga livet får det mina varningsklockor att ringa. Om han inte respekterar ditt nej, så respekterar han inte dig.

    Du skriver att han har ett genuint intresse av att veta mer om dig och ditt förflutna. I kombination av det andra du skriver (och hur du skriver det), får även detta mig att bli fundersam. Låter han dig dela med dig av ditt förflutna i en takt du är bekväm med? Eller pushar han med ursäkten att han bara bryr sig?

    Du skriver om hur HAN kände efter att ni hade sex men inte ett ord över hur du känner. Var du överlycklig? Eller var det bara han? Hur kom sexet ens till? Du avvisar de flesta av hans närmanden. Var det på ditt initiativ? Ville du ha sex? Övertalade han dig? Jag förstår om dessa frågor känns obehagliga och kanske även absurda, men tro mig att jag allra helst vill ha fel. Men från det du beskriver låter du väldigt passiv medan han är på, på, på. Så jag undrar huruvida du var villig och glad, eller om du kanske var tveksam och han tog det som tillåtelse att fortsätta pusha tills han fick ett ja.

    Slutligen skriver du om massor med tjafs via sms samt att du är väldigt osäker av dig. Är du osäker som person just nu pga tidigare erfarenheter? Eller bara på hans känslor? Är de tidigare erfarenheterna med honom eller med andra personer?

    Återigen: jag hoppas att jag har fel. Men jag har erfarenhet av kontrollerande män och såg ett mönster i det du skrev.


    Tack för svar! Jag har faktiskt gått i samma tankar om jag ska vara helt ärlig..

    I början var det stormigt för att han var ganska dramatisk. Exempelvis så hände det mer än en gång att han inte ville träffa mig mer alls bara för att jag flyttade fram tiden vi skulle ses eller ställde in träffen. Detta har han dock slutat med.

    Och jag vet faktiskt inte varför han fortsatt göra närmanden trots att jag avvisat honom. I början sa jag verkligen ifrån och gjorde vanligtvis en rätt stor grej av det och verkligen markerade att vi hade bestämt att vi skulle vara vänner. Jag brukade ifrågasätta varje gång han gjorde nåt och säga typ "brukar du göra såhär med dina kompisar eller?" Och då brukade han bli ställd. På sistone har jag gett med mig och slutat ifrågasätta så för att jag själv börjat känna mer och gillar att han vill gosa och vara nära.

    Och det med mitt tidigare liv, där pushar han definitivt. Jag har levt ett ganska hårt liv tidigare och det har format en stor del av mig och det brukar ta lång tid innan jag pratar om det frivilligt (om det ens händer alls).

    När vi hade sex så var det han som tog intitivet och han som "pushade". Jag va lite avvisande och sa att det nog inte var sån bra ide. Tveksam med andra ord. Och till sist så körde han. Jag skrev sen och bad honom komma tillbaka för att han redan hade lyckats göra mig upphetsad. Jag var inte lika fashinerad av sexet. I efterhand kändes det fel för mig och jag kände mig lite utnyttjad (mycket för stt han drog precis efteråt). Samtidigt var jag dock glad och kände väl att det var som en bekräftelse på att han gillar mig som mer än vän?

    Sen så ja jag är osäker i största allmänhet som person för att jag många gånger har blivit sviken. Jag har extremt svårt att släppa in och lita på folk. Men i all ärlighet så beror det en del på hur han är med. Innan jag kände honom så uppfattade jag honom som en player och jag har jättesvårt att släppa den tanken..
  • Anonym (varningsklockor)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-01 11:16:37 följande:
    Tack för svar! Jag har faktiskt gått i samma tankar om jag ska vara helt ärlig..

    I början var det stormigt för att han var ganska dramatisk. Exempelvis så hände det mer än en gång att han inte ville träffa mig mer alls bara för att jag flyttade fram tiden vi skulle ses eller ställde in träffen. Detta har han dock slutat med.

    Och jag vet faktiskt inte varför han fortsatt göra närmanden trots att jag avvisat honom. I början sa jag verkligen ifrån och gjorde vanligtvis en rätt stor grej av det och verkligen markerade att vi hade bestämt att vi skulle vara vänner. Jag brukade ifrågasätta varje gång han gjorde nåt och säga typ "brukar du göra såhär med dina kompisar eller?" Och då brukade han bli ställd. På sistone har jag gett med mig och slutat ifrågasätta så för att jag själv börjat känna mer och gillar att han vill gosa och vara nära.

    Och det med mitt tidigare liv, där pushar han definitivt. Jag har levt ett ganska hårt liv tidigare och det har format en stor del av mig och det brukar ta lång tid innan jag pratar om det frivilligt (om det ens händer alls).

    När vi hade sex så var det han som tog intitivet och han som "pushade". Jag va lite avvisande och sa att det nog inte var sån bra ide. Tveksam med andra ord. Och till sist så körde han. Jag skrev sen och bad honom komma tillbaka för att han redan hade lyckats göra mig upphetsad. Jag var inte lika fashinerad av sexet. I efterhand kändes det fel för mig och jag kände mig lite utnyttjad (mycket för stt han drog precis efteråt). Samtidigt var jag dock glad och kände väl att det var som en bekräftelse på att han gillar mig som mer än vän?

    Sen så ja jag är osäker i största allmänhet som person för att jag många gånger har blivit sviken. Jag har extremt svårt att släppa in och lita på folk. Men i all ärlighet så beror det en del på hur han är med. Innan jag kände honom så uppfattade jag honom som en player och jag har jättesvårt att släppa den tanken..
    Hej,

    jag skulle helt ärligt, om jag vore du, undvika den här mannen. Han låter inte som en bra person överhuvudtaget. Han respekterar inte ditt nej alls. Och ett framtvingat samtycke, ett framtvingat ja till sex, är inte ett ja. Han tycker att hans rätt till din kropp är viktigare än din rätt till din kropp. Och faktumet att han var överlycklig efteråt visar bara att han antingen inte märkte att du inte var helt villig eller att han inte bryr sig och båda de sakerna är dåliga.

    Du har flera gånger visat att du bara vill vara vän--och även om din anledning "bara" är att du är rädd för att bli sårad spelar det ingen roll; det ska respekteras-- men han respekterar inte det utan fortsätter pusha dig in i ett förhållande. Han flyttar sakta gränsen för vad som är okay för att det inte ska kännas som en stor grej när han slutligen lyckas få dig. Men det är en stor grej. Han gjorde det bara på ett lömskt sätt.

    Det är vanligt att kontrollerande män hittar kvinnor som ofta blivit svikna, eller kvinnor som precis lämnat ett dåligt förhållande osv. Och han låter kontrollerande. Han respekterar inte ditt nej och han vill tvinga dig till att öppna upp dig och dela med dig av saker du inte är redo för, för att han ska kunna kontrollera och manipulera dig bättre. Det låter som om han försöker göra sig själv oumbärlig. Han bjuder in sig själv i ditt liv och hjälper dig med din son och ditt hem. Han pushar dig till att dela med dig av dina innersta hemligheter så att han blir din förtrogna. Han har redan börjat manipulera sig till sex...

    Undvik. Det här är bara början. Det kommer inte bli ett bra förhållande. Du har ju misstankar själv. Lyssna på dina instinkter och lämna honom nu när det fortfarande är lätt.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (varningsklockor) skrev 2015-03-01 14:42:00 följande:

    Hej,

    jag skulle helt ärligt, om jag vore du, undvika den här mannen. Han låter inte som en bra person överhuvudtaget. Han respekterar inte ditt nej alls. Och ett framtvingat samtycke, ett framtvingat ja till sex, är inte ett ja. Han tycker att hans rätt till din kropp är viktigare än din rätt till din kropp. Och faktumet att han var överlycklig efteråt visar bara att han antingen inte märkte att du inte var helt villig eller att han inte bryr sig och båda de sakerna är dåliga.

    Du har flera gånger visat att du bara vill vara vän--och även om din anledning "bara" är att du är rädd för att bli sårad spelar det ingen roll; det ska respekteras-- men han respekterar inte det utan fortsätter pusha dig in i ett förhållande. Han flyttar sakta gränsen för vad som är okay för att det inte ska kännas som en stor grej när han slutligen lyckas få dig. Men det är en stor grej. Han gjorde det bara på ett lömskt sätt.

    Det är vanligt att kontrollerande män hittar kvinnor som ofta blivit svikna, eller kvinnor som precis lämnat ett dåligt förhållande osv. Och han låter kontrollerande. Han respekterar inte ditt nej och han vill tvinga dig till att öppna upp dig och dela med dig av saker du inte är redo för, för att han ska kunna kontrollera och manipulera dig bättre. Det låter som om han försöker göra sig själv oumbärlig. Han bjuder in sig själv i ditt liv och hjälper dig med din son och ditt hem. Han pushar dig till att dela med dig av dina innersta hemligheter så att han blir din förtrogna. Han har redan börjat manipulera sig till sex...

    Undvik. Det här är bara början. Det kommer inte bli ett bra förhållande. Du har ju misstankar själv. Lyssna på dina instinkter och lämna honom nu när det fortfarande är lätt.


    Det känns ändå lite skrämmande att du skriver allt detta. För mina varningsklockor plingade lite en gång när han försökte få mig att inte umgås med min bästa vän mer (dom gillar inte varandra) och att i princip skita i de andra människorna jag har runt mig. Och jag har tänkt att det är för att dom inte är "bra" människor, för vissa av dom är verkligen inte snälla emot mig, men detta bara plingade till igen när jag läste det du skrev för jag vet att det också är ett tecken.. Hans andra beteende har jag bara för mig själv bortförklarat med att han är ung och inte har så mycket erfarenhet av förhållanden och så. Men att se det så svart på vitt är rätt läskigt faktiskt :(
  • Anonym (k)

    moget ..... är du ts  runt 20 år ?? bara undra det har ju lite betydelse iaf i mognad.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (k) skrev 2015-03-01 15:43:17 följande:

    moget ..... är du ts  runt 20 år ?? bara undra det har ju lite betydelse iaf i mognad.


    Jag är 22.. Varför antyder du att jag är omogen?
  • Anonym (varningsklockor)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-01 15:38:47 följande:
    Det känns ändå lite skrämmande att du skriver allt detta. För mina varningsklockor plingade lite en gång när han försökte få mig att inte umgås med min bästa vän mer (dom gillar inte varandra) och att i princip skita i de andra människorna jag har runt mig. Och jag har tänkt att det är för att dom inte är "bra" människor, för vissa av dom är verkligen inte snälla emot mig, men detta bara plingade till igen när jag läste det du skrev för jag vet att det också är ett tecken.. Hans andra beteende har jag bara för mig själv bortförklarat med att han är ung och inte har så mycket erfarenhet av förhållanden och så. Men att se det så svart på vitt är rätt läskigt faktiskt :(
    Ja, det är mycket vanligt att försöka isolera kvinnan. Den kontrollerande mannen vill vara den enda i hennes liv. Varför tycker de inte om varandra? Är din bästa vän snäll mot dig?

    Detta fick mig också att reagera: "Och hur ska jag hantera faktumet att han säger att det inte kommer hända fastän det redan känns som det händer?"

    Det är en klassisk härskarteknik att få kvinnan att tvivla på sitt omdöme. Han säger att det inte händer när det helt klart sker, men det gör att du blir osäker på om du läser av situationen rätt och han hamnar i överläge. Ett annat sätt att använda sig av detta är att påstå att "det har jag aldrig sagt," när du konfronterar honom om något. Läs på om gas lighting för att se om det känns bekant med honom. en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

    Sådana här män vet precis hur de ska göra för att nästla sig in i kvinnans liv. Och det betyder inte att du är omogen eller svag. Det betyder bara att han är bra på vad han gör, har sökt ut dig när du är i en utsatt situation redan, och att vi lever i en värld där en man besatt av en kvinna porträtteras som något romantiskt och eftertraktat. Kvinnor blir fostrade till att säga ja eller kanske istället för nej. Män blir fostrade till att ta det de vill ha. Titta bara på svaren du fått i den här tråden. Vet man inte vad man ska titta efter, så är det ingen som tänker på att, ja, kanske är den här mannen kontrollerande. 

    Det är så många tecken, tycker jag, som stämmer in. Och dina egna instinkter är viktigast av allt. Lyssna på dem.
Svar på tråden Vi beter oss som ett par, men kan aldrig bli det?