• Andra augusti

    Dåligt samvete över att jag inte vill amma

    Vi väntar vårt andra barn om två månader och jag har bestämt mig för att jag inte vill amma.

    Vårt första barn som nu är drygt ett och ett halvt ammar fortfarande (mycket) vilket till och från är hemskt tröttsamt. Vår dotter har alltid velat amma massor, under perioder har det också gjort ont att amma och hennes fixering vid mitt bröst har lett till att hon har varit och fortfarande är väldigt mammig, det är exempelvis bara jag som kan natta henne och få henne att somna om på nätterna. Jag orkar i ljuset av detta inte amma ett barn till, framförallt så orkar jag inte riskera att bebisen blir likadan som sin syster.

    Min ambition är att pumpa mjölk så näringsmässigt kommer barnet inte att sakna någonting och hen kommer att vara bärselebarn och inte ha vagn så närhetsmässigt så kommer hen förhoppningsvis också att få tillräckligt. Trots det så har jag dåligt samvete över att jag av egoistiska skäl vill neka vårt andra barn det som har varit och är självklart och underbart för vårt första.

    Är det någon som har något förslag på hur jag bör tänka eller har andra synpunkter?


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Svar på tråden Dåligt samvete över att jag inte vill amma
  • viseversa

    Jag har ammat 4 barn och barn är inte likadana just saing. Min son var den som ville amma mest men slutade självmant vid 8mån, han släppte bröstet en morgon och tog det sen inget mer.

    Så bara för att ditt första barn varit fixerad vid dina bröst måste det inte bli så igen. Amma ÄR det bästa och jag tycker man ska se ifrån sin egen bekvämlighet för bebisens skull faktiskt.

    Du gör ju såklart som du vill men jag skulle aldrig förvägra mina barn det som är så självklart som amning om jag KAN amma. Kan man så ska man.

  • Alexi

    Alltså vet du vad det innebär att pumpa på heltid, mata med flaska och samtidigt ha en tvååring? Alltså jag tror du kommer gå under av press och trötthet av en sån grej. Att amma är så vansinnigt smidigt så framför allt när du också har ett syskon med så är det oerhört mycket lättare att sätta sig på en filt i lekplatsen och slänga fram bröstet än att hålla på med flaskor.

    Och man måste ju inte amma i 1,5 år, man kan ju sluta betydligt tidigare.

  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-03-01 08:26:30 följande:

    Alltså vet du vad det innebär att pumpa på heltid, mata med flaska och samtidigt ha en tvååring? Alltså jag tror du kommer gå under av press och trötthet av en sån grej. Att amma är så vansinnigt smidigt så framför allt när du också har ett syskon med så är det oerhört mycket lättare att sätta sig på en filt i lekplatsen och slänga fram bröstet än att hålla på med flaskor.

    Och man måste ju inte amma i 1,5 år, man kan ju sluta betydligt tidigare.


    Tänkte samma sak....
  • Santin

    Vill du inte amma så behöver du så klart inte det. att du mår dåligt är inte bra alls för någon.

    Kan av erfarenhet säga att pumpa är asjobbigt!

    Min lilla ville inte amma. I början orkade hon inte amma då hon var så liten och sen när hon växte till sig tyckte hon det var lättare att äta på flaska än bröst. Pumpade i 9 veckor sen orkade jag inte mer.

    Först tog det 20 min med att värma och äta för henne. Sen skulle hon ev somna om (löste pappan) och jag satt och pumpade 30-45 min. Gjorde ju inget annat än att pumpa och mata. Sista veckan jag pumpade kom det bara 20 ml på 45 min. Då gav jag upp.

    Jag tycker inte det är omständigt med flaskmatning. Der är var man gör det till. Då jag är hemifrån har jag med mig varmt vatten i termos och har sen en flaska med små fack där pulvret ligger doserat. Tar inte mycket längre tid att blanda än det gör att få fram bröstet.

    Gör det som passar bäst för dig och din familj. Då du tänkt pumpa får ju barnet den bästa maten ändå. Och fungerar inte det så finns ersättning. Det blir folk av ersättningsbarn också. Jag tex, Frisk som en nötkärna.

    Lycka till.

  • Andra augusti

    [quote=74941043][quote-nick]Alexi skrev 2015-03-01 08:26:30 följande: Och man måste ju inte amma i 1,5 år, man kan ju sluta betydligt tidigare.[/quote]

    Självklart, men för mig är det allt eller ingenting i sammanhanget. Lika lite som jag vill sluta amma vår ettåring mot hennes vilja så kommer jag att vilja sluta amma hennes syskon mot hens vilja om så syskonet vill amma i båda två och tre år. Då känns det schysstare att aldrig vänja henom vid det.


    Mamma till en fantastisk Goding och hoppas på nytt storkbesök -15
  • En blå giraff

    Naturligtvis ska du inte känna dig tvingad att amma om du inte vill. Det är helt och hållet ditt val. Men som jag tänker finns det ju en medelväg - att amma men inte så länge? Att amma 1½ år är ju längre än de flesta gör och jag förstår att det är jobbigt. Tycker dock det verkar ännu jobbigare att pumpa och ge på flaska som du är inne på. Då ska du upp på natten och sitta och pumpa, för att sen mata bebisen. Blir väldigt lite sömn. Lättare att ligga och amma, eller att bara ge ersättning i så fall tänker jag?

    Kan du inte amma 3-6 månader och sen sluta? Vi har gjort så att jag har sovit borta eller på soffan ett par nätter och pappan erbjudit flaska istället till bebisen då jag skulle sluta amma. Det är troligen lättare av avvänja en 3-6 månaders från amning än en 1½ åring som är väldigt medveten. 

  • Andra augusti
    viseversa skrev 2015-03-01 07:16:07 följande:

    Jag har ammat 4 barn och barn är inte likadana just saing. Min son var den som ville amma mest men slutade självmant vid 8mån, han släppte bröstet en morgon och tog det sen inget mer.

    Du gör ju såklart som du vill men jag skulle aldrig förvägra mina barn det som är så självklart som amning om jag KAN amma. Kan man så ska man.


    Hade du med självklarhet sagt samma sak om du hade haft ett dubbelt så gammalt barn som hade velat amma i timmar per natt fortfarande/kunnat vakna med en halvtimmes mellanrum och krävt att du kommer och ammar?
    Mamma till en fantastisk Goding och hoppas på nytt storkbesök -15
  • En blå giraff
    Andra augusti skrev 2015-03-01 10:19:46 följande:

    [quote=74941043][quote-nick]Alexi skrev 2015-03-01 08:26:30 följande: Och man måste ju inte amma i 1,5 år, man kan ju sluta betydligt tidigare.[/quote]

    Självklart, men för mig är det allt eller ingenting i sammanhanget. Lika lite som jag vill sluta amma vår ettåring mot hennes vilja så kommer jag att vilja sluta amma hennes syskon mot hens vilja om så syskonet vill amma i båda två och tre år. Då känns det schysstare att aldrig vänja henom vid det.


     Nej så tycker jag inte du ska tänka! Hellre amma 3 månader bara om det är det du orkar med, och sen gå över till ersättning. Det är ju ändå den bästa starten med amning om du kan - och det vet du ju att du kan. Amningen är viktigast de första månaderna. Så om jag var du skulle jag satsa på en start med amning och sen avveckla det. Alternativt amma och kombinera med ersättning också om du inte orkar och vill. Så gjorde jag med yngsta pojken. Med första barnet tvingade jag mig att amma helt längre än jag egentligen orkade och ville.
  • Andra augusti
    En blå giraff skrev 2015-03-01 10:23:36 följande:

    Naturligtvis ska du inte känna dig tvingad att amma om du inte vill. Det är helt och hållet ditt val. Men som jag tänker finns det ju en medelväg - att amma men inte så länge? Att amma 1½ år är ju längre än de flesta gör och jag förstår att det är jobbigt. Tycker dock det verkar ännu jobbigare att pumpa och ge på flaska som du är inne på. Då ska du upp på natten och sitta och pumpa, för att sen mata bebisen. Blir väldigt lite sömn. Lättare att ligga och amma, eller att bara ge ersättning i så fall tänker jag?

    Kan du inte amma 3-6 månader och sen sluta? Vi har gjort så att jag har sovit borta eller på soffan ett par nätter och pappan erbjudit flaska istället till bebisen då jag skulle sluta amma. Det är troligen lättare av avvänja en 3-6 månaders från amning än en 1½ åring som är väldigt medveten. 


    Min förhoppning är att inte behöva pumpa inför varje måltid utan att ha mjölk i kylen inför natten som det bara är att gå upp och värma.

    Jag har också svårt att tänka mig att jag kommer att kunna förvägra barnet att amma om hen redan har vant sig vid det, precis som hans syster nu (inom rimliga gränser) kommer att få amma till hon själv tröttnar, då vill jag hellre aldrig vänja henom vid det.
    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
Svar på tråden Dåligt samvete över att jag inte vill amma