• Anonym (Vad)

    Hur vet man? förkylning i magen eller magsjuka?

    Vad tror ni?

    Dotter på 1 1/2 år fick feber 10/2 och blev förkyld (hosta och snorig) den 17/2 var vi till läkaren och då hade hon öroninflammation på ett öra. Blev piggare men fortsatt hostig (detta försvann efter ett par dagar) och snorig (detta pågår fortfarande o pendlar mellan rinnsnuva och segt gult snor). Men feberfri.

    Igår vid 18-tiden helt plötsligt såg hon väldigt påverkad ut i ögonen och hon hade feber 38,5. Gnällig och allmänt påverkad. Hon gick från go och glad till sjuk på bokstavligen en sekund. Fick en alvedon och sov 20-01 utan problem sedan har hon varit orolig.

    Imorse innan frukost bajsa hon löst. Slemmigt, gult och lukta surt. Åt frukost som vanligt men sedan ännu en bajsblöja men nu mer slemmigt men mindre mängd. Fortsatt feber men pigg i övrigt.

    Vad tror ni?

    Förkylning i magen?
    Tänder på g?
    Magsjuka?

    Hur har det varit för er; har era barn blivit slemmiga i magen vid förkylning? Kommer det direkt eller efter en tid?

  • Svar på tråden Hur vet man? förkylning i magen eller magsjuka?
  • sotoo

    Japp, barnen har haft lösare avföring när de varit förkylda och det är inte så konstigt när de sväljer slem. Sen kan man ju aldrig veta om det är magsjuka tänker jag, antar att ni ändå stannar hemma nu.

  • Anonym (Vad)

    Tre bajsblöjor på 2 1/2 timme. Alla med gult, slemmigt bajs. Luktar surt.

    Anar själv att det är magsjuka

  • Anonym (Vad)

    Jag har kräkfobi och just att barnen ska få eller har magsjuka är sjukt jobbigt. Jag har redan magont och mår illa. Psykiskt jobbigt.

    Kan förkylning i magen göra att de bajsar ofta helt plötsligt? Läste någonstans att skillnaden mellan förkylning i magen och magsjuka var den att vid förkylning i magen bajsa barnet lika ofta som vanligt bara det att bajset var mer slemmigt. Vid magsjuka var det ofta och vattnigt.

    Usch.

  • Anonym (Vad)

    Puffar

    Åt lite äpple och är pigg. Inga fler blöjor än.

  • Anonym (Vad)

    Ännu en blöja men bara gult slem. Ytterst lite i mängd.

  • Anonym (Vad)

    Ingen som har haft barn som bajsat väldigt gult och slemmigt?

  • Anonym (Vad)

    Hon sov i tre timmar och efter det ännu en slemmig blöja men denna gången såg det ut som en blöt fis ungefär.

    Pigg och feberfri i övrigt.

    Min mage bubblar på och det kan vara såväl oro som annat. Hatar detta.

  • Anonym (f.d. emetofob)
    Anonym (Vad) skrev 2015-03-01 16:23:21 följande:

    Hon sov i tre timmar och efter det ännu en slemmig blöja men denna gången såg det ut som en blöt fis ungefär.

    Pigg och feberfri i övrigt.

    Min mage bubblar på och det kan vara såväl oro som annat. Hatar detta.


    Skrev du en liknande tråd nyligen? Jag känner igen nästan allt från någon vecka tillbaka. Hur som, mina bajsade ofta gult och slemmigt när de var förkylda som små.

    Men du måste söka hjälp för dina problem, för med barn är det ohållbart att må så illa över risken att kräkas. Barnen kommer att bli magsjuka förr eller senare, och du kommer att smittas, förr eller senare. Inte varje gång, men någon gång. Och du kommer att överföra rädslan på dina barn.

    Jag har haft samma problem som du, och oroat mig jättemycket, och fått direkta fysiska symptom själv så fort barnen har börjat visa tecken på att kanske vara magsjuka. Säger ett barn "mamma, jag har ont i magen" började min egen mage genast köra runt. Hela vintern förtärdes jag av oro. Till slut kom jag på mig själv med att själva oron orsakade mig mer besvär än de enstaka magsjukorna.

    Du kan inte påverka vad som händer med din oro. Vare sig du blir, eller inte blir, magsjuk, har du oroat dig helt i onödan. Om du låter det sjunka in intellektuellt, kanske det når fram till dig även känslomässigt. För mig gjorde det det till slut.
  • Anonym (f.d. emetofob)
    Anonym (Vad) skrev 2015-03-01 16:23:21 följande:

    Hon sov i tre timmar och efter det ännu en slemmig blöja men denna gången såg det ut som en blöt fis ungefär.

    Pigg och feberfri i övrigt.

    Min mage bubblar på och det kan vara såväl oro som annat. Hatar detta.


    Skrev du en liknande tråd nyligen? Jag känner igen nästan allt från någon vecka tillbaka. Hur som, mina bajsade ofta gult och slemmigt när de var förkylda som små.

    Men du måste söka hjälp för dina problem, för med barn är det ohållbart att må så illa över risken att kräkas. Barnen kommer att bli magsjuka förr eller senare, och du kommer att smittas, förr eller senare. Inte varje gång, men någon gång. Och du kommer att överföra rädslan på dina barn.

    Jag har haft samma problem som du, och oroat mig jättemycket, och fått direkta fysiska symptom själv så fort barnen har börjat visa tecken på att kanske vara magsjuka. Säger ett barn "mamma, jag har ont i magen" började min egen mage genast köra runt. Hela vintern förtärdes jag av oro. Till slut kom jag på mig själv med att själva oron orsakade mig mer besvär än de enstaka magsjukorna.

    Du kan inte påverka vad som händer med hjälp av din oro. Vare sig du blir, eller inte blir, magsjuk, har du oroat dig helt i onödan. Om du låter det sjunka in intellektuellt, kanske det når fram till dig även känslomässigt. För mig gjorde det det till slut.
  • Anonym (f.d. emetofob)

    Oj, ursäkta dubbelpostningen. Jag stoppade laddningen av sidan för att lägga till nåt ord, men tydligen postades det ändå.

  • Anonym (Vad)

    Hög feber inatt och dålig i magen.

    Blir läkarbesök idag.

    Vad gäller min fobi har jag sökt hjälp. Testat kurator, kbt och mediciner.

  • sotoo
    Anonym (Vad) skrev 2015-03-02 08:53:40 följande:
    Hög feber inatt och dålig i magen.
    Blir läkarbesök idag.

    Vad gäller min fobi har jag sökt hjälp. Testat kurator, kbt och mediciner.

    Jag har också fobi och genomgått massor av hjälp, men ingen har varit tillräckligt bra. Bara hoppas att psykologerna utvecklas för de verkar inte vara så kunniga på just spyfobi.
  • Anonym (work it)
    Anonym (Vad) skrev 2015-03-02 08:53:40 följande:

    Hög feber inatt och dålig i magen.

    Blir läkarbesök idag.

    Vad gäller min fobi har jag sökt hjälp. Testat kurator, kbt och mediciner.


    sotoo skrev 2015-03-02 08:56:59 följande:

    Jag har också fobi och genomgått massor av hjälp, men ingen har varit tillräckligt bra. Bara hoppas att psykologerna utvecklas för de verkar inte vara så kunniga på just spyfobi.

    Får jag fråga, har ni själva kräkts mycket, eller håller ni er från att kräkas? Jag har haft kräkfobi, men har också ganska lätt för att kräkas... åker dit på magsjuka ibland och har extremt låg alkoholtolerans (!) och det blir ju ett slags kbt att faktiskt kräkas på riktigt. Man lär sig, att det inte är så farligt.

    Idag är jag (nästan) helt botad från min fobi. Är vaken nu för att ett barn fick magsjuka i natt...
  • Anonym (Vad)
    Anonym (work it) skrev 2015-03-03 03:22:19 följande:
    sotoo skrev 2015-03-02 08:56:59 följande:
    Jag har också fobi och genomgått massor av hjälp, men ingen har varit tillräckligt bra. Bara hoppas att psykologerna utvecklas för de verkar inte vara så kunniga på just spyfobi.

    Får jag fråga, har ni själva kräkts mycket, eller håller ni er från att kräkas? Jag har haft kräkfobi, men har också ganska lätt för att kräkas... åker dit på magsjuka ibland och har extremt låg alkoholtolerans (!) och det blir ju ett slags kbt att faktiskt kräkas på riktigt. Man lär sig, att det inte är så farligt.

    Idag är jag (nästan) helt botad från min fobi. Är vaken nu för att ett barn fick magsjuka i natt...
    Jag kräktes vid magsjukor som barn och ungdom. Kräktes av alkohol -99 och sedan dess aldrig kräkts. Kan må sjukt illa men det låser sig. Kan inte, vågar inte, kräkas.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (work it) skrev 2015-03-03 03:22:19 följande:
    sotoo skrev 2015-03-02 08:56:59 följande:
    Jag har också fobi och genomgått massor av hjälp, men ingen har varit tillräckligt bra. Bara hoppas att psykologerna utvecklas för de verkar inte vara så kunniga på just spyfobi.

    Får jag fråga, har ni själva kräkts mycket, eller håller ni er från att kräkas? Jag har haft kräkfobi, men har också ganska lätt för att kräkas... åker dit på magsjuka ibland och har extremt låg alkoholtolerans (!) och det blir ju ett slags kbt att faktiskt kräkas på riktigt. Man lär sig, att det inte är så farligt.

    Idag är jag (nästan) helt botad från min fobi. Är vaken nu för att ett barn fick magsjuka i natt...
    Jag kräktes vid magsjukor som barn och ungdom. Kräktes av alkohol -99 och sedan dess aldrig kräkts. Kan må sjukt illa men det låser sig. Kan inte, vågar inte, kräkas.
Svar på tråden Hur vet man? förkylning i magen eller magsjuka?