• Aniiee

    Hund som kräks och har diarre

    Hej alla glada hundkunnig här på FL.

    Jag har ett problem. Inte så mycket med hunden egentligen, utan mer med hennes husse. Han har typ panik och lyssnar inte direkt på mig, så jag tänkte om ni ger er syn på saken kanske han kan ta till sig det (så kommer det inte från syrran...)

    Så här är det:
    Hunden, en tik, är 9 år, och har precis löpt (eller håller fortfarande på ev. med en tyst period). Husse påstår att hon de senaste dagarna har varit väldigt "flämtig", andats med tungan ute, andats tyngre. Själv påstår jag att det är till stora delar ett fall av "jag uppmärksammar det, så jag ser det mer, aka hon andas normalt med eftersom jag ser det så tycker jag att det är mer". Jag tyckte förvisso att hon verkade lite mer "skittish" när vi var ute en sväng igår. Natten till idag har hon dock kräkts och bajsat inne, hur mycket vet jag inte, men när hennes husse upptäckte det och var och skurade kräktes hon två gånger till och bajsade en gång. Jag var ute och gick med henne medans husse skurade. Hon är pigg, alert, lekful och tassar på som vanligt, nosar, vill hälsa på mötande hundar (fick hon inte, just in case). Dock kissade hon väldigt dåligt. Hon är en sån där hund som skvätter lite då och då, och första gångerna kom det ingenting, ett par gånger kom det några droppar och till sist kom det en liten kort, men annars normal, stråle. Hon drack "väldigt" mycket vatten när vi kom in (kanske 3-4 dl på en gång). Inne är hon som vanligt, vill leka med godisbollen, tassar efter när man går någonstans (hon är väldigt nyfiken och vill vara med, vallhundstendenser) osv.

    Kontenta: Hennes husse har panik och tror att han kommer få avliva henne innan dagen är slut (hon är ju gammal). Jag påstår att hon har ätit något dumt, eller eventuellt är påverkad av löpet (hon har gjort så här förut efter löp, sist för två år sedan), behöver käka lite blåbär, få ris och fisk istället för vanlig hundmat idag och kanske imorgon, och eventuellt få vätskeersättning, och kommer leva minst tre år till.

    Vad tror ni? Är husses panik befogad?


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Svar på tråden Hund som kräks och har diarre
  • Jasmin Karlsson

    Det låter helt ok. Så länge hon är pigg och äter och dricker kan det vara vanlig magsjuka. Var uppmärksam på om hon skulle få gula flytningar (eller blodiga, trots att hon borde löpt färdigt), blir slö, får feber ( över 39,2 grader rektalt), inte vill äta/dricka eller börjar dricka kopiösa mängder vatten. Då ska ni kontakta djursjukhus. Annars vänta några dagar, ge kokt ris/kyckling istället för vanliga maten, ev. ge canicur om det är mycket diarré.

    /hälsningar en som jobbar med djursjukvård

  • Aniiee
    Jasmin Karlsson skrev 2015-03-01 11:52:42 följande:

    Det låter helt ok. Så länge hon är pigg och äter och dricker kan det vara vanlig magsjuka. Var uppmärksam på om hon skulle få gula flytningar (eller blodiga, trots att hon borde löpt färdigt), blir slö, får feber ( över 39,2 grader rektalt), inte vill äta/dricka eller börjar dricka kopiösa mängder vatten. Då ska ni kontakta djursjukhus. Annars vänta några dagar, ge kokt ris/kyckling istället för vanliga maten, ev. ge canicur om det är mycket diarré.

    /hälsningar en som jobbar med djursjukvård


    Tack! Det är det jag sagt hela tiden......
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Dexter dot com

    Tror också bara det är en orolig mage. Ge Diarsanyl och Eukanuba Intestinal ett par dagar så borde magen stabilisera sig och skulle allmäntillståndet försämras får ni naturligtvis åka in med henne så hon inte är uttorkad osv.

Svar på tråden Hund som kräks och har diarre