• race

    Ni som jobbar inom hemtjänsten

    Vilka villkor har ni?
    Då menar jag hur långa pass ni har, vilka raster ni har, arbetsuppgifter, hur mycket tidspress ni har och lön. Säg gärna hur länge ni har jobbat där också.

    Jag har pratat med två företag som har väldigt olika villkor. Jag undrar därför vad som är normalt?

  • Svar på tråden Ni som jobbar inom hemtjänsten
  • Sweet Sofia

    Jobbar som ssk i hemtjänsten i Norge. Våra pass är normalt från 7.30-15 och sedan 15-22.30/23. Rast mellan 12-13 och mellan 17-18. Rätt mycket tidspress, många besök och rätt många som är dåliga och kräver ekstra omsorg.

    Har jobbat 6 år inom hemtjänst varav 2 som ssk. Allt på samma ställe.

  • helene 355

    olika, jag jobbar 80 % mycket 7:30-12:30 dagar eller 7:30-16:30 dagar. kväll har jag mest 13-21 men någon 16-21 kväll. 1 timmes rast förutom på kortdagarna. rast mellan 12-13 eller 15:15 till 16:15 på kvällen.

    Ger medicin, stödstrumpor, dusch, hjälp med kläder, inköp, promenad, socialt stöd, avklädning, matlagning tillsynsbesök eller avlastning. Tidspressen är väldigt olika, men tror de är helt okey där jag är iaf. vissa dagar stressigare än andra och vissa riktigt lugna och sköna. kvällarna brukar de vara mer på.

    jag har jobbat 1,5 år, snart 2 år ligger på just under 22000, är inom kommunen. Jag är 25 år. 

  • race

    Vad tycker ni om era jobb? Är det roligt? Hur mycket intimhygien innefattar det?

  • helene 355
    race skrev 2015-03-01 17:29:58 följande:

    Vad tycker ni om era jobb? Är det roligt? Hur mycket intimhygien innefattar det?


    jag tycker om mitt jobb, mycket mindre än på äldreboende, vissa dagar är det ingenting, och många kvällar är det inget hellre. vissa dagar kanske någon du hjälper med det men inte alls mycket när jag tänker efter.
  • Sweet Sofia
    race skrev 2015-03-01 17:29:58 följande:
    Vad tycker ni om era jobb? Är det roligt? Hur mycket intimhygien innefattar det?



    Hade jag inte tyckt om det så hade jag väl knappast varit kvar....

    Det är en stor del inditmhygien då många har hjälp med dusch, morgon/kvällstvätt och kateterisering.
  • race

    Tack för svaren.

    Jag pratade med två företag.

    På det första företaget verkade det jättestressigt. Det fanns tre pass: 7-14:30, 7-14 och 15-21:45. 7-14 och 15-21:45- passen hade ingen rast alls, inte ens 30 min att äta på. 7-14:30- passet hade dock lunchrast. De verkade mest ge mediciner och byta blöjor, knappt några handlingar, städ eller matlagning. Jag fick ett dåligt intryck av det.

    På det andra företaget jobbar man lite olika pass, ofta 7-16 eller 17-22. Alla långa pass har 1 h rast. Arbetsuppgifterna är att duscha, ge medicin, handla, laga mat, städ, etc. Det här verkade mycket lugnare.

    Men när jag läser vad ni skriver verkar det vara normalt att ha rast.

  • helene 355

    du bör ju kolla upp, för jag tror att man måste få ha rast om man jobbar mer än 5 timmar men som sagt de är ju kommun så kan ju vara andra regler som gäller privata företag. Annars vet jag inte hur man skulle klara en heldag utan rast.

    Jag personligen tycker om att man gör mycket olika, låter väldigt enformigt att bara byta blöjor och ge medicin. Jag tycker om handling/promenader och sådana saker så de är variation och då är de inte lika tungt, städ någon gång kan va kul med och socialt stöd och tillsyner är enkla besök som kan vara väldigt "lätta" besök, för vården kan vara väldigt tung. Är de första jobbet i nom vården så be om att gå lyftteknik kurs.

    Kortare pass brukar alltid behövas då man behöver mest folk morgon 7-8 till lunch/ kvällen middag till 21-22 tiden, mitt på dagen är de ofta lungt och behövs inte så många, men jag går ganska mycket 7:30-12:30 pass som jag skrev och de är skönt. jobba 5 timmar och man har ändå hela dagen kvar när man kommer hem :)

    Rent spontant skulle jag tycka de andra jobbet verkar bättre, som du själv verkar hålla med om. Lycka till

  • Sweet Sofia

    Vi har enbart uppdrag med hjälp upp morgonen/hjälp i säng, stöttestrumpor, medicin, insulin, omläggning av sår, tillsyn och hjelp med mat.

    All städning sköts av hemhjälpen.

    Och som ssk har man endel avancerade såromläggningar, blodprover, injektioner, vacinationer, olika former med medicin via tropp och olika bedömning, samt akuta besök, samtal och möten med sjukhus. Även kontakted läkare och ordna med dosetter/APOdoser.

  • race
    helene 355 skrev 2015-03-01 20:12:26 följande:

    du bör ju kolla upp, för jag tror att man måste få ha rast om man jobbar mer än 5 timmar men som sagt de är ju kommun så kan ju vara andra regler som gäller privata företag. Annars vet jag inte hur man skulle klara en heldag utan rast.

    Jag personligen tycker om att man gör mycket olika, låter väldigt enformigt att bara byta blöjor och ge medicin. Jag tycker om handling/promenader och sådana saker så de är variation och då är de inte lika tungt, städ någon gång kan va kul med och socialt stöd och tillsyner är enkla besök som kan vara väldigt "lätta" besök, för vården kan vara väldigt tung. Är de första jobbet i nom vården så be om att gå lyftteknik kurs.

    Kortare pass brukar alltid behövas då man behöver mest folk morgon 7-8 till lunch/ kvällen middag till 21-22 tiden, mitt på dagen är de ofta lungt och behövs inte så många, men jag går ganska mycket 7:30-12:30 pass som jag skrev och de är skönt. jobba 5 timmar och man har ändå hela dagen kvar när man kommer hem :)

    Rent spontant skulle jag tycka de andra jobbet verkar bättre, som du själv verkar hålla med om. Lycka till


    Jag har tackat nej till ett jobberbjudande på det första stället. Jag behöver äta vid någorlunda regelbundna tider. Även om jag äter frukost direkt innan passet så måste jag ju vänta i 7 timmar på riktig mat igen i så fall. Jag tror inte jag hade klarat det, och jag tyckte att det verkade enformigt där. Men är det kollektivavtalet som säger det? För är det inte så att det är en rekommendation och inget som man behöver följa? De kanske inte arbetar efter kollektivavtalet. Båda dessa företag är privata, och det andra företaget går efter kollektivavtalet (det första vet jag inte).

    Det är första jobbet inom vården i så fall. Brukar de ha lyftteknik kurs?
    Tack!
  • celluliten

    Rast ska man alltid ha efter 5 timmars arbete..

    Vi har verksamhetsanpassat schema, vi lägger alltså schemat själv - "önskar", jobbar inom kommun, och våra pass börjar oftast 7 (ibland 7.30) och vi slutar oftast 16 eller 17. Att jobba 7-17 är tungt, men det går. Jobbar man inte heltid är passen kortare.

    Alltid rast på pass över 5 timmar. Är passen 6 eller 7 timmar långa har vi 30 min rast, längre pass än så 60 min rast.

    Tidspress är det ju, men inte så att jag tycker det är särskilt stressigt i vanliga fall, ibland händer det ju dock oväntade saker å då får man öka tempot lite ;)

Svar på tråden Ni som jobbar inom hemtjänsten