• race

    Ni som jobbar inom hemtjänsten

    Vilka villkor har ni?
    Då menar jag hur långa pass ni har, vilka raster ni har, arbetsuppgifter, hur mycket tidspress ni har och lön. Säg gärna hur länge ni har jobbat där också.

    Jag har pratat med två företag som har väldigt olika villkor. Jag undrar därför vad som är normalt?

  • Svar på tråden Ni som jobbar inom hemtjänsten
  • Sweet Sofia

    Jobbar som ssk i hemtjänsten i Norge. Våra pass är normalt från 7.30-15 och sedan 15-22.30/23. Rast mellan 12-13 och mellan 17-18. Rätt mycket tidspress, många besök och rätt många som är dåliga och kräver ekstra omsorg.

    Har jobbat 6 år inom hemtjänst varav 2 som ssk. Allt på samma ställe.

  • helene 355

    olika, jag jobbar 80 % mycket 7:30-12:30 dagar eller 7:30-16:30 dagar. kväll har jag mest 13-21 men någon 16-21 kväll. 1 timmes rast förutom på kortdagarna. rast mellan 12-13 eller 15:15 till 16:15 på kvällen.

    Ger medicin, stödstrumpor, dusch, hjälp med kläder, inköp, promenad, socialt stöd, avklädning, matlagning tillsynsbesök eller avlastning. Tidspressen är väldigt olika, men tror de är helt okey där jag är iaf. vissa dagar stressigare än andra och vissa riktigt lugna och sköna. kvällarna brukar de vara mer på.

    jag har jobbat 1,5 år, snart 2 år ligger på just under 22000, är inom kommunen. Jag är 25 år. 

  • race

    Vad tycker ni om era jobb? Är det roligt? Hur mycket intimhygien innefattar det?

  • helene 355
    race skrev 2015-03-01 17:29:58 följande:

    Vad tycker ni om era jobb? Är det roligt? Hur mycket intimhygien innefattar det?


    jag tycker om mitt jobb, mycket mindre än på äldreboende, vissa dagar är det ingenting, och många kvällar är det inget hellre. vissa dagar kanske någon du hjälper med det men inte alls mycket när jag tänker efter.
  • Sweet Sofia
    race skrev 2015-03-01 17:29:58 följande:
    Vad tycker ni om era jobb? Är det roligt? Hur mycket intimhygien innefattar det?