• Vokalissan

    Snitt med annat sällskap än fadern?

    Vi har hamnat i en ytterst jobbig situation.

    Har planerat kejsarsnitt om 3,5 veckor och nu har dottern börjat visa tecken på vattkoppor! Maken har inte hunnit vaccinera sig(klantigt av oss) och fick det inte när han var liten. (Ev kan han ha haft nån superenkel variant som passerade obemärkt men det är högst otänkbart).

    Om man då börjar räkna på inkubationstid etc inser man rätt snabbt att det finns en risk att han ligger i vattkoppor när bebisen ska födas. En mardrömssituation för oss båda!

    Dottern borde hinna friskna till och bebisen får antikroppar av mig, men värre då med paps.

    Måste börja förbereda oss på att han kanske inte blir insläppt på BB och jag måste ha nåt annat sällskap. Känns skitjobbigt! Ingen är mig så nära som honom, finns ingen annan jag kan visa mig svag inför.

    Fick en förlossningsdepression förra gången och detta gör att min grund börjar skälva.

    Imorn ska han iväg för blodprov för att se om han bär på antikroppar och prata med dem på infektionskliniken men jag vågar inte hoppas...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-01 16:39
    Nån som haft med sig nån annan?

  • Svar på tråden Snitt med annat sällskap än fadern?
  • modsey

    jag har inte själv haft det men på mitt jobb som narkossköterska så är jag med på en del snitt och har varit med om flera fall där mamman haft annan än pappa med sig.
    Nära väninna, syster, moster mamma? 

  • marmik

    Se till att han får behandling så fort som möjligt om han börjar visa symtom så ska det nog inte vara några problem.

  • PoL

    Jag har haft med mig en doula vid två av mina fl och det kändes helt rätt. Andra vänner har haft mamma lr nära vän med, har de berättat.

    Om jag vore er så skulle jag säkra en back-up plan utifall att mannen inte får följa med - om inte annat för att du ska kunna slappna av.

    Lycka till!

  • Saranols

    Jag är planerad i mitten av april å jag tar med mig svägerskan på operationen men mannen till BB Bästa lösningen för alla då han är extremt rädd och jag behöver stöd. Och själva snittet/förlossningen är inte mållinjen utan barnet är känns det som. Gör inget om pappan missar några timmar känner jag.

    Hoppas allt löser sig för dig! Kram

  • Vokalissan

    Hej och stort tack för era svar!

    Jag hade inte varit bekväm med någon annan än pappan och han blev ledsen över risken att missa födseln. Min bästa vän är beräknad i samma veva så hon går bort. Min mamma hade varit alternativet men inte optimalt!

    MEN jag är såååå lättad! Inga vattkoppor har brutit ut hos dottern och maken har vaccinerat sig så det borde flyta på enligt ursprungsplanerna!

    Tack igen för era tankar och inlägg! <3

Svar på tråden Snitt med annat sällskap än fadern?