• miiixiiis

    Någon som vet en del om livet i häktet?

    God dag,

    Har precis fått veta att min vän dessvärre befinner sig på ett häkte.

    Har så många frågor om hur det funkar men inga svar.

    Hoppas kunna hitta någon som vet mkt om livet i häktet - som kan besvara de frågor jag funderar på.

    kik: miiixiiis

  • Svar på tråden Någon som vet en del om livet i häktet?
  • lilly

    Har hört att det är fruktansvärt jobbigt och psykiskt påfrestande. Du får gå ut 1 timme om dagen, inte ha någon kontakt med andra häktade. Beroende på vad åklagaren bestämt så kan man också ha restriktioner som att inte få ta emot besök/övervakade besök, inte få läsa tidning eller kolla på tv. För många är advokaten den enda man har kontakt med.

  • Tom Araya
    lilly skrev 2015-03-01 17:33:57 följande:

    Har hört att det är fruktansvärt jobbigt och psykiskt påfrestande. Du får gå ut 1 timme om dagen, inte ha någon kontakt med andra häktade. Beroende på vad åklagaren bestämt så kan man också ha restriktioner som att inte få ta emot besök/övervakade besök, inte få läsa tidning eller kolla på tv. För många är advokaten den enda man har kontakt med.


    Det stämmer rätt bra.
  • miiixiiis

    Jag har skickat två brev som jag har fått svar på. Skrivit ytterligare ett denna veckan so m jag väntar svar på.

    Fick reda på vem hans försvarare var så var i kontakt med honom och fick veta att han imte hade några speciella restriktioner (ord?) så besök var ok. Men var tvungen att komma ifrån honom så skrev i mitt brev att han skulle fixa det.

    Mina frågor:

    * Vad krävs för att man ska få besöka?

    * Hur ofta får man besöka?

    * Hur går et besök till? Får man vara ensamma?

    * Kräva samma sak för telefontillstånd? Läst mig till att man måste ha fast nummer och det har jag inte. Får han inte lov att ringa till min mobil?

    * Kan jag isf ge honom mitt jobbnummer? Det är ju fast telefon.

    * Vad får man ta med till ett besök?

    * Kan jag ge honom pengar?

    * Vad kan han köpa i häktet?

    Kommer troligtvis på mer frågor.

  • GrodanHopp
    miiixiiis skrev 2015-03-01 17:39:58 följande:

    Jag har skickat två brev som jag har fått svar på. Skrivit ytterligare ett denna veckan so m jag väntar svar på.

    Fick reda på vem hans försvarare var så var i kontakt med honom och fick veta att han imte hade några speciella restriktioner (ord?) så besök var ok. Men var tvungen att komma ifrån honom så skrev i mitt brev att han skulle fixa det.

    Mina frågor:

    * Vad krävs för att man ska få besöka?

    * Hur ofta får man besöka?

    * Hur går et besök till? Får man vara ensamma?

    * Kräva samma sak för telefontillstånd? Läst mig till att man måste ha fast nummer och det har jag inte. Får han inte lov att ringa till min mobil?

    * Kan jag isf ge honom mitt jobbnummer? Det är ju fast telefon.

    * Vad får man ta med till ett besök?

    * Kan jag ge honom pengar?

    * Vad kan han köpa i häktet?

    Kommer troligtvis på mer frågor.-


    Besökstillstånd får du genom att han skickar ut lappen, du fyller i den och skickar tillbaka den.
    -besök så ringer du centralvakten, kolla kriminalvårdens hemsida. Olika häkten har olika rutiner. 
    -Besök brukar det inte finnas några begränsningar på, men du kan bara boka ett besök i taget. 
    -Har han inte restriktioner så är ni ensamma. Är ni inte det så kommer du att få veta det. 
    -Du måste ha fast telefon, undantag kan ske men räkna inte med det. Och du måste stå på abonnemanget. 
    -Du får inte ge den intagne något personligen utan får lämna in det till centralvakten. Vad du får lämna in står på KVVs hemsida. Men inget som går att äta. Böcker, pengar, CD-skivor (ej brända) osv. 
    -Häktet har en kiosk där den intagne kan köpa det mesta som behövs. Godis, tidningar, tobak osv. 
  • Kjell2
    miiixiiis skrev 2015-03-01 17:39:58 följande:

    Jag har skickat två brev som jag har fått svar på. Skrivit ytterligare ett denna veckan so m jag väntar svar på.

    Fick reda på vem hans försvarare var så var i kontakt med honom och fick veta att han imte hade några speciella restriktioner (ord?) så besök var ok. Men var tvungen att komma ifrån honom så skrev i mitt brev att han skulle fixa det.

    Mina frågor:

    * Vad krävs för att man ska få besöka?

    * Hur ofta får man besöka?

    * Hur går et besök till? Får man vara ensamma?

    * Kräva samma sak för telefontillstånd? Läst mig till att man måste ha fast nummer och det har jag inte. Får han inte lov att ringa till min mobil?

    * Kan jag isf ge honom mitt jobbnummer? Det är ju fast telefon.

    * Vad får man ta med till ett besök?

    * Kan jag ge honom pengar?

    * Vad kan han köpa i häktet?

    Kommer troligtvis på mer frågor.


    Då reglerna kan variera i detaljerna hur det funkar i olika häkten så är det bäst att du ringer dit och frågar.

    Men har han inga restriktioner får ni träffas, och kanske även ensamma. Hur ofta vet jag inte.

    Telefonreglerna får du fråga om.

    Du får ta med saker som inte kan vara farliga t ex alkohol, vapen, knark. Tänka på att det måste gå att kontrollera att det inte är knark t ex.

    Du kommer nog kunna ge honom pengar. För det kan ha köpa t ex godis och tobak.
  • Kjell2
    miiixiiis skrev 2015-03-01 19:09:13 följande:
    Tack för era svar :)

    Något speciellt man bör veta eller tänka på?



    Häktet är inget roligt ställe.
  • GrodanHopp

    Häktet är som ovan säger inget roligt ställe, varken för dig som besökare eller den intagne. Förbered dig på att din bekanta inte är sig själv. 

    Det kan även hända att dom gör en kroppsvisitation på dig innan besöket, så att du är förberedd på det. Du måste inte gå med på det, men då får du heller inte genomföra besöket. 

  • Filli89

    svensk häfte är nog ganska soft jämfört med utomlands, där du delar cell med 40 pers kackerlackor samt ett hål i mitten för avföring. Så han kan nog simma lungt

  • GrodanHopp
    miiixiiis skrev 2015-03-01 21:05:00 följande:

    Vad innebär kroppsvisitation?


    Att du får klä av dig och dom känner igenom kläderna. Ibland så nöjer dom sig med att känna på utsidan av kläderna och du slipper klä av dig. Ibland har dom även en hund som luktar på en.
  • Kjell2
    miiixiiis skrev 2015-03-02 13:27:47 följande:

    Vad får jag lov att ta med mig till ett besök och ge honom?


    Kolla med häktet. Vad vill du ta med?
  • GrodanHopp
    miiixiiis skrev 2015-03-02 13:27:47 följande:

    Vad får jag lov att ta med mig till ett besök och ge honom?


    Som jag skrev tidigare, detta på ett ungefär. 


    -Du får inte ge den intagne något personligen utan får lämna in det till centralvakten. Vad du får lämna in står på KVVs hemsida. Men inget som går att äta. Böcker, pengar, CD-skivor (ej brända) osv. 

    Foton får du ge vilket brukar vara uppskattat. 

    Här står lite generella saker. Klicka dig vidare till det häkte som det gäller så står det mer utförligt.
    www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner

Svar på tråden Någon som vet en del om livet i häktet?