• CarinaL26

    Är IS den största ondska som världen sett sedan nazismen och röda khmererna?

    Har det funnits någon större ondska i världen sedan nazismen, stalunismen och röda khmererna än vad IS är idag? Hur får man stopp på IS framfart?

    OBS! Sverigedemokratisk propaganda undanbedes! Det är IS globalt jag syftar på och inte ev sympatisörer i Sverige.

  • Svar på tråden Är IS den största ondska som världen sett sedan nazismen och röda khmererna?
  • wordsfrommykeyboard

    IS är onda inget snack om saken men tronen om den värsta ondskan delar de tyvärr med många andra.

    Blir världen en bättre plats utan IS? Definitivt.
    Blir världen då plötsligt en fredlig icke våldsam plats? nej..

    Hade jag velat provocera lite hade jag ställt frågan finns det någon större ondska i världen än det manliga könet som ligger bakom det mesta av all ondska men då missar nog många poängen dvs att det det finn sjuka och onda individer, några gestaltas i IS, några inom nazismen och rasismen, några inom pedofiler, några inom kvinnomisshandlare osv osv

    Jag tror att omvärlden måste hjälpa  med militära styrkor och sjukvård etc hjälpa de människor som verkligen utsätts för dessa farligt sjuka människor som IS är istället för att vänta med att reagera först när det drabbar västvärlden.
    Att världen inte har gjort något än fast så många har fallit offer är en skam

  • audio
    CarinaL26 skrev 2015-03-01 18:55:14 följande:

    Hur får man stopp på IS framfart?


    Sent påtänkt.
    Vad har du för förslag ?
  • MikNis

    Ondska?  nja

    Det är ett medel att få folk att göra som de vill.

    Krig är smutsigt.. 

    Och kvinnor är inga änglar i dessa sammanhang..

  • CarinaL26
    audio skrev 2015-03-01 19:18:49 följande:

    Sent påtänkt.

    Vad har du för förslag ?


    Du verkar vara senare som inte startat någon tråd om det alls om det är det som räknas. Tenderar att hålla med wordsfrommykeybord i det mesta. En militär allians är tyvärr det enda jag ser. Vad är dina förslag?
  • audio
    CarinaL26 skrev 2015-03-01 19:45:09 följande:
    Du verkar vara senare som inte startat någon tråd om det alls om det är det som räknas. Tenderar att hålla med wordsfrommykeybord i det mesta. En militär allians är tyvärr det enda jag ser. Vad är dina förslag?
    Jag har startat många trådar om saken
    Vet inte vem han/hon är, men okej du ser likheter i resonemang.

    Jag är intresserad av Försvaret, men jag är inte militär.
    Engagera dig mera, dock inte i min person.

  • Johan75

    Det går alltid att diskutera, men de är där uppe med de bästa (värsta). Ondska är sällan drivkraften att göra ont, utan snarare en totalt missriktad välvilja kombinerat med en människosyn där "vi" och "dem" är tydligt och uttalat. 


    Behold, i come as a thief.
  • CarinaL26
    Johan75 skrev 2015-03-01 19:58:14 följande:

    Det går alltid att diskutera, men de är där uppe med de bästa (värsta). Ondska är sällan drivkraften att göra ont, utan snarare en totalt missriktad välvilja kombinerat med en människosyn där "vi" och "dem" är tydligt och uttalat. 


    Skulle du säga samma sak om nazismen? En missriktad välvilja?
  • gavlemamma

    IS är inget nytt, vi har haft länder som varit wahabistiska i många år.
    En annan form av ondska är den etniska rensning av palestinerna.

  • Anonym (Idiot)
    MikNis skrev 2015-03-01 19:37:21 följande:

    Ondska?  nja

    Det är ett medel att få folk att göra som de vill.

    Krig är smutsigt.. 

    Och kvinnor är inga änglar i dessa sammanhang..


    Ja, för det är ju verkligen kvinnorna som är problemet.
  • CarinaL26
    gavlemamma skrev 2015-03-01 20:08:20 följande:

    IS är inget nytt, vi har haft länder som varit wahabistiska i många år.

    En annan form av ondska är den etniska rensning av palestinerna.


    Och vad är ditt förslag? Låta det vara som det är?

    Lämna palestinska konflikten utanför, delar inte din åsikt att det det pågår etnisk rensning av palestinier. Bortsett från de IS berövar livet i Syrien.
  • Johan75
    CarinaL26 skrev 2015-03-01 20:06:03 följande:
    Skulle du säga samma sak om nazismen? En missriktad välvilja?
    Ja, det skulle jag. De trodde nog i de flesta fall att de gjorde något "gott". Att de sen såg judar (och många andra minoriteter) som mindre värda i sin ideologi bidrog till den ondska som de utförde. Ondska är sällan en James-Bond-skurk eller någon som med ett mu-ha-ha-ha-skratt sitter och stryper kattungar. Det är oftare människor som tror att de gör gott och rätt, stöttade av en dogmatisk ideologi eller religion. 
    Behold, i come as a thief.
  • gavlemamma
    CarinaL26 skrev 2015-03-01 20:11:47 följande:
    Och vad är ditt förslag? Låta det vara som det är?

    Lämna palestinska konflikten utanför, delar inte din åsikt att det det pågår etnisk rensning av palestinier. Bortsett från de IS berövar livet i Syrien.
    Lösningen är väl främst att t ex USA kan inte hålla på att stödja wahabism ibland och vara emot den ibland. Att IS är så stora som dom är idag är främst för att USA har stött dom grupper som blev IS tidigare.

    Sen får väl jag skriva vad jag tycker är ondska även om du inte delar min syn på det?
  • Anonym (T)
    Johan75 skrev 2015-03-01 19:58:14 följande:
    Det går alltid att diskutera, men de är där uppe med de bästa (värsta). Ondska är sällan drivkraften att göra ont, utan snarare en totalt missriktad välvilja kombinerat med en människosyn där "vi" och "dem" är tydligt och uttalat. 
    Är det verkligen missriktad välvilja det IS håller på med? Mördar och våldtar, säljer kvinnor som sexslavar.

    Jag tror nog tyvärr att ondska är drivkraft i allra högsta grad här, de avhumaniserar alla som inte är med de och sen är det fritt fram. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra, ju ondare desto bättre verkar det som.


  • Johan75
    Anonym (T) skrev 2015-03-01 20:37:28 följande:
    Är det verkligen missriktad välvilja det IS håller på med? Mördar och våldtar, säljer kvinnor som sexslavar.

    Jag tror nog tyvärr att ondska är drivkraft i allra högsta grad här, de avhumaniserar alla som inte är med de och sen är det fritt fram. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra, ju ondare desto bättre verkar det som.
    Ja, jag tror att de i många fall tror att de gör något "gott" och "rätt". De tror att det de gör är sanktionerat av Gud - vilket väl i många fall är själva definitionen av "gott". De tror säkert även att de gör världen till en bättre plats. 
    Behold, i come as a thief.
  • MikNis
    Anonym (Idiot) skrev 2015-03-01 20:09:50 följande:

    Ja, för det är ju verkligen kvinnorna som är problemet.


    Hur menar du nu?
  • Anonym (Stm)

    Finns många muslimska grupper som begår samma avskyvärda brott som ISIS i Ryssland och i flera afrikanska länder, t.ex Al Shabab.

  • Anonym (FS)

    Tyvärr är det bara regelrätt krig som kan höjda deras framfart. Vad kan det annars finnas?

  • balrog88

    IS är åtminstone det mest fruktansvärda vi har mött under 2000-talet, men att gradera "ondska" känns inte så relevant. De räcker med att konstatera att de är extrema, farliga, beter sig som odjur och att det är ofattbart att det även i väst kan sitta relativt många människor och stödja dem. (Även om dessa är i kraftig minoritet, jag vet det.)

    Men jag ser inget annat alternativ än att fortsätta bekämpa dem, försöka stödja deras offer samt kanske införa hårdare lagar för anhängare i väst. Att arbeta förebyggande mot extremism tror jag är jätteviktigt, men de som redan har åkt iväg bör inte vara välkomna tillbaka.

Svar på tråden Är IS den största ondska som världen sett sedan nazismen och röda khmererna?