• Helena 383

    Kan storebror gå i skolan när lillasyster har vattkoppor

    Hej
    Min dotter har vattkoppor sedan några dagar men inte min son. Kan han gå till skolan (tänker på om man smittar andra för han lär väl få det) innan det bryter ut på honom eller ska han vara hemma?

  • Svar på tråden Kan storebror gå i skolan när lillasyster har vattkoppor
  • lövet2

    Det är lång inkubationstid på vattkoppor. Du kan inte hålla ett barn hemma från skolan för att han eventuellt kommer att bli sjuk om två veckor.

  • Helena 383

    Nej det var det jag tänkte också tänkte bara höra om någon tänkte som jag :)  Tänkte bara så att de inte blir sura på skolan. Tack för svar!

  • Milleman

    Om han är så stor att han har skolplikt skulle jag nog inte vilja hålla hemma. Tänk om han inte får det liksom. Då har han varit hemma och missat i skolan... Enda skälet att jag hade hållt hemma hade varit om det fanns ett väldigt infektionskänsligt barn i klassen. Då hade jag åtminstone förvarnat.

  • Helena 383

    Ja det var min tanke redan från början att han skulle gå i skolan. tänkte bara dubbelkolla eftersom jag hört ett exempel från en vän att de blev sura i skolan när ett syskon hade vattkoppor och storasyskonet gick i skolan.

Svar på tråden Kan storebror gå i skolan när lillasyster har vattkoppor