• Anonym (Hur mycket?)

    Spara mer?!

    Jag läser runt lite bland trådar här i ekonomiforumet. Och det slår mig att folk verkar spara och anse att man ska spara väldigt stor del av sin lön.

    Vi har precis slagit ihop våra ekonomier och sparar nu runt 10,000 kr per månad. Vi har kvar efter räkningar 31,000 kr.

    Är det verkligen så "dåligt" av oss? Borde vi kunna spara mer? Jag känner verkligen inte att vi lever slösaktigt på något sätt. Vi är inte jätteekonomiska men tänker på vad vi köper.

    Hur många procent av lönen sparar ni andra?

  • Svar på tråden Spara mer?!
  • Anonym (Hej)

    Alla kan ju göra som de vill. Det beror ju på vad man vill göra för pengarna. Har ni något mål för sparandet? Är det för att resa? Köpa hus? Pension? Om man inte har stora mål att spara till så kan man ju spara lite mindre. Dock är det bra att ha alltid ha tre månadsinkomster sparade som buffert. Har ni det?

  • Anonym (Hur mycket?)

    Vi har precis köpt ny bostad så vi borde väl spara till buffert för framtida kostnader. Buffert typ. sen kommer vi nog ta lite för någon resa någon gång men vi har egentligen budgeterat 2000 för resespar också. Dock så har vi inte skaffat något separat konto för det. Och än så länge har vi bara låtit 10,000 per månad få ligga kvar i sparande pga några större inköp.

  • Dixie

    håller med ovan - det beror väl på syftet med sparandet - är det till något specifikt, som husköp, då är jag mer villig att spara allt jag kan - men att bara spara massor av pengar för att ha pengar på banken ser jag ingen direkt anledning till! 

  • Anonym (Hur mycket?)

    Nä inget speciellt just nu. Vi kommer väl köpa lite nya grejer till bostaden men det mesta tar vi av lönekontot. När det blir större kostnader så får vi väl ta av sparandet.

    Men kanske bör tillägga att vi får barn i sommar och då kommer vi ju kanske behöva lite buffert till det. Då lär vi ju inte kunna spara mycket alls eftersom vi kommer få ut 10,000 kr mindre efter skatt.

  • Dixie
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2015-03-01 21:01:57 följande:

    Men kanske bör tillägga att vi får barn i sommar och då kommer vi ju kanske behöva lite buffert till det. Då lär vi ju inte kunna spara mycket alls eftersom vi kommer få ut 10,000 kr mindre efter skatt.


    men då är det ju en annan sak - då hade jag under våren försökt spara så mycket som möjligt, för att kunna spara på sina föräldradagar! 
  • Anonym (Hur mycket?)
    Dixie skrev 2015-03-01 21:29:08 följande:
    men då är det ju en annan sak - då hade jag under våren försökt spara så mycket som möjligt, för att kunna spara på sina föräldradagar! 
    Hur mycket skulle du spara då, per månad?

    Vi kommer ha 20,000 kr lite drygt efter räkningar under föräldraledighet så vi lär väl klara oss men men blir kanske inte fett direkt.
  • Dixie
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2015-03-01 21:36:07 följande:
    Hur mycket skulle du spara då, per månad?

    Vi kommer ha 20,000 kr lite drygt efter räkningar under föräldraledighet så vi lär väl klara oss men men blir kanske inte fett direkt.
    Jag hade nog sparat allt extra - inte så att jag hade behövt leva på bara havregrynsgröt - men sparat undan en del.
    För innan barnet är 1år behöver ni ju inte ta ut så mycket föräldraledighet, då hade jag hellre sparat dagar och levt på sparade pengar! 
  • Anonym (Hur mycket)
    Dixie skrev 2015-03-01 21:45:11 följande:
    Jag hade nog sparat allt extra - inte så att jag hade behövt leva på bara havregrynsgröt - men sparat undan en del.
    För innan barnet är 1år behöver ni ju inte ta ut så mycket föräldraledighet, då hade jag hellre sparat dagar och levt på sparade pengar! 
    Hur menar du "spara allt extra"? Hur mycket innebär det?

    Vad är rimligt att lägga undan om man a

    Har 30,000 kr kvar? Känner verkligen inte att vi vill vända på kronorna. 10,000 kr är ingen match men mer än så skulle vi behöva kämpa för att spara.
  • Anonym (spara)

    30 000 kvar när räkningarna är betalda. Hm ensamstående mamma som får ut ca 20 000 efter skatt. Sen ska räkningarna betalas. Hyra, försäkringar, fackavgift, barnomsorg, telefon, billån (vet att det är en onödig lyx, men ack så skön), el, tv-licens, studielån, fritidsaktiviteter, bensin, kläder, mat...

    Glad att jag kan spara något ????

  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (spara) skrev 2015-03-01 23:39:16 följande:

    30 000 kvar när räkningarna är betalda. Hm ensamstående mamma som får ut ca 20 000 efter skatt. Sen ska räkningarna betalas. Hyra, försäkringar, fackavgift, barnomsorg, telefon, billån (vet att det är en onödig lyx, men ack så skön), el, tv-licens, studielån, fritidsaktiviteter, bensin, kläder, mat...

    Glad att jag kan spara något ????


    Ja jag har förstått att 30,000 kvar är ganska mycket. Därför känns det lite dåligt att vi inte kan spara mer. Jag förstår liksom inte hur folk gör som har mycket mindre i lön men ändå lyckas spara 15-20000 kr. Verkar inte helt ovanligt.

    Du ska inte känna ångest att du inte kan spara. Var glad att du klarar dig! :)
Svar på tråden Spara mer?!