• saris78

    Var kan jag skicka spontanansökningar?

    Jag skulle behöva lite tips på vart man kan skicka spontanansökningar! Jag är väldigt trött på mitt nuvarande jobb och har redan skickat lite spontanansökningar men utan att något resultat. Skulle därför gärna få lite förslag,kanske är det många ställen jag inte tänkt på.

    Det enda jag verkligen inte vill göra är att jobba som försäljare eller stå i kassan någonstans då jag är så fruktansvärt dålig på att räkna att det nästan är pipinsamt! Annars kan jag tänka mig vad som helst!

    Jag har skickat till äldreomsorgen,barnomsorgen och städbolag.

    Vad finns det mer?

  • Svar på tråden Var kan jag skicka spontanansökningar?
  • MsFry

    Har du kontaktat något av bemanningsföretag som finns? De har i princip alltid kandidatbanker man kan anmäla sig till.

  • Dixie

    håller med ovan - Proffice, Manpower, Academic Work etc är bra ställen att skicka!

  • saris78

    Tack för tipsen! Tyvärr verkar det mest vara jobb för någorlunda välutbildade personer på de bemanningsföretagen. Jag söker mer väldigt "enkla" jobb! ????

  • Dixie
    saris78 skrev 2015-03-02 13:32:55 följande:

    Tack för tipsen! Tyvärr verkar det mest vara jobb för någorlunda välutbildade personer på de bemanningsföretagen. Jag söker mer väldigt "enkla" jobb! ????


    tex Manpower har ju mycket olika jobb, de brukar även komma ut med lagarbete, kassapersonal, kundtjänstuppdrag - så jag tycker nog du kan skicka in ansökan/registrera dig på deras hemsida!
  • MsFry
    saris78 skrev 2015-03-02 13:32:55 följande:

    Tack för tipsen! Tyvärr verkar det mest vara jobb för någorlunda välutbildade personer på de bemanningsföretagen. Jag söker mer väldigt "enkla" jobb! ????


    Nej då, det är väldigt blandat hos de större bemanningsföretagen. Receptionist brukar inte kräva någon utbildning, inte heller tex lagerarbetare eller mycket enkla adminjobb.
  • FlyttaFredde

    Hej,

    Jag tycker du själv ska ta kontakt med de arbetsplatserna där du känner att du verkligen skulle vilja jobba. Alltså inte bara kontakta företag/föreningar där du tänker "hmm där skulle jag nog inte vantrivas" utan mer sikta in dig på arbetsplatser där du genuint skulle känna glädje.

    Det kanske är svårt att komma fram till vilka arbetsplatser det är men när du väl gjort det kommer det vara enklare att prata/skriva till dem och förklara varför du skulle vilja jobba där.
    Lyft fram dina styrkor och vad det skulle innebära för dem som företag att få dig som anställd.

    Försök att sticka ut också.
    De kanske får fem-tio-tjugo spontanansökningar varje månad (beroende på hur stora och attraktiva de är).
    Kan du ringa till dem och be att få ett kort möte på bara tio eller 15 minuter där du samtidigt lämnar in ditt CV, personliga brev samt pratar lite med beslutsfattaren?


    Jag själv har skapat en hemsida - flyttafredde.se för att se om jag lyckas skilja mig från mängden av sökanden som söker samma typ av jobb som jag är ute efter :)


    Lycka till!


    Fredde

  • MsFry

    Vad du än gör, ring inte och be om en spontanintervju. När det gäller okvalificerade jobb som du ts är ute efter så blir sådana telefonsamtal bara ett störningsmoment för rekryterarna och du riskerar att ses som "besvärlig".

  • FlyttaFredde
    MsFry skrev 2015-03-05 11:17:57 följande:

    Vad du än gör, ring inte och be om en spontanintervju. När det gäller okvalificerade jobb som du ts är ute efter så blir sådana telefonsamtal bara ett störningsmoment för rekryterarna och du riskerar att ses som "besvärlig".


    Ja gränsen är hårfin mellan att anses vara besvärlig och att vara intresserad.


    Du får känna dig för hur du tror arbetsplatsen skulle ställa sig till om du gjorde ett personligt besök hos dem.


    Är det ett företag som exempelvis jobbar med rekrytering och uthyrning av personal räcker det förmodligen att du mailar in CV + brev.


    Är det Leffes Bil & Plåt med tre anställda kanske det är läge för ett personligt besök i samband med att du lämnar in en spontanansökan.


     


    /Fredde


     


  • FlyttaFredde
    MsFry skrev 2015-03-05 11:17:57 följande:

    Vad du än gör, ring inte och be om en spontanintervju. När det gäller okvalificerade jobb som du ts är ute efter så blir sådana telefonsamtal bara ett störningsmoment för rekryterarna och du riskerar att ses som "besvärlig".


    Ja gränsen är hårfin mellan att anses vara besvärlig och att vara intresserad.


    Du får känna dig för hur du tror arbetsplatsen skulle ställa sig till om du gjorde ett personligt besök hos dem.


    Är det ett företag som exempelvis jobbar med rekrytering och uthyrning av personal räcker det förmodligen att du mailar in CV + brev.


    Är det Leffes Bil & Plåt med tre anställda kanske det är läge för ett personligt besök i samband med att du lämnar in en spontanansökan.


     


    /Fredde


     


  • saris78

    Tack för all hjälp!

    Det jag absolut brinner för mest är antingen att jobba i kök eller jobba med barn. Jag har skrivit till de arbetsplatser som ligger i hyfsad närhet men då jag inte har någon som helst erfarenhet eller utbildning inom något av dessa område så är det tyvärr omöjligt att få jobb,inte ens som timvikarie.

    Jag kan annars tänka mig nästan alla jobb,förutom då att jobba som säljare eller stå i kassan någonstans pga min nästan sjukligt dåliga matte!

Svar på tråden Var kan jag skicka spontanansökningar?