• Honeygirl

    Sambo

    Hejsan!

    Ska sammanfatta det kort bara.

    Min kille kommer från kosovo, han bor fortfarande där för vi väntar på svar hos migrationnsverket!

    Jag går tredje året i gymnasiet och bor fortfarande hos mina föräldrar.

    Min fråga är: när min kille får uppehålltillstånd vart ska vi vända oss? Vi har ingenstans och bo och jag har inte egen lägenhet ingen inkomst. Och det är inte säkert att jag kommer få nåt jobb efter gymnasiet! Tror ni att soc kommer hjälpa mig att skaffa lägenhet och få socbidrag både för mig och min sambo tills vi skaffar jobb?

  • Svar på tråden Sambo
  • Ensam hemma

    Är det inte bättre att ni bor tillsammans hos dina föräldrar och väntar med eget boende tills du är klar med skolan och har skaffat en inkomst.

  • Honeygirl

    Det går absolut inte o bo hemma för det finns ingen plats och mina föräldar har inte så hös inkomst för att kunna försörja mig och min kille.

  • zemer

    Socialen kommer inte att "ge" er en lägenhet. Om du själv hittar en så kan du få bostadsbidrag och socialbidrag, efter att du gått ur gymnasiet. Fram tills du är 21 år eller har gått ur gymnasiet är dina föräldrar försörjningspliktiga och socialen kommer inte att hjälpa dig.

    Sen helt ot.. men vad vet din pojkvän om din ekonomiska situation? Vet han hur er liv kommer att se ut dom första åren? Vet han hur svårt det är att få jobb i Sverige idag, även som svensk med utbildning och erfarenhet? Även om du har berättat det, förstår han det?
    Min man är också från Kosovo och jag vet hur dom ser på oss där nere. Dom tror att vi har massa av pengar och lever otroligt gott. Det var en stor besvikelse för min man när han kom hit och insåg hur det egentligen ligger till.
    Deras syn är dock inte konstig eftersom dom ser alla utlandsboende albaner som kommer hem varje sommar och lever som kungar, spider pengar runt sig, kör fina bilar och bygger snygga hus där nere. Sen att dom sitter i små skitiga 1:or i Sverige och har massa med lån det ser dom inte.

  • zemer
    Tow2Mater skrev 2015-03-02 02:52:53 följande:

    Bast är väl kanske att du flyttar till honom i Kosovo. Han har väl jobb o bostad där?


    Om du kände till någonting om situationen i Kosovo så skulle du veta att det är en väldigt liten chans att det skulle vara ett alternativ.
  • Tow2Mater
    zemer skrev 2015-03-02 03:21:14 följande:
    Om du kände till någonting om situationen i Kosovo så skulle du veta att det är en väldigt liten chans att det skulle vara ett alternativ.
    Du menar har har inte jobb eller bostad där? Menar du han mest ser en chans att komma till "ett bättre land" genom TS?

  • zemer
    Tow2Mater skrev 2015-03-02 03:28:33 följande:
    Du menar har har inte jobb eller bostad där? Menar du han mest ser en chans att komma till "ett bättre land" genom TS?
    Bostad har han säkert. Jobb kanske. Men då lönerna där nere är skrattretande låga och oftast bor männen kvar hos sina föräldrar så då hamnar det på honom att försörja hela sin familj. Otroligt många är arbetslösa där nere. Kosovo är ett väldigt fattigt land. Det finns en anledning till att just nu lämnar ca 500 pers om dagen Kosovo i hopp om ett bättre liv ute i Europa.
    Jag har ingen aning om varför han är tillsammans med TS. Men förhoppningsvis så är det för att han älskar henne. Kan han få ett bättre liv så är det väl en bonus. Jag själv är gift med en man där ifrån. Han fick ut genom mig. Vi har vart gifta i 4 år, har en dotter och väntar barn nr 2 nu. Har många vänner som är lyckliga med sina albaner.
    Kommenterade bara att det inte är så troligt att dom skulle kunna starta ett bra liv tillsammans i Kosovo.
  • Honeygirl
    zemer skrev 2015-03-01 23:59:37 följande:

    Socialen kommer inte att "ge" er en lägenhet. Om du själv hittar en så kan du få bostadsbidrag och socialbidrag, efter att du gått ur gymnasiet. Fram tills du är 21 år eller har gått ur gymnasiet är dina föräldrar försörjningspliktiga och socialen kommer inte att hjälpa dig.

    Sen helt ot.. men vad vet din pojkvän om din ekonomiska situation? Vet han hur er liv kommer att se ut dom första åren? Vet han hur svårt det är att få jobb i Sverige idag, även som svensk med utbildning och erfarenhet? Även om du har berättat det, förstår han det?

    Min man är också från Kosovo och jag vet hur dom ser på oss där nere. Dom tror att vi har massa av pengar och lever otroligt gott. Det var en stor besvikelse för min man när han kom hit och insåg hur det egentligen ligger till.

    Deras syn är dock inte konstig eftersom dom ser alla utlandsboende albaner som kommer hem varje sommar och lever som kungar, spider pengar runt sig, kör fina bilar och bygger snygga hus där nere. Sen att dom sitter i små skitiga 1:or i Sverige och har massa med lån det ser dom inte.


    Hur tycker du att jag ska gå till väga då? Har du några råd? Jag fyller 19 i juni. Och ja min kille vet hur min ekonomiska situation ser ut och att vi kommer säkert leva på soc när han kommer flytta hit. Jag kan inte vänta tills jag blir 21år å flytta hemifrån det är väldigt länge och distansförhållande är inte så lätt.
  • tjockobbe
    Honeygirl skrev 2015-03-02 13:42:50 följande:
    Hur tycker du att jag ska gå till väga då? Har du några råd? Jag fyller 19 i juni. Och ja min kille vet hur min ekonomiska situation ser ut och att vi kommer säkert leva på soc när han kommer flytta hit. Jag kan inte vänta tills jag blir 21år å flytta hemifrån det är väldigt länge och distansförhållande är inte så lätt.

    Du har ju inget val?


     


    Ställ dig i kö hos hyresbolagen på din ort så du börjar samla poäng. Ju mer poäng du har, det vill säga ju längre tid du har varit anmäld som bostadssökande, desto lättare får du en lägenhet.


    Plugga hårt. Sök jobb redan nu, extrajobb på kvällar och helger så att du kan börja spara pengar.


    Det är det enda alternativet. Man får ingenting serverat på silverfat som du verkar tro. Du har ett val och det är att skaffa jobb. Innan det får du ingen lägenhet.


    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • zemer
    Honeygirl skrev 2015-03-02 13:42:50 följande:

    Hur tycker du att jag ska gå till väga då? Har du några råd? Jag fyller 19 i juni. Och ja min kille vet hur min ekonomiska situation ser ut och att vi kommer säkert leva på soc när han kommer flytta hit. Jag kan inte vänta tills jag blir 21år å flytta hemifrån det är väldigt länge och distansförhållande är inte så lätt.


    När är du färdig med gymnasiet då?

    Sen tycker jag att du tänker fel. Du har träffat en man som du vill leva tillsammans med och det är fantastiskt. Men jag tycker att det är fel att du vill ta hit honom och låta staten betala för er båda.

    Jag tog också hit min man, men jag hade ett jobb. Det var tufft i börjar och vi hade kunnat söka socialbidrag då vi låg under minimum. Men vi kämpade på med det vi hade. Sen läste min man sfi 50% och hade en aktivitet genom arbetsförmedlingen på 50% så han fick halvt aktivitetsstöd, tror det var ca 2500 kr/mån.

    Förstår att ni vill leva tillsammans men ni måste först lösa ekonomin.
  • Ms H
    tjockobbe skrev 2015-03-02 13:54:51 följande:

    Du har ju inget val?


     


    Ställ dig i kö hos hyresbolagen på din ort så du börjar samla poäng. Ju mer poäng du har, det vill säga ju längre tid du har varit anmäld som bostadssökande, desto lättare får du en lägenhet.


    Plugga hårt. Sök jobb redan nu, extrajobb på kvällar och helger så att du kan börja spara pengar.


    Det är det enda alternativet. Man får ingenting serverat på silverfat som du verkar tro. Du har ett val och det är att skaffa jobb. Innan det får du ingen lägenhet.


    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
    Finns ett alternativ till: plugga och hyr en studentbostad, lev på studiemedel (och ev extrainkomst)
  • Kjell2
    Honeygirl skrev 2015-03-02 13:42:50 följande:
    Hur tycker du att jag ska gå till väga då? Har du några råd? Jag fyller 19 i juni. Och ja min kille vet hur min ekonomiska situation ser ut och att vi kommer säkert leva på soc när han kommer flytta hit. Jag kan inte vänta tills jag blir 21år å flytta hemifrån det är väldigt länge och distansförhållande är inte så lätt.
    Du är myndig, vuxen, och kommer vara ansvarig för ditt eget liv, försörjning och bostad.

    Du har två huvudalternativ:
    1) Börja jobba och få en egen inkomst. Förhopningsvis räcker det både till dig och din kille
    2) Börja plugga och leva på CSN, blir snål om ni är två.

    En variant är att din kille inte flyttar hit förren han har jobb och försörjning här.


Svar på tråden Sambo