• Anonym (Anony­m)
    Äldre 1 Mar 22:56
    783 visningar
    12 svar
    12
    783

    Pratar ni med era mammor om preventivmedel?

    Ni vuxna kvinnor över 25, hur mycket pratar ni med era mammor om sex och preventivmedel?

  • Svar på tråden Pratar ni med era mammor om preventivmedel?
  • Quexet
    Äldre 1 Mar 23:08
    #1

    Vi pratar inte särskilt mycket sex, eller rättare sagt vi pratar inte om våra sexliv med varandra. Men vi har alltid haft en öppen dialog om preventivmedel, både vad hon har haft/provat/har till de samma för mig. Nu är vi båda steriliserade fast på olika sätt, så det är inget vi pratar om längre. Glad

    Kvinna 30+ (mamma 50+) Flört

  • Äldre 1 Mar 23:10
    #2

    Inte ett dugg.

  • Äldre 1 Mar 23:25
    #3

    Ska man prata om sex och preventivmedel med sina föräldrar? Jag kommer säkert att ta "använd kondom"-snacket med mina egna barn när de börjar komma i den åldern att det kan bli aktuellt, men annars tycker jag att sexlivet är off limits mellan föräldrar och barn. Jag vill inte veta någonting om mina föräldrars sexliv och jag vill inte att de ska veta någonting om mitt. De är föräldrar, inte sexuella varelser.

  • Quexet
    Äldre 1 Mar 23:38
    #4
    testgäst skrev 2015-03-01 23:25:05 följande:

    Ska man prata om sex och preventivmedel med sina föräldrar? Jag kommer säkert att ta "använd kondom"-snacket med mina egna barn när de börjar komma i den åldern att det kan bli aktuellt, men annars tycker jag att sexlivet är off limits mellan föräldrar och barn. Jag vill inte veta någonting om mina föräldrars sexliv och jag vill inte att de ska veta någonting om mitt. De är föräldrar, inte sexuella varelser.


    Lite som jag har haft det men ändå inte. Våra respektive sexliv har varit tabu, men när det gäller preventivmedel har mamma hjälp/stöttat mig sen mina första p-piller. Glad
  • Anonym (Fia)
    Äldre 1 Mar 23:55
    #5

    Det händer väl att vi pratar allmänt om preventivmedel.

    -jag läste en studie idag där de kommit fram till att kombinerade p-piller sänker den totala risken att dö i cancer med 30%

    -jaha, vad konstigt, hur kan det vara så?

    -jo, eftersom risken för ovarie- och endometriecancer minskar..

    -aha. Men de orsakar ju även tromboser

    -ja, den totala risken att dö är nog fortfarande större med p-piller än utan.

    Typ så. Inte:

    -åh, det är så svårt att hitta kondomer som är tillräckligt stora för min man

    -jaså, din pappa och jag har det motsatta problemet

  • Anonym (Fia)
    Äldre 1 Mar 23:55
    #5

    Det händer väl att vi pratar allmänt om preventivmedel.

    -jag läste en studie idag där de kommit fram till att kombinerade p-piller sänker den totala risken att dö i cancer med 30%

    -jaha, vad konstigt, hur kan det vara så?

    -jo, eftersom risken för ovarie- och endometriecancer minskar..

    -aha. Men de orsakar ju även tromboser

    -ja, den totala risken att dö är nog fortfarande större med p-piller än utan.

    Typ så. Inte:

    -åh, det är så svårt att hitta kondomer som är tillräckligt stora för min man

    -jaså, din pappa och jag har det motsatta problemet

  • Quexet
    Äldre 2 Mar 00:06
    #6
    Anonym (Fia) skrev 2015-03-01 23:55:39 följande:

    Det händer väl att vi pratar allmänt om preventivmedel.

    -jag läste en studie idag där de kommit fram till att kombinerade p-piller sänker den totala risken att dö i cancer med 30%

    -jaha, vad konstigt, hur kan det vara så?

    -jo, eftersom risken för ovarie- och endometriecancer minskar..

    -aha. Men de orsakar ju även tromboser

    -ja, den totala risken att dö är nog fortfarande större med p-piller än utan.

    Typ så. Inte:

    -åh, det är så svårt att hitta kondomer som är tillräckligt stora för min man

    -jaså, din pappa och jag har det motsatta problemet


    Hahaha, varken de ena eller det andra var hemma hos oss, snarare:
    jag - Har sån vansinnig mensvärk, har haft det sen jag fick nya p-piller.
    mamma  -vilken sort har du nu? Jaha, ja det fick jag med. Fråga om OOOO nästa gång, det hjälpte mig.

    Innan spiralen.
    jag - vilken spiral fungerade bäst på dig o vilka var skillnaderna?
    mamma - svarade för o nackdelar med dom hon hade provat.
    Jag tog ett beslut hur jag ville göra.

    Innan steriliseringen.
    jag - mamma, följer du med mig på psykundersökningen?
    mamma - Självklart!
  • Anonym (nope)
    Äldre 2 Mar 00:06
    #7

    Nej, det har aldrig varit aktuellt. Vi pratade knappt om mens ens. Jag var oskuld till 24 års ålder och efter det användes kondom ett tag, tills jag träffade min man som är steriliserad. Har inte behövt diskutera detta med någon, och allra minst min mamma.

  • Anonym (la)
    Äldre 2 Mar 02:26
    #8

    Alltså jag har aldrig pratat om mitt sexliv med min mamma, skulle aldrig få för mig att göra så.... MEN min dotter tror att jag vill prata om sex och sånt med henne(hon är 22).

    Seriöst jag säger till henne att jag absolut inte vill prata om sexlivet mitt eller hennes men hon kan liksom aldrig sluta prata :$ sången babblar på. Kan även fråga mig, hur funkar det för dig då mamma?

    Jag känner en stor frustration över detta

  • Anonym (Ja)
    Äldre 2 Mar 02:38
    #9

    Jag (35) och min mamma (71) pratar frispråkigt om det mesta. Inte vårasexliv då. Men har absolut inga problem att prata om sex. Likaså nu när jag är gravid, genomgått IVF och sen måste skaffa preventivmedel och är tveksam till vilken sort jag ska välja.

    Anser att det är viktigt att ha en avslappnad attityd till sex och preventivmedel barn-vuxna. Men även att jag nu som vuxen har en relation kvinna-kvinna med min mamma.

  • Anonym (Fanny­)
    Äldre 2 Mar 02:59
    #10

    Inget alls, jag är vuxen så varför skulle hon ha med det att göra?

  • Anonym (hon där)
    Äldre 2 Mar 04:42
    #11

    Inte om sex men när man själv blir gravid, närmar sig klimakteriet etc så blir det  intressant att veta hur ens mamma upplevde de skedena i livet eftersom det kan finnas likheter och saker att lära sig.

    Men det där är nog helt individuellt hur öppet man talar om sånt. När jag var liten berättade grannen för min mamma att hennes vuxne son hade problem i sängen med sin tjej och det fattade aldrig mamma varför hon skulle veta riktigt.

  • Anonym (Glori­a)
    Äldre 2 Mar 11:59
    #12

    Vi pratar helt öppet om det.

Svar på tråden Pratar ni med era mammor om preventivmedel?