• Anonym (liten)

    Hur ofta ska man träffa föräldrarna resp. svärföräldrarna?

    Bor själv och studerar på heltid, har en sambo som dock bor 50/50 med mig och föräldrarna.
    Nu är det såhär att min mamma är helt galen i kontakt, hon ska ringa varje dag minst 2 gånger och ska träffas minst en gång i veckan, vilket sambon tycker är helt rimligt för han bor ju 50/50.

    Jag tycker dock att det är på tok för mycket, varje gång jag kommer hem sent (runt 9 - 10 på kvällen) så ringer min mamma så fort jag gått på tåget, gått av det, stiger på bussen, går av, när jag kommer hem, osv. Det är väldigt mycket hysteri om att det är så farligt på natten att jag har hur måna olagliga pepparsprays hemma samt överfallslarm. Nu kan hon dock inte ta sig till mig pga personliga anledningar, men vill att jag ska sova över 1-2 nätter varje vecka.

    Vad tycker ni? Hur ofta träffar ni era föräldrar och svärföräldrar?

  • Svar på tråden Hur ofta ska man träffa föräldrarna resp. svärföräldrarna?
  • Anonym (Balans)

    Om alla relationer är som det ska så är min uppfattning ändå att en gång i veckan räcker och på telefon pratar man också max 1-2 gånger i veckan.. Ses man en dag i veckan så är det max ett telefonsamtal..

  • Tom Araya
    Anonym (liten) skrev 2015-03-01 23:16:27 följande:

    Bor själv och studerar på heltid, har en sambo som dock bor 50/50 med mig och föräldrarna.
    Nu är det såhär att min mamma är helt galen i kontakt, hon ska ringa varje dag minst 2 gånger och ska träffas minst en gång i veckan, vilket sambon tycker är helt rimligt för han bor ju 50/50.

    Jag tycker dock att det är på tok för mycket, varje gång jag kommer hem sent (runt 9 - 10 på kvällen) så ringer min mamma så fort jag gått på tåget, gått av det, stiger på bussen, går av, när jag kommer hem, osv. Det är väldigt mycket hysteri om att det är så farligt på natten att jag har hur måna olagliga pepparsprays hemma samt överfallslarm. Nu kan hon dock inte ta sig till mig pga personliga anledningar, men vill att jag ska sova över 1-2 nätter varje vecka.

    Vad tycker ni? Hur ofta träffar ni era föräldrar och svärföräldrar?


    Oerhört svårt att säga om andra...

    Tycker man det är trevligt och inte bor för långt ifrån varandra så tycker jag väl runt 1-3 gånger i månaden är rimligt.
    När min pappa levde träffade jag dock honom mycket oftare eftersom jag åkte förbi efter jobbet varje dag och hade mycket grejer hos honom....minst en gång i veckan då.

    Sova över var det bara tal om så länge de bodde stort och det typ var fest eller middag med alkohol och så, aldrig annars.
  • Anonym (olika)

    Det finns väl lika många svar på den frågan som det finns familjer?
    Själv träffar jag aldrig svärföräldrarna för de bor utomlands (långt bort).
    Mina egna föräldrar träffar jag kanske någon gång per månad, och får/skickar 1-2 sms per vecka i snitt. Något tel-samtal per månad brukar det också bli.
    Jag hade inte stått ut med att ha det som du, men det hade många andra tyckt varit fullt normalt.
    Hur gamla är ni?

  • Scoops

    Träffar mina svärföräldrar några gånger i veckan, pratar med svärmor och min mor i telefon typ en gång om dagen. Det som gör att det går bra är att de inte alls "lägger sig i" saker, utan vi mest bara pratar vardagligt :)

  • Anonym (Marie)

    Det där beror ju helt på. Alla familjer ser ju olika ut, man bor olika långt ifrån varandra osv.

    Både jag och min man bor drygt 20 mil ifrån våra föräldrar. De bor på olika orter, jag och mannen bor på en tredje ort med vår dotter (2 år) och barn nummer två påväg.

    När vi var yngre hade vi tätare kontakt med våra föräldrar via telefon och sms. Idag skickas nåt sms i veckan mellan oss och våra föräldrar. Ringer varandra en gång i veckan eller varannan vecka typ om inget särskilt finns att berätta. Våra föräldrar finns ju med på många sociala medier och får ju små inblickar i vår vardag lite nu och då. Jag har inget behov av att prata med min mamma eller pappa flera gånger i veckan...inte om det inte hänt nåt. Men när jag var yngre ringde hon flera gånger i veckan.

    Vi träffar våra föräldrar ungefär lika ofta som när vi var yngre. Kanske lite oftare sedan dottern föddes. De åker hit, vi åker dit. När vi träffas så blir det ju flera dagar i sträck eftersom vi bor hos dem då eller de hos oss. Så rent tidsmässigt umgås jag mer med mina föräldrar än vad mina kompisar gör med sina som bor på samma ort, för när vi väl ses blir det flera dygn i sträck.Vi träffar någon av våra föräldrar varje månad. Antingen är de här eller så åker vi och hälsar på dem :).

  • Anonym (liten)

    Jag är tjugo och bor ca 10 mil ifrån min mamma och 3 ifrån svärföräldrarna, det kostar mig 200 kr fram och tillbaka till mamma. Visst inte mycket, men om jag ska vara där varje vecka blir det ju en del...

  • Anonym (Regelbundet)

    Vi träffar mina föräldrar varje helg. Om vi inte gör något annat så brukar det oftast vara nästan hela helgen. 1 gång i månaden gör vi något med vänner och då brukar det gå "bara" 1 dag av helgen till föräldrarna. Sedan kan vi ofta göra något bara jag och min man med, i låt oss säga kanske 5-6 timmar... Och istället för att åka hem så åker vi till mamma. Där äter vi alltid middag och umgås/fikar med dem. Svärföräldrarna bor inte i Sverige så dom träffar vi en gång om året.

  • The TARDIS

    Jag står min mamma väldigt nära, så vi pratar i telefon minst en gång om dagen, oftast. Ibland kan det dock gå ett par dagar. Träffas gör vi flera gånger i veckan, då vi bor på bara några minuters gångavstånd från varandra.

  • Pastella

    Mina föräldrar träffar jag minst en gång i veckan, oftast mer men sover över gör jag aldrig. Vi hörs varje dag, mamma och jag smsar fram och tillbaka om allt och inget. Svärföräldrarna bor 80 mil bort så vi ses sällan, de hälsar på ca 3 gg/år och bor då hos oss i 2 veckor. Jag brukar skicka bilder på barnen nästan dagligen men snackar sällan i telefon med dem, mannen gör det dock flera ggr om dagen ibland. Vi tycker ju om våra föräldrar och varandras föräldrar så det är ju lättare då. Jag hade ju aldrig haft så tät kontakt med våra föräldrar om det endast var för deras skull.

  • banan123

    Bor 3 minuter från min mamma så träffar henne var 2-3 dag iaf. Har en son på 4månader som hon vill gulla så mkt hon får med. Sen pratar vi nog i tele iaf 1 gång per dag. Står min mamma super nära. Svärföräldrarna träffar jag dock bara 1 gång i månaden. Dom har inte samma intresse som min mor (bor 30 min bort).

  • Anonym ("Ska"?)

    Finns inget som heter "ska". Man träffar dem när man vill och kan. Min mamma vartannat år p.g.a avståndet. Ringer en gång per vecka.  Makens mamma träffar han varje vardag på jobbet,sällan utöver det.

  • Anonym (hm)

    Bor några minuter från min mamma och vi träffas flera dagar i veckan. Prata i telefon gör vi varje dag, ibland flera gånger.

  • sextiotalist

    Man har så ofta man tycker det känns bra. Jag hade blivit tokig om min mamma var som din

  • Anonym (liten)

    Jag och min mamma har inte en jätte nära relation och jag har sagt att jag inte vill prata så ofta och brukar blockera hennes nummer när jag är på väg hem för att hon inte ska ringa och få spader. Men det blir ju såklart inte bättre, hon blir ännu värre då...

  • asta66
    Anonym (olika) skrev 2015-03-01 23:24:00 följande:

    Det finns väl lika många svar på den frågan som det finns familjer?
    Själv träffar jag aldrig svärföräldrarna för de bor utomlands (långt bort).
    Mina egna föräldrar träffar jag kanske någon gång per månad, och får/skickar 1-2 sms per vecka i snitt. Något tel-samtal per månad brukar det också bli.
    Jag hade inte stått ut med att ha det som du, men det hade många andra tyckt varit fullt normalt.
    Hur gamla är ni?


    Sant. Jag pratar med mina föräldrar och syskon varje vecka. Min svärmor träffar jag så sällan jag kan.
Svar på tråden Hur ofta ska man träffa föräldrarna resp. svärföräldrarna?