• Äldre 1 Mar 23:38
    922 visningar
    6 svar
    6
    922

    Tovor!!!!

    Jag har en långhårig, riktigt långhårig blandras katt, jag tror han är Bond/skogskatt! Han har tidigare skött sin päls själv därför har jag aldrig haft problem.. Nu till problemet hela katten har tovat ihop sig! Det va likadant förra vintern/våren men då kunde man åtminstone kamma ut det! Men nu har han stora hårklumpar överallt mest under magen! Vad ska jag göra? Finns det nått slags balsam eller nått knep som gör att man kan undvika detta? Jag tycker aynd om honom även om han inte verkar lida av det! Tycker det är för kallt ute ännu för att kunna raka honom!! Min andra katt är också långhårig och hon har aldrig tovor!

    Nån som vet eller har liknande problem?!

    /the catlady:)

  • Svar på tråden Tovor!!!!
  • Äldre 2 Mar 11:22
    #1

    Blir tovorna för kompakta går det inte att reda ut dem. Det är då bara klippning som gäller. Kommer du in med en kam emellan tovan och huden så kan du sätta in den där och klippa bort tovan med sax utan att riskera att göra illa katten.

  • Äldre 2 Mar 14:01
    #2

    Pappas långhåriga blandraser tovade alltid ihop på våren trots regelbunden pälsvård vissa gånger gick det att klippa upp tovorna försiktigt fram tills det blev varmt nog att lejonraka dom och vissa gånger fick jag helt enkelt raka bort dom och försöka spara så mycket päls som möjligt. Tovor drar och stretar i skinnet så dom måste bort. Är katten full av tovor hade jag rakat ner den helt. Den kommer självmant hålla sig mer inomhus om den fryser.

  • Äldre 2 Mar 18:36
    #3

    Har försökt raka honom nu och han är himla snäll!! Har en hel del kvar men va orolig för att han skulle frysa så jag vågade inte ta mer!! Stackarn.. Men när jag är klar kommer han nog tycka det är himla skönt!! :)

  • Äldre 2 Mar 20:33
    #4

    Blir att ringa vetrinären imorn! Toborna är för tjocka och efter jag har försökt klippa i dom ser han helt förstörd ut! Ser ut som en skabbräv, dom lär väl anmäla mig för vanvård :((

    Vad kostar det att söva katt och raka?!

  • Äldre 5 Mar 07:10
    #5

    Nu är katten lejonklippt/rakad och matte är 1500 spänn fattigare!! Men va skönt det måste vara för honom ????????

  • Äldre 5 Mar 07:25
    #6

    Tovorna kommer när dom fäller vår och höst. Försök förebygga med daglig borstning. Finns en "borste" som heter furminator som e super på att ta bort lös päls. Den ihop med en balsamspray och daglig borstning så brukar man kunna hålla pälsen bra.

Svar på tråden Tovor!!!!