• Anonym (Kvinnor)

    Få mig att förstå mer om PMS/Mensvärk

    Jag vill gärna förstå mig på mer om kvinnor. Och vad händer EXAKT när de har PMS. Ändras i psyket för att värken är så stor?

    Eller ändras de i psyket och har samtidigt värken?

    Kan de inte kontrollera sig själva? Än så länge tycker jag absolut att de borde åtminstone försöka och tänka efter.

    Jag har råkat utför under gymnasiet när man pratade om båda könen. Då vart vi uppdelade killar fick vara i en killgrupp och tjejerna fick vara i en tjejgrupp.

    Hos oss killar fick skolsköterskan och skolkuratorn undervisa oss.

    Jag störde mig riktigt rejält på det kuratorn sa. Hon sa i något stil med att vi killar MÅSTE se upp till tjejerna. Vara SNÄLL mot tjejerna. VARA extra snälla mot tjejerna när de har PMS. Ha förståelse för de, och vara snälla!

    Självklart kan man ha förståelse. Men inte fan i helvete tänker man ta skit för att de inte kontrollerar sig själva. Skall de bete sig hur som helst?

    Det är inte alla dagar män har lyckliga dagar. Betyder det att så fort en man mår dåligt, så kan han gapa och skrika på vem som helst?

    Hur är det att ha PMS?

    Förklara, ge en klar och fin svar. Jag är inte här för att trycka ner kvinnor. Snälla, få inte den uppfattningen. Jag vill bara kunna förstå bättre.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Få mig att förstå mer om PMS/Mensvärk
  • Anonym (M)

    Jag tror stenhårt på att män har pms ständigt, medan kvinnor har det bara ibland. Jag läste om en kvinna som tagit manligt könshormon. Enligt hennes utsago ville hon bara slåss eller ha sex..

  • Anonym (Tjej)

    Ok, detta är bara jag. Vissa har det sämre, andra lättare

    Min menscykeln är i genomsnitt 26 dagar.

    1-4 dagar blöder jag från mitt underliv och jag har till och från magsmärtor så att kag kallsvettas.

    En vecka senare vaknar jag upp med ömmande bröst och lite magsmärta. (Ägglossning)

    Detta pågår och blir värre ju närmare mensen jag kommer...alltså i två veckor (pms). Mitt humör blir sämre njag gråter lättare. Kan absolut inte kolla på saker aom är ledsamma för då bryter jag ihop och tror att jag är deprimerad.

    Såklart att jag som tjej också har kättare och jobbigare dagar. Men en jobbig dag blir så mycket vätte om den kommer under pms!

    Så.

  • Anonym (Förståelse)

    I korthet: PMS yttrar sig olika hos olika kvinnor. Vissa känner av det mycket, andra inte alls. Vissa får bara fysiska symtom (ont i brösten, samlar vatten i kroppen, ont i magen), andra har framför allt psykiska problem (depressionsliknande tillstånd, humörsvängningar, ledsen, arg för minsta lilla). Vissa har både fysiska och psykiska symtom.

    Kom ihåg att PMS inträffar FÖRE mens. För de flesta som påverkas av PMS kommer mensen som en befriare då allt återgår till det normala - förutom att man kan ha (MYCKET) ont under mens, må illa första dagarna osv.

    Vad gäller att behärska sig osv: PMS är ingen ursäkt att bete sig hur som helst. Självklart inte. Men det underlättar för alla om omgivningen övar sig i tålamod och förståelse för hur det kan vara. För mig och många andra är det som att bli en helt annan person dagarna före mens, och det du kanske ser/upplever i form av irritation osv är förmodligen i 99 procent av fallen toppen på isberget av hur tjejen egentligen mår. Dvs hon behärskar sig oerhört mycket just för att INTE bli HELT omöjlig att ha att göra med.

    Och ja, jag generaliserar. Finns säkert kvinnor som tycker att PMS är en bra ursäkt för att få vara hur grinig/bitchig som helst. Det enda jag säger (som svar på din fråga, inte som kritik) är: Du vet inte hur det känns för vissa tjejer och hur mycket PMS faktiskt kan påverka. Därför bör du försöka ha inställningen att de flesta kvinnor gör så gott de kan för att kontrollera sig och inte låta PMS:en gå ut för mycket över omgivningen. Ibland lyckas man inte helt, och jag tycker att det måste finnas plats för det. Det är inte vårt fel att vi påverkas av de naturliga hormonerna i våra kroppar, och om vi kunde skulle nog de flesta av oss välja bort det.

  • Anonym (M)

    "Det är inte vårt fel att vi påverkas av de naturliga hormonerna i våra kroppar, och om vi kunde skulle nog de flesta av oss välja bort det."

    Kan jag citera dig på det här?

  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2015-03-02 00:11:43 följande:

    "Det är inte vårt fel att vi påverkas av de naturliga hormonerna i våra kroppar, och om vi kunde skulle nog de flesta av oss välja bort det."

    Kan jag citera dig på det här?


    Jag tänkte bara använda det i syfte att få män och kvinnor att förstå varann mer.
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (M) skrev 2015-03-02 00:11:43 följande:

    "Det är inte vårt fel att vi påverkas av de naturliga hormonerna i våra kroppar, och om vi kunde skulle nog de flesta av oss välja bort det."

    Kan jag citera dig på det här?


    Citera på du, om du nu tycker att det var vettigt sagt. Inte för att jag förstår i vilket sammanhang du ska citera mig, men: Glöm inte bort kontexten, vad jag avsåg när jag sa det, vad jag sagt tidigare i samma inlägg samt att jag är en enskild person och att detta är min enskilda åsikt.
  • Anonym (Inte mycket inte)

    Jag får "bara" ont i magen och svanken och så samlar jag på mig vätska så jag är alldeles uppsvälld i ansiktet, händer, armar, mage, ben och fötter. Ehm, ja, typ hela kroppen.

  • Anonym (jag)

    Pms är jättejobbigt. Mensvärk är en muskelkramp gör mkt ont iaf på mig. Pms brukar bli värre ju äldre man blir. Jag tar antidepressiva för att klara av min pms annars hade jag haft självmordstankar.

  • Anonym (NN)

    Usch, PMS är ett gissel som man inte kan fly ifrån tyvärr hur gärna man än vill. Testosteronet i kroppen ökar bl a (det som killar i vanliga fall har mer av än tjejer).
    Mitt råd är att bara släppa alla diskussioner med en tjej som har pms, det kommer ändå inte att leda till nåt vettigt. Bara håll med om allt, säg ja o amen till det mesta o om det är nåt viktigt så ta upp det EFTER pms perioden.

    Utgår från mig själv när jag skriver detta, vet hur grälsjuk o jävlig jag kan vara:/

  • Anonym (jag)

    Ja som sagt om din tjej inte mår bra, låt henne va ifred. Sätt inte hårt mot hårt. Min kille har diabetes och har ibland också humörsvängningar vilket då jag får acceptera och inte ta personligt.

  • Anonym (jag)
    Anonym (jag) skrev 2015-03-02 10:05:09 följande:

    Ja som sagt om din tjej inte mår bra, låt henne va ifred. Sätt inte hårt mot hårt. Min kille har diabetes och har ibland också humörsvängningar vilket då jag får acceptera och inte ta personligt.


    Obs, jag hade då jag va yngre enorm mensvärk, har en gång svimmat pga det SÅ ont kan vissa ha och det är inget skämt.
  • sextiotalist

    Det som hjälpte mig mest när jag hade pms, det var att få vara ifred. Självklart har man ett ansvar över sina handlingar.

  • Anonym (jag)
    Anonym (M) skrev 2015-03-02 00:11:43 följande:

    "Det är inte vårt fel att vi påverkas av de naturliga hormonerna i våra kroppar, och om vi kunde skulle nog de flesta av oss välja bort det."

    Kan jag citera dig på det här?


    ALLA skulle välja bort det.
  • Anonym (Förståelse)
    sextiotalist skrev 2015-03-02 10:07:23 följande:

    Det som hjälpte mig mest när jag hade pms, det var att få vara ifred. Självklart har man ett ansvar över sina handlingar.


    Det här skriver jag under på. Behöver verkligen få vara ifred under PMS:en.
Svar på tråden Få mig att förstå mer om PMS/Mensvärk