• peterpeterpeter

    6 månaders bebis vaknar minst en gång i timmen varje natt och gallskriker

    Hej,

    Jag behöver alla goda råd jag kan få. Vår bebis är snart 6 månader. När han var yngre sov han kanske 3-4 h i sträck på nätterna med paus för mat däremellan. Men sedan cirka en månad tillbaka vaknar han minst en gång i timme ibland var 20e minut. Vaknar ofta med ett panikskrik/ångestskrik. Blundar alltid när han skriker. Viftar ofta vilt med armarna Det enda som hjälper är att ge honom lite ersättning. Då somnar han ofta rätt raskt igen.

    Våra sovrutiner nu är att han sover kanske 3 gå nger på dagen, totalt 2h. Lägger sig för natten vid 19 och brukar somna utan några större problem på en halvtimme. Men sen börjar det. Han får ersättning och äter ett målmat till lunch och gröt på kvällen.

    Någon som har varit med om nåt liknande och hur gjorde ni? Ska man prova vatten på natten? Vänta ut denna "fas"? Alla tips mottages jag är helt slut.

  • Svar på tråden 6 månaders bebis vaknar minst en gång i timmen varje natt och gallskriker
  • Limaliie

    Är nog bara att vänta ut. Vår dotter är likadan i perioder förutom att hon itne skriker, men vi samsover så det kan vara därför hon inte "hinner" för hon ändå känner jag är där. Men det är ett evigt tuttande på nätterna allt som oftast.

    Har hört att de börjar drömma mycket runt 6 månader, men vet inte om det stämmer. Och det händer ju mycket i deras liv de måste bearbeta.

    För bara nån vecka sedan vaknade dottern en gång i halvtimman i ett antal dagar, det var jobbigt!

  • Flickan och kråkan
    peterpeterpeter skrev 2015-03-02 10:33:50 följande:

    Men ni som varit med om detta... När går det över? Hur var det för er?


    Varit olika med mina barn. Äldsta passerade separationsfasen rätt oproblematiskt. Han vaknade ofta men han sov ändå ftast 1-1,5 timme i stöten. Andra vaknade konsekvent var 30-60 minut mellan det att han var 5 och 9,5 månad. Sedan vaknade han mindre ungefär en-två veckor för att sedan sova hela nätter huvudsakligen. Yngsta vaknade var 30-60 minut mellan ungefär 6-9 månader. Därefter vaknade han mer sällan men var svår att få att somna om igen.....var vaken skrikandes länge oavsett vad vi gjorde. Vid 14 månader vände det plötsligt på en femöring och sover sedan dess rätt konsekvent hela nätter. han är 20 månader nu. De brukar ha risig och orolig sömn tills de är i alla fall 9-10 månader. Om man inte har tur .
  • Emmask

    Vår gjorde så när hon var i 4-månaderssprånget. Hon panikskrek liksom i sömnen, vaknade inte men var jättearg. Det enda som funkade var att spola kranen i ett mörkt badrum. Små bröt vi mönstret och hon somnade om. Det pågick i ett par veckor. Nu har det varit borta en månad men det nya språnget (5 mån) innebär tydligen att hon inte kan somna om efter en fis eller rap... Så lika jobbigt för oss men annorlunda orsak.

  • ellami
    peterpeterpeter skrev 2015-03-02 08:14:37 följande:

    Hej,

    Jag behöver alla goda råd jag kan få. Vår bebis är snart 6 månader. När han var yngre sov han kanske 3-4 h i sträck på nätterna med paus för mat däremellan. Men sedan cirka en månad tillbaka vaknar han minst en gång i timme ibland var 20e minut. Vaknar ofta med ett panikskrik/ångestskrik. Blundar alltid när han skriker. Viftar ofta vilt med armarna Det enda som hjälper är att ge honom lite ersättning. Då somnar han ofta rätt raskt igen.

    Våra sovrutiner nu är att han sover kanske 3 gå nger på dagen, totalt 2h. Lägger sig för natten vid 19 och brukar somna utan några större problem på en halvtimme. Men sen börjar det. Han får ersättning och äter ett målmat till lunch och gröt på kvällen.

    Någon som har varit med om nåt liknande och hur gjorde ni? Ska man prova vatten på natten? Vänta ut denna "fas"? Alla tips mottages jag är helt slut.


    Jag tycker inte det låter normalt. Låter ju som att han har ont och att det är något som stör. Min bebis var också sådan och som värst var det kring 6-7 månader. Kunde vakna var 20e minut natten igenom, men sov ibland också en timme i streck. Var ofta ledsen om natten och hade svårt att komma till ro igen. Vi vände oss till läkare och fick diagnos mjölkproteinallergi samt tyst reflux. Ett oerhört vanligt symptom är just sömnproblem. Jag märkte förbättring ganska omgående med mjölkfritt (han sover fortfarande inte bra men istället för var 20e minut började han vakna varannan timme).
  • marvuo

    Min son är snart 6 månader och vaknar precis så som du beskriver men har gjort det i snart 3 månader. Vi är helt slut och vet inte vad vi ska göra. Det enda som hjälper är en slurk ersättning, brukar bli ca 2 flaskor per natt totalt. Förstår er frustration med denna avbrutna sömn...ska följa inläggen och hoppas att även vi får svar på hur vi ska göra!

Svar på tråden 6 månaders bebis vaknar minst en gång i timmen varje natt och gallskriker