• Anonym (?)

    Gäller svensk lag vid skilsmässa mellan svensk och utländsk medborgare?

    Jag undrar om det gäller svensk lag när man skiljer sig i Sverige och när den ena personen är från ett annat land? I landet som den ena personen är medborgare i är arv alltid enskild egendom. Alltså det står inte i testamentet eller någon annanstans att det är enskild egendom utan det är det alltid. Det som man redan haft innan man gift sig, t.ex. besparingar, hus mm är också enskild egendom och ska inte ingå i bodelning. Det skiljer sig alltså från Sverige och jag undrar vilka regler som gäller vid en ev. skilsmässa?

    Den ena personen är alltså svensk medborgare och den andra är medborgare i sitt land. Gäller svenska eller utländska regler?

  • Svar på tråden Gäller svensk lag vid skilsmässa mellan svensk och utländsk medborgare?
  • Frontline

    Är det inte så att det är svensk lag som gäller om båda har bott i Sverige i minst 1 år?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kjell2

    Bor ni i Sverige och ansöker om skiljsmässa i Sverige gäller svenska bodelningsregler. Vad som gäller vid arv är en helt annan sak så blanda inte in arvsregler i bodelningen.

    Däremot kan det bli problem att få en korrekt bild över tillgångar i andra länder.

  • Anonym (P)
    Kjell2 skrev 2015-03-02 11:35:44 följande:

    Bor ni i Sverige och ansöker om skiljsmässa i Sverige gäller svenska bodelningsregler. Vad som gäller vid arv är en helt annan sak så blanda inte in arvsregler i bodelningen.

    Däremot kan det bli problem att få en korrekt bild över tillgångar i andra länder.


    Bara om man har gift sig i Sverige eller utomlands i Svenska Kyrkan eller på en ambassad med vigselrätt.
  • Kjell2
    Anonym (P) skrev 2015-03-02 11:39:18 följande:
    Bara om man har gift sig i Sverige eller utomlands i Svenska Kyrkan eller på en ambassad med vigselrätt.
    Var hittar du stöd för det? Jag läser igenom ÄktB, framförallt 14 kap utan att hitta något.
  • Anonym (elina)
    Anonym (P) skrev 2015-03-02 11:39:18 följande:
    Bara om man har gift sig i Sverige eller utomlands i Svenska Kyrkan eller på en ambassad med vigselrätt.
    Nej, du har helt fel. Bor minst en av de som ska skilja sig i Sverige och ansökan lämnas in här så gäller svenska regler.

    Jag vet detta för jag har skilt mig från en utländsk medborgare som jag gifte mig med utomlands (katolskt på irland).
  • Anonym (?)

    De har gift sig på en ambassad i Sverige så det räknas väl som "utlandet".

    Någon skrev att jag inte ska blanda arvsregler i bodelningen. Varför inte? Det är ju en viktig fråga om pengarna från arvet ska ingå i bodelningen eller inte.

  • Anonym (Astrid)
    Anonym (P) skrev 2015-03-02 11:39:18 följande:
    Bara om man har gift sig i Sverige eller utomlands i Svenska Kyrkan eller på en ambassad med vigselrätt.
    Nej, så är det naturligtvis inte. Bor man i Sverige så gäller svenska regler vid skilsmässa
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2015-03-02 22:15:32 följande:

    De har gift sig på en ambassad i Sverige så det räknas väl som "utlandet".

    Någon skrev att jag inte ska blanda arvsregler i bodelningen. Varför inte? Det är ju en viktig fråga om pengarna från arvet ska ingå i bodelningen eller inte.


    Om pengarna från ett arv ska ingå i bodelningen har med  bodelningsreglerna att göra. Inte arvsreglerna. 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2015-03-02 22:15:32 följande:

    De har gift sig på en ambassad i Sverige så det räknas väl som "utlandet".

    Någon skrev att jag inte ska blanda arvsregler i bodelningen. Varför inte? Det är ju en viktig fråga om pengarna från arvet ska ingå i bodelningen eller inte.


    Jag är hyfsat säker på att så länge de bor i Sverige, är registerade som gifta i Sverige (kolla skv) och ansöker om skiljsmässa i Sverige så ska bodelningen ske enligt svensk lag.

    Som skrivits ovan, det är inte arvsreglerna som är det viktiga utan de svenska bodelningsreglerna. Anses egendomen som enskild enligt svensk lag?


  • familjenstygg
    Anonym (?) skrev 2015-03-02 10:17:44 följande:

    Jag undrar om det gäller svensk lag när man skiljer sig i Sverige och när den ena personen är från ett annat land? I landet som den ena personen är medborgare i är arv alltid enskild egendom. Alltså det står inte i testamentet eller någon annanstans att det är enskild egendom utan det är det alltid. Det som man redan haft innan man gift sig, t.ex. besparingar, hus mm är också enskild egendom och ska inte ingå i bodelning. Det skiljer sig alltså från Sverige och jag undrar vilka regler som gäller vid en ev. skilsmässa?

    Den ena personen är alltså svensk medborgare och den andra är medborgare i sitt land. Gäller svenska eller utländska regler?


    Om det inte är en hypotetisk fråga så bör du kontakta en jurist som jobbar med sådana frågor. Råd i olika internetforum kan vara bra men ofta kommer råden från personer som inte har hela bilden och dessutom inte alltid behärskar ämnet så bra som man kunde önska. Du kan även titta på: lawline.se/ även om jag ändå rekommenderar att man kontaktar en jurist när det handlar om mer än vanlig nyfikenhet.
  • Åsa

    Kan vara komplicerat. Mellan tummen och pekfingret gäller lagen i det land man bor, särskilt om man bott där hela tiden sedan man gift sig, men det finns faktorer som kan påverka åt annat håll. Inte minst om egendomen finns i utlandet och lagen där säger något annat än svensk lag.
    Gäller sådant större summor är jurist att rekommendera (att ha i bakhuvudet att egendomen ska vara värd kostnaderna för en rättslig process om man startar sådan).

    Se t ex
    https://lagen.nu/1990:272

Svar på tråden Gäller svensk lag vid skilsmässa mellan svensk och utländsk medborgare?