• Anonym (Near)
    Äldre 2 Mar 11:14
    10314 visningar
    13 svar
    13
    10314

    När är det okej att sjukanmäla sig?

    Undrar hur ni ser på att vara sjuk. Hur sjuk behöver du vara för att du ska sjukanmäla dig? Och hur ser du på kollegor som stanna hemma "för minsta lilla"?

    Måtter kändes liksom rågat när jag kom till jobbet idag och möttes av att en kollega fortfarande var sjuk. Hon var hemma i fredags med magsjuka, och det är ju inget konstigt. Men hon sjukanmälde sig idag (måndag) också trots att hon inte kråkt sedan i fredags och var feberfri på morgonen. Hon sa att hon haft feber och legat i sängen hela söndagen och ville ha en vilodag - trots att hon är FRISK nu! Blir irriterad på denna egoism "det är viktigt att ta hand om sin hälsa" och "ingen tackar en för att man sliter ut sig". Nä ingen tackar mig heller som får stå ut med att kkollegans jobb inte blir gjort alternativt göra det själv. Nä, vi tar inte in vikarier eftersom arbetet är högst personligt och inte kan skötas av utomstående.

    Så vad tycker ni? Är det rätt att sjukanmäla sig en dag extra för att "vila upp sig" när feber och andra symptom är borta?

  • Svar på tråden När är det okej att sjukanmäla sig?
  • Äldre 2 Mar 11:19
    #1

    Det är vuxna människor vi arbetar med. Därför utgår jag från att alla själva kan avgöra när de behöver vara hemma eller ej.

    Din kollega kanske vet med sig att om hon skyndar sig tillbaka trots att hon hade feber dagen innan så finns det en stor risk att hon blir sjuk igen, vilket drabbar hennes kollegor än värre.

  • Anonym (tja)
    Äldre 2 Mar 11:21
    #2

    Egentligen tycker jag det är OK att man blir hemma en extra dag, så att man är i toppform igen. Jag vet nämligen också att "ingen tackar en för att man sliter ut sig.'

    Å andra sidan förstår jag din irritation när "friska" folk sjukskriver sig, för då får DU mer att göra.
    Men, du borde rikta din vrede mot rätt person: din chef.

    Du ska faktiskt inte se på hur ofta dina kolleger är sjuka, du ska koncentrera dig på din egen arbetssituation. Har du problem på den fronten, ska du diskutera det med din chef i stället för att misstänkliggöra andra.

  • Äldre 2 Mar 11:22
    #3

    Som svar på din fråga i rubriken; det är rätt att sjukanmäla sig när man inte orkar jobba. Det har ingenting med om man har feber eller ej att göra, din kollega kanske fortfarande inte känner sig pigg nog att jobba.


    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • sextio­talist
    Äldre 2 Mar 11:22
    #4

    Jag tycker det är sunt tänkt. Jag gör så numera, eftersom jag råkat ut för bakslag då jag gått tillbaka för tidigt.

    Problemet är faktiskt nog inte att en person stannar hemma en extra dag, det är större problem med sjuknärvaro.

  • Äldre 2 Mar 11:24
    #5

    Helt ok att vila en dag extra även om man är "frisk", särskilt efter mag/kräksjuka. Då kan det ju ta en vecka att återställa balansen i kroppen....

  • Anonym (vi är olika)
    Äldre 2 Mar 11:51
    #6

    Dagen efter feber brukar jag vara helt matt och orkeslös. Har jag dessutom knappt ätit, vilket ju ofta är fallet dagarna efter en kräksjuka, så är jag inte direkt piggare...

  • Anonym (Belle­)
    Äldre 2 Mar 14:31
    #7

    Jag tycker det är värre med kollegor som kommer till jobbet trots att de är sjuka eller som släpar med sig ungarna till jobbet när barnen är för sjuka för att vara på förskolan.

  • Anonym (Near) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 14:50
    #8

    Hm, vill inte komma med pekpinnar, men jag tycker fortfarande att det är dålig moral att inte jobba när man är symptomfri. Och jag tycks vara ensam om det, tydligen. Ingen som tycker som jag?

    På min arbetsplats är det "normalt" att gå till jobbet när man är lite krasslig. Några alvedon brukar hjälpa och de flesta brukar inte bli sämre för att de jobbar. Visst har det hänt, en som fick lunginflammation, men det hade förmodligen hänt ändå. Och att kollegan skulle bli sjukare om hon jobbat idag köper jag inte. Alla vi andra hade sannolikt släpat oss dit, till och med om vi hade lite feber, det är bara hon som sticker ut och sjukskriver sig så fort hon är det minsta sjuk.

    Vet att detta kan låta lite extremt men jag tror inte att vi är ensamma om det och det krävs på en arbetsplats med höga krav och ambitionsnivå. Därför blir det problem när hon avviker. Blir nyfiken på var ni jobbar, eftersom det finns utrymme att vara så mycket sjuka. 

  • Äldre 2 Mar 15:00
    #9
    Majan78 skrev 2015-03-02 11:22:16 följande:

    Som svar på din fråga i rubriken; det är rätt att sjukanmäla sig när man inte orkar jobba. Det har ingenting med om man har feber eller ej att göra, din kollega kanske fortfarande inte känner sig pigg nog att jobba.


    Anonym (vi är olika) skrev 2015-03-02 11:51:48 följande:

    Dagen efter feber brukar jag vara helt matt och orkeslös. Har jag dessutom knappt ätit, vilket ju ofta är fallet dagarna efter en kräksjuka, så är jag inte direkt piggare...


    Anonym (tja) skrev 2015-03-02 11:21:40 följande:

    Egentligen tycker jag det är OK att man blir hemma en extra dag, så att man är i toppform igen. Jag vet nämligen också att "ingen tackar en för att man sliter ut sig.'

    Å andra sidan förstår jag din irritation när "friska" folk sjukskriver sig, för då får DU mer att göra.
    Men, du borde rikta din vrede mot rätt person: din chef.

    Du ska faktiskt inte se på hur ofta dina kolleger är sjuka, du ska koncentrera dig på din egen arbetssituation. Har du problem på den fronten, ska du diskutera det med din chef i stället för att misstänkliggöra andra.


    Anonym (vi är olika) skrev 2015-03-02 11:51:48 följande:

    Dagen efter feber brukar jag vara helt matt och orkeslös. Har jag dessutom knappt ätit, vilket ju ofta är fallet dagarna efter en kräksjuka, så är jag inte direkt piggare...


    Läs igen ts...



  • sextio­talist
    Äldre 2 Mar 15:00
    #10
    Anonym (Near) skrev 2015-03-02 14:50:37 följande:

    Hm, vill inte komma med pekpinnar, men jag tycker fortfarande att det är dålig moral att inte jobba när man är symptomfri. Och jag tycks vara ensam om det, tydligen. Ingen som tycker som jag?

    På min arbetsplats är det "normalt" att gå till jobbet när man är lite krasslig. Några alvedon brukar hjälpa och de flesta brukar inte bli sämre för att de jobbar. Visst har det hänt, en som fick lunginflammation, men det hade förmodligen hänt ändå. Och att kollegan skulle bli sjukare om hon jobbat idag köper jag inte. Alla vi andra hade sannolikt släpat oss dit, till och med om vi hade lite feber, det är bara hon som sticker ut och sjukskriver sig så fort hon är det minsta sjuk.

    Vet att detta kan låta lite extremt men jag tror inte att vi är ensamma om det och det krävs på en arbetsplats med höga krav och ambitionsnivå. Därför blir det problem när hon avviker. Blir nyfiken på var ni jobbar, eftersom det finns utrymme att vara så mycket sjuka. 


    Här skickas man hem om man inte mår bra. Det ät ingen som vill ha en sjuk kollega på arbetet

    Hade du kommit snorig och hostig till min arbetsplats så hade du inte varit välkommen hur många Alvedon du än tagit.

    Der är en konsultfirma där vårt arbete är företagets inkomster.
  • Anonym (***)
    Äldre 2 Mar 15:00
    #11

    Så tänkte jag också förr ...lite feber har inget dött av bara att släpa sig iväg till jobbet ,

    Men nu när jag inser att det är faktisk INGEN som tackar mig när jag jobbar fast jag är sjuk , så stannar jag hemma om jag är sjuk .

  • Anonym (tja)
    Äldre 2 Mar 15:12
    #12
    Anonym (Near) skrev 2015-03-02 14:50:37 följande:

     Därför blir det problem när hon avviker. 


    Visst blir det problem, men då är det ett problem med underbemanning eller dålig organisation på ditt jobb, inte kollegans arbetsmoral eller hälsa.
  • Äldre 2 Mar 15:33
    #13
    Anonym (Near) skrev 2015-03-02 14:50:37 följande:

    Hm, vill inte komma med pekpinnar, men jag tycker fortfarande att det är dålig moral att inte jobba när man är symptomfri. Och jag tycks vara ensam om det, tydligen. Ingen som tycker som jag?

    På min arbetsplats är det "normalt" att gå till jobbet när man är lite krasslig. Några alvedon brukar hjälpa och de flesta brukar inte bli sämre för att de jobbar. Visst har det hänt, en som fick lunginflammation, men det hade förmodligen hänt ändå. Och att kollegan skulle bli sjukare om hon jobbat idag köper jag inte. Alla vi andra hade sannolikt släpat oss dit, till och med om vi hade lite feber, det är bara hon som sticker ut och sjukskriver sig så fort hon är det minsta sjuk.

    Vet att detta kan låta lite extremt men jag tror inte att vi är ensamma om det och det krävs på en arbetsplats med höga krav och ambitionsnivå. Därför blir det problem när hon avviker. Blir nyfiken på var ni jobbar, eftersom det finns utrymme att vara så mycket sjuka. 


    Va bra om den symptomfria kollegan fortfarande smittar och flera andra blir tvungna att vara hemma ett par dagar med... Säkert billigare för arbetsgivaren och mindre arbetsbörda för övriga då.

    På min arbetsplats uppmanar dom oss att vara hemma om vi är minsta lilla sjuk.
Svar på tråden När är det okej att sjukanmäla sig?