• Anonym (Alkoholmissbruk)

    Nu har det hänt igen

    I helgen drack jag för mycket igen. Jag minns inte ens att jag var ute på krogen, har grova minnesluckor men vet att jag blivit utelåst ur trappen, spytt utanför dörren och sovit i trapphuset innan jag lyckades hitta mina nycklar i jackan. Var för full för att hitta dom... 
    Har ramlat och slagit mig. Blåmärken och skrapsår efter en utekväll är inte ovanligt. Somna i badkaret så sambon måste låsa upp dörren utifrån för att han blir rädd att jag ska drunkna, fått åka ambulans två gånger pga att jag ramlat och slagit mig så ordentligt att jag fått både hjärnskakning och skador i ansikte och huvud.

    Det här har pågått sen jag började dricka i tonåren. Jag kan inte bara ta ett glas vin utan vill ha mer mer. Mina ända tankar kretsar kring hur jag ska fylla mitt glas. Tittar på andras glas för att se hur mycket de druckit och när jag kan ta mer dricka utan att någon reagerar. Smyger för min sambo på festerna när jag lovat att jag bara ska dricka en vinflaska och den redan tagit slut och jag blir bjuden av andra.

    Jag dricker aldrig till vardags och festar kanske en gång i månaden men nästan alltid resulterar mitt festande i minnesluckor och grov ångest nästa dag. Jag känner aldrig sug efter alkohol om jag inte tagit första glaset, då finns det ingen hejd. Men annars klarar jag mig utan att dricka utan problem.. Det känns bara så jobbigt för jag har tänkt många många gånger att jag ska sluta att dricka helt men så blir man bjuden på fest igen och tänker om igen att man bara ska nåt glas men så sluter det i en trappuppgång. Är man alkoholist om man har såna här problem eller måste man vara beroende? Hur kan man sluta när man hela tiden övertygar sig själv om att det inte är ett problem. Jag är nykter en månad och sen tänker jag att jag är "frisk" och kan "unna mig" en utekväll..

  • Svar på tråden Nu har det hänt igen
  • Anonym (anna)

    Tror du måste inse att du är allergisk mot alkohol och helt avstå från att dricka, måste vara en fruktansvärd känsla att nyktra till och inse att du inte kommer i håg något och utsätter din familj för det, så mitt råd är att du inte dricker överhuvudtaget då din kropp inte tål det, lycka till

  • Smecker

    Vad tycker du själv? Mår du bra av det? Börja där.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (D)

    Du låter väldigt insiktsfull. Jag tror att du vet själv att detta är osunt och tyder på ett alkoholmissbruk. Rent fysiskt är det som Jah förstår det sämre att dricka som du gör, än att dricka lite ofta. Rent socialt så tror jag att detta påfrestar er relation och att din sambo mår sämre av det här än han berättar. Rent samhällsmässigt är det ju dumt att kosta samhället pengar när du lika gärna kan låta bli.

    Fundera på vad du egentligen får ut av dina utekvällar och fundera på vad det kostar dig, din sambo, er relation och din självbild. Vem vill du vara?

  • Anonym (D)

    Och passa på att sluta innan du börjat känna ett sug efter alkohol, det går fort utför.

  • Anonym (Alkoholmissbruk)
    Nerfherder skrev 2015-03-02 11:30:37 följande:

    Vad ska vi säga då? Fortsätt som vanligt, ingen fara. Eller...


    Hade gärna hört från någon som varit/är i samma sits och hur de gick till väga, om de antingen slutade att dricka helt och om inte hur de fixade att inte överkonsumera hela tiden. Det är inte alltid så enkelt att bara sluta. Annars hade jag gjort det för 10 år sedan efter första minnesluckan.
  • Anonym (Alkoholmissbruk)
    Anonym (D) skrev 2015-03-02 11:40:34 följande:

    Du låter väldigt insiktsfull. Jag tror att du vet själv att detta är osunt och tyder på ett alkoholmissbruk. Rent fysiskt är det som Jah förstår det sämre att dricka som du gör, än att dricka lite ofta. Rent socialt så tror jag att detta påfrestar er relation och att din sambo mår sämre av det här än han berättar. Rent samhällsmässigt är det ju dumt att kosta samhället pengar när du lika gärna kan låta bli.

    Fundera på vad du egentligen får ut av dina utekvällar och fundera på vad det kostar dig, din sambo, er relation och din självbild. Vem vill du vara?


    På något sätt så är det så lätt att bara vifta bort det eftersom jag ju "aldrig dricker till vardags".. Vet inte hur många ggr jag använt det som ett rättfärdigande eller skyll efter att jag gjort bort mig.
    Det sista jag vill i livet är att min sambo ska må dåligt över hur jag beter mig. Han känner oro inför utekvällar ihop det har jag förstått. Det är inte roligt att han ska känna att han behöver ha koll på mig och mitt drickande.
    Jag vill gärna vara en stark social tjej som inte behöver något jäkla rusmedel för att kunna gå ut och ha kul. Men alkohol för mig är synonymt med utekvällar. Jag vet inte vem jag skulle vara, hur jag skulle vara utan att vara påverkad. Men jag förstår ju själv att det är dags att ta reda på det. Dock så tror jag varken att sambon eller andra i min omgivning faktiskt tar detta på så stort allvar som jag börjar göra nu. Det har pågått så länge att det har normaliserats men när jag tänker efter på allt som jag varit med om/gjort osv så är det inte alls normalt. Jag har dessutom ett yrke där jag måste agera respektabelt och framstå som en stabil och trygg person. Tänk om några av mina "klienter" eller vad vi ska kalla det skulle se mig snubbla omkring på väg hem från krogen som en annan artonåring.

    Hur gör folk? Jag förstår inte.. För mig finns det inget stopp! Det är som att gambla, vissa dagar går det skitbra och andra åt helskotta. Jag känner verkligen inte att nu är jag full - dags att sluta dricka. Den känslan finns inte för mig, inte förrän det är för sent i alla fall... Och nu tre dagar senare så är jag fortfarande bakfull och seg i kroppen. Huvudet hänger inte riktigt med och jag har ångest. Bakisdagen var ett helvete. Jag kräktes från morgons till kväll och sov många timmar däremellan. Denna gång var dock lite mer extrem än vanligt.
    Jag undrar om det finns något stöd för oss som inte är beroende på samma sätt som en vanlig alkoholist.. Jag har förstått att det jag "lider" av kallas riskbruk. Men jag har också läst om alkoholförgiftning som någon skrev häruppe. Vet inte om det är nån skillnad. Diagnosen är väl kanske inte så viktig utan snarare vad jag ska göra åt det.
  • Smecker

    Jag förstår över huvud taget inte resonemanget att alkohol skulle vara något nödvändigt på utekvällar. Är man inte sitt bästa jag utan kemiska substanser i kroppen, så kanske det är i den änden man borde börja. Personligen har jag aldrig träffat någon människa där jag känt att "Hm.. intressant person, men lite alkohol på det så..!"


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Alkoholmissbruk) skrev 2015-03-02 12:19:53 följande:
    På något sätt så är det så lätt att bara vifta bort det eftersom jag ju "aldrig dricker till vardags".. Vet inte hur många ggr jag använt det som ett rättfärdigande eller skyll efter att jag gjort bort mig.
    Det sista jag vill i livet är att min sambo ska må dåligt över hur jag beter mig. Han känner oro inför utekvällar ihop det har jag förstått. Det är inte roligt att han ska känna att han behöver ha koll på mig och mitt drickande.
    Jag vill gärna vara en stark social tjej som inte behöver något jäkla rusmedel för att kunna gå ut och ha kul. Men alkohol för mig är synonymt med utekvällar. Jag vet inte vem jag skulle vara, hur jag skulle vara utan att vara påverkad. Men jag förstår ju själv att det är dags att ta reda på det. Dock så tror jag varken att sambon eller andra i min omgivning faktiskt tar detta på så stort allvar som jag börjar göra nu. Det har pågått så länge att det har normaliserats men när jag tänker efter på allt som jag varit med om/gjort osv så är det inte alls normalt. Jag har dessutom ett yrke där jag måste agera respektabelt och framstå som en stabil och trygg person. Tänk om några av mina "klienter" eller vad vi ska kalla det skulle se mig snubbla omkring på väg hem från krogen som en annan artonåring.

    Hur gör folk? Jag förstår inte.. För mig finns det inget stopp! Det är som att gambla, vissa dagar går det skitbra och andra åt helskotta. Jag känner verkligen inte att nu är jag full - dags att sluta dricka. Den känslan finns inte för mig, inte förrän det är för sent i alla fall... Och nu tre dagar senare så är jag fortfarande bakfull och seg i kroppen. Huvudet hänger inte riktigt med och jag har ångest. Bakisdagen var ett helvete. Jag kräktes från morgons till kväll och sov många timmar däremellan. Denna gång var dock lite mer extrem än vanligt.
    Jag undrar om det finns något stöd för oss som inte är beroende på samma sätt som en vanlig alkoholist.. Jag har förstått att det jag "lider" av kallas riskbruk. Men jag har också läst om alkoholförgiftning som någon skrev häruppe. Vet inte om det är nån skillnad. Diagnosen är väl kanske inte så viktig utan snarare vad jag ska göra åt det.
    Hm, jag känner faktiskt igen mig i din beskrivning. Jag var rätt mogen (medelålders) innan jag lärde mig att styra det. Om jag inte ville bli askalas, fick jag nöja mig med ett glas, inte en droppe mer. För med glas nr. 2 försvann alla goda intentioner. Brukade inte bli särskilt bakfull heller.

    Du är nog beroende i någon grad och du borde kunna få hjälp.
    Bruk blir till missbruk när någon upplever det som ett problem. Du upplever det som ett problem, och snart gör din sambo det kanske också.
     
    Du skulle också kunna jobba med de underliggande issues du kanske har, tex att du inte kan gå ut och roa dig utan alkohol, kan ju bero på lite dåligt självförtroende. (Jag säger inte att du har dåligt självförtroende!) Du kan ju gå ut en kväll utan att dricka, men du kommer nog att gå hem tidigt. Och det är väl OK? Man är inte tråkig, man går bara hem tidigt.
Svar på tråden Nu har det hänt igen