• kicki08

    Funderingar över medicinen Medikinet

    Vår son som blir 6 år i sommar har fått diagnosen ADHD. Han började äta 5 mg Medikinet om dagen i lördags.


    Det vi märkte ganska omgående var att hyperaktiviteten fördubblades! Han är väldigt hyper i vanliga fall men vi har ändå lärt oss att hantera detta med alla dessa föräldrautbildningar mm man gjort. Men det här, var ohanterbart.
    Samt att han alla, ALLA impulser han fick gjorde han. Det flög toalettrullar och han kastade dom på katterna. han sprang på stället, velodrom som aldrig förr genom hela huset. Jag har aldrig sett den speeden på en människa....

    Dag två igår alltså. Samma sak, dock aningens lugnare kanske. Dock märkte vi att han trots lite bök kunde stänga sin jacka själv. Det har jag då aldrig sett förut.... Vet att han kan, men han har inte tid.

    Och imorse klädde han på sig helt själv, sen jackan och skorna. PÅ rätt fot!
    Han klär för det första aldrig på sig själv. Och han har alltid skorna på fel fot. Alltid! Men imorse grejjade han det! Chockad.... Men speeden fanns kvar.

    Han känns även extra känslig och blir arg och stött lättare.

    Till min fråga. Är det en inkörningsperiod på medikinet? Eller kan det vara så att han har för låg dos? Tanken är väl att han skall kunna sitta still en stund i alla fall när han börjar skolan....

    Hur har det fungerat för er andra?

  • Svar på tråden Funderingar över medicinen Medikinet
  • anonymousme2
    kicki08 skrev 2015-03-02 11:32:31 följande:

    Vår son som blir 6 år i sommar har fått diagnosen ADHD. Han började äta 5 mg Medikinet om dagen i lördags.

    Det vi märkte ganska omgående var att hyperaktiviteten fördubblades! Han är väldigt hyper i vanliga fall men vi har ändå lärt oss att hantera detta med alla dessa föräldrautbildningar mm man gjort. Men det här, var ohanterbart.

    Samt att han alla, ALLA impulser han fick gjorde han. Det flög toalettrullar och han kastade dom på katterna. han sprang på stället, velodrom som aldrig förr genom hela huset. Jag har aldrig sett den speeden på en människa....

    Dag två igår alltså. Samma sak, dock aningens lugnare kanske. Dock märkte vi att han trots lite bök kunde stänga sin jacka själv. Det har jag då aldrig sett förut.... Vet att han kan, men han har inte tid.

    Och imorse klädde han på sig helt själv, sen jackan och skorna. PÅ rätt fot!

    Han klär för det första aldrig på sig själv. Och han har alltid skorna på fel fot. Alltid! Men imorse grejjade han det! Chockad.... Men speeden fanns kvar.

    Han känns även extra känslig och blir arg och stött lättare.

    Till min fråga. Är det en inkörningsperiod på medikinet? Eller kan det vara så att han har för låg dos? Tanken är väl att han skall kunna sitta still en stund i alla fall när han börjar skolan....

    Hur har det fungerat för er andra?


    Hej! Jag har själv haft medikinet nu är jag ju visserligen 22 MEN den första tabletten jag testade(ej medikinet) när jag skulle börja med medicinering blev jag också speedad av - så mitt råd är byt medicin och stå på er för guds skull för de kan hända att de påstår att han ej har adhd pga att en person som tar adhd medicin utan adhd blir hög.

    De kan ta lång tid innan man hitta rätt medicin, rätt dos och ens rutiner, handlingar och humör kan definitivt förändras.

    som vuxen förstår man att något är fel och jag kan tillochmed erkänna att när jag tar mina mediciner regelbundet blir jag en annan människa.

    lycka till och stå på er.
Svar på tråden Funderingar över medicinen Medikinet