• anas998

    problem med 8-åring

    Hej,
    Jag är bonus mamma till en snäll och go 8-åring. Han har sedan januari i år börjat bo hos oss varannan vecka då jag har fått nytt jobb med bättre tider som gör att vi kan hämta och lämna på fritids.
    Det var pojkens ide att flytta hem till oss då vi bor i stort hus medan mamma bor i en 2:a och har precis fått en bebis som skriker mycket.
    Problemet är att pojken är totalt osjälvständig... Han kan inte göra någonting själv utan man måste göra allt åt honom och vi vill inte ha det så. Enda sedan han var 4år har vi jobbat med självständighet men vi kommer ingenstans. I lördags värmde vi pizza till lunch så vi värmde först till honom sen värmde vi de andra när bi efter typ 5minuter satte oss så hade vi inga bestick. Pojken satt me händerna bakom huvudet och väntade, istället för att be om det eller gå och hämta själv. Detta är bara ett exempel såhär är det med allt!
    Han kissar fortfarande i sånger 4 av 7 nätter förra veckan.
    Och han har svårt för skolan och får extra hjälp 4ggr per vecka. Vi satt tex 1,5 timmar på 2dagar och övade rättstavning han hade 5 ord. Han skrev fel hela tiden, när han väl skrev rätt så skrev han dem fel en halv minut senare...

    Detta är såklart väldigt frustrerande och vi börjar tappa hoppet därhemma. Vad ska vi göra? Hans mamma har ju sköt allt innan men nu har vi tagit ta i allt och försöker reda ut saker med läkare osv. Men tills dess är det någon som har tips eller råd?

    Förlåt för långt inlägg men jag är uppgiven och desperat.

  • Svar på tråden problem med 8-åring
  • ankan85

    Hej jag har en 8 åring me svårigheter och jag tror att det man kan göra är bara att göra så gott man kan o göra sitt bästa för att hjälpa dem. Ligger svårigheterna i dyslexi nivå eller har han svårt att koncentrera sig? ?

    hur upplever skolan honom? ?

    har ni kontaktat bup?? Han kanske mår dåligt av någon anledning? ?

  • anas998

    Vi tror inte att han har dyslexi utan att det är koncentration. Skolan säger också att han har svårt att koncentera sig.
    Vi ska försöka få tid för utredning om ADD för min man håller på med den utredningen nu så får vi se hur det går.

    Både jag och min man är övertygade om att han känner sig otrygg för han är ganska rädd av sig och att det är anledningen till att han kissar i sängen hela tiden.

    Nästa veckan när vi har honom ska min man ringa till läkaren och försöka få till ett möte om allt så att han också kan få veta vad som är sagt om honom innan.

    Mamman är lite speciell tyvärr så det har varit svårt att få reda på allt. Han har ju varit torr från början mellan 4-år till strax efter 5-år var han torr (kissade väl i sängen 2ggr hos oss på ett år..." efter det har han kissat i sängen i perioder. Vi flyttade till hus i Mars och mellan mars och december kissade han i sängen ca 4-5ggr. Men han kissade i kalsongerna minst en gång varje natt (alltså han inte fram till toa i tid).

    Han fick tabletter för men de hjälpte inte. Därför tror vi att det kan vara något med hur han mår och inte att det saknas en kromosom som de sagt innan...


    Det blir jobbigt, och nu har vi inga andra barn men vi planerar att skaffa barn snart men jag tycker att detta är så jobbigt och börjar undra om jag kommer orka/hinna med mina egna barn sen. Jag älskar barn och jag älskar verkligen denna pojken men det är väldigt jobbigt när det är såhär. 6timmar på 4 dagar lägger vi på läxläsning, då ska han läsa 1 sida i en bok, 1 sida matte och 5 ord rättstavning.

    Tack för svaren och tipsen! Ska förtsätta som vi gör och hoppas att det reder ut sig med läkare och tid :)

  • anas998

    Ja vi har ju hört det från pojkens mamma men hon sa att läkarna sagt det. Vilket vi inte tror en sekund på men vi har inte haft möjlighet/chans att själv ta honom till en läkare förrän nu.

  • linnéa001

    Tror att mamman kanske menade att det saknas ett hormon, för visst är det väl hormoner som styr när man slutar kissa på sig på natten?

  • Annelie 76

    Men om ni vet att han är osjälvständig så får ni väl jobba med det? Bara prata eller göra ett bildschema eller nåt för olika saker som fika bordet, klä på sig, fixa sig inför läggning eller vad han nu har problem med. Prata med pojken, ställ frågor. Hjälp honom använda hjärnan, han har kanske aldrig behövt det tidigare.

  • 040kille
    anas998 skrev 2015-03-02 14:18:05 följande:

    Vi tror inte att han har dyslexi utan att det är koncentration. Skolan säger också att han har svårt att koncentera sig.
    Vi ska försöka få tid för utredning om ADD för min man håller på med den utredningen nu så får vi se hur det går.

    Både jag och min man är övertygade om att han känner sig otrygg för han är ganska rädd av sig och att det är anledningen till att han kissar i sängen hela tiden.

    Nästa veckan när vi har honom ska min man ringa till läkaren och försöka få till ett möte om allt så att han också kan få veta vad som är sagt om honom innan.

    Mamman är lite speciell tyvärr så det har varit svårt att få reda på allt. Han har ju varit torr från början mellan 4-år till strax efter 5-år var han torr (kissade väl i sängen 2ggr hos oss på ett år..." efter det har han kissat i sängen i perioder. Vi flyttade till hus i Mars och mellan mars och december kissade han i sängen ca 4-5ggr. Men han kissade i kalsongerna minst en gång varje natt (alltså han inte fram till toa i tid).

    Han fick tabletter för men de hjälpte inte. Därför tror vi att det kan vara något med hur han mår och inte att det saknas en kromosom som de sagt innan...


    Det blir jobbigt, och nu har vi inga andra barn men vi planerar att skaffa barn snart men jag tycker att detta är så jobbigt och börjar undra om jag kommer orka/hinna med mina egna barn sen. Jag älskar barn och jag älskar verkligen denna pojken men det är väldigt jobbigt när det är såhär. 6timmar på 4 dagar lägger vi på läxläsning, då ska han läsa 1 sida i en bok, 1 sida matte och 5 ord rättstavning.

    Tack för svaren och tipsen! Ska förtsätta som vi gör och hoppas att det reder ut sig med läkare och tid :)


    Osäkerhet ska vara väldigt vanlig symptom hos de som har ADHD och ADD. Alternativ då väldigt utåtagerade för att få ur sig frustrationen att inte bli förstådd.
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • anas998

    Åh vilken smart ide med bilder!

    Vi gör sällan saker åt honom just för att han ska lära sig att göra det själv. Men jättebra tips med bilder!

    Ja det låter mer rimligt med hormon men samtidigt "hoppar" de liksom? Jag bara tänker att han först var torr i ca 1år och sedan har varit torr i mindre perioder (ca 2-3 månader)

    Tusen tack för all hjälp!

  • ankan85

    Ta kontakt med bup det finns mycket hjäl att få bildscheman, timstockar mm. Även föräldrautbildningar

  • Annelie 76
    anas998 skrev 2015-03-02 20:19:45 följande:

    Åh vilken smart ide med bilder!

    Vi gör sällan saker åt honom just för att han ska lära sig att göra det själv. Men jättebra tips med bilder!

    Ja det låter mer rimligt med hormon men samtidigt "hoppar" de liksom? Jag bara tänker att han först var torr i ca 1år och sedan har varit torr i mindre perioder (ca 2-3 månader)

    Tusen tack för all hjälp!


    Att låta bli att göra saker åt honom är jättebra men om han inte vet vad som ska göras blir han ju bara sittandes. Jag tror att det bästa är att "börja om", dvs lära honom saker som han borde lärt sig tidigare. Nu har ni ju inga barn sen tidigare och då är det ju svårare att veta. Men ta allt steg för steg, tala om förväntningarna och berätta steg för steg hur man gör. Fråga så ni hör att han förstått och repetera, repetera. Allt vi gör är ju inlärt. Ta tex att duka bordet. Det görs ju i en viss ordning med vissa saker och allt det behöver man lära sig. Ta det som att han aldrig lärt sig. Gör likadant med allt. Även kissandet kan ni hjälpa honom med, påminn att han behöver gå och kissa, gå alltid på tia innan ni går ut och innan läggning. Ta upp honom så han får kissa innan ni går och lägger er. Påminn om toabesök på morgonen osv, precis som man gör med en 2-3 åring som nyss slutat med blöja.
Svar på tråden problem med 8-åring