• Anonym (!!!)

    HJÄLP! Ersättning, arbetsförmedlingen, a-kassa, VAD ÄR ALLT DETTA!?

    Hej.

    Okej, så här:

    Jag har jobbat i ett år, för TIO år sedan. Fast det var via ett ställe som hette Målet AB, vet inte om det räknas!?
    Därefter gymnasiet, efter det föräldraledig, och nu är vi här - år 2015.

    Jag kommer att behöva ha ersättning under tiden jag söker jobb, annars kommer jag få flytta ut på en parkbänk!
    Men jag förstår inte - får jag ingen ersättning då jag aldrig har jobbat? Alltså, ingen ersättning alls?

    HJÄLP!!!

  • Svar på tråden HJÄLP! Ersättning, arbetsförmedlingen, a-kassa, VAD ÄR ALLT DETTA!?
  • Anonym (P)

    Ersättning kan du tyvärr inte få.

    Låter som att det är socialen du måste vända dig till.

  • Anonym (!!!)
    Anonym (P) skrev 2015-03-02 13:09:57 följande:

    Ersättning kan du tyvärr inte få.

    Låter som att det är socialen du måste vända dig till.


    Inte ens en grundersättning?
    Aktivitetsstöd?

    Hur gör alla som aldrig jobbat och börjar söka jobb?
  • Anonym (no)
    Anonym (!!!) skrev 2015-03-02 13:13:12 följande:

    Inte ens en grundersättning?

    Aktivitetsstöd?

    Hur gör alla som aldrig jobbat och börjar söka jobb?


    Ja många bor ju hemma då dom precis slutat skolan och resten på socialen. Eller då akassa.

    För övrigt har du varit föräldrar ledig i 7 år

    ?
  • Anonym (P)

    Socialbidrag är väldigt vanligt. Om man inte har en sambo eller är gift med någon som kan försörja en...då får man inget (jag).

    Kolla med din arbetsförmedling, de har ju kurser man kan få aktivitetsersättning för. Kan ju vara en kurs om hur man bäst söker jobb. Cv och personligt brev är väldigt bra att få en ordentlig genomgång om.

  • Anonym (!!!)
    Anonym (no) skrev 2015-03-02 13:15:20 följande:
    Ja många bor ju hemma då dom precis slutat skolan och resten på socialen. Eller då akassa.

    För övrigt har du varit föräldrar ledig i 7 år

    ?
    Jag tog studenten i juni år 2010, födde mitt barn i december samma år. Sedan dess har jag varit föräldraledig.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (P) skrev 2015-03-02 13:16:58 följande:

    Socialbidrag är väldigt vanligt. Om man inte har en sambo eller är gift med någon som kan försörja en...då får man inget (jag).

    Kolla med din arbetsförmedling, de har ju kurser man kan få aktivitetsersättning för. Kan ju vara en kurs om hur man bäst söker jobb. Cv och personligt brev är väldigt bra att få en ordentlig genomgång om.


    Tack för info!
  • Anonym (!!!)
    Inte jag skrev 2015-03-02 13:17:02 följande:

    Aktivitetsstöd får du efter 14 månaders inskrivning hos af så du får söka hos soc


    Men hur ansöker man om socbidrag då?
    Vem får det? Vad måste man göra?
  • Inte jag
    Anonym (!!!) skrev 2015-03-02 13:27:22 följande:

    Men hur ansöker man om socbidrag då?

    Vem får det? Vad måste man göra?


    Prata med din handläggare på af. De kan nog hjälpa dig med det
  • Anonym (!!!)
    Inte jag skrev 2015-03-02 13:28:48 följande:
    Prata med din handläggare på af. De kan nog hjälpa dig med det
    Men jag har ingen!
    När jag ringde dit så frågade tanten hur jag klarat mig hittills. Jag sa att enligt FK's snurra så ligger jag 3000:- under existensminimum, men lyckas gå runt ändå. Då säger idioten att "det kanske är din grej - du kanske kan starta en hemsida eller en blogg, med råd för hur man klarar sig på en liten budget".
    När jag sedan berättade om min gymnasieutbildning, - att jag läste ett program + hela tre inriktningar inom loppet av fyra år, samt att jag fick 2 VG resten MVG, så sa hon att jag förmodligen inte skulle rankas som någon som behöver stöd och hjälp.
    Jag får nog ringa igen för att få prata med någon annan.
Svar på tråden HJÄLP! Ersättning, arbetsförmedlingen, a-kassa, VAD ÄR ALLT DETTA!?