• LiLo00

    Vill göra slut med en gammal väninna...hjälp

    Hej!

    Jag gruvar mig över hur jag ska

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-02 15:20
    Jag gruvar mig över hur jag ska avbryta kontakten helt med en väninna sedan många år tillbaka.
    Till bakgrunden hör att jag träffade henne i skolan då jag var ung, och hon är ca 8 år äldre. Vi började umgås och ingick båda i en grupp tjejer under hela utbildningen och har i många år hållit kontakten därefter (även om kontakten är mycket gles nu mellan alla i gruppen pga mindre tid, jobb etc).

    Jag har först nu senaste 2 åren (då jag hunnit i kapp hennes mognad och blvit mindre naiv) börjat inse min väninnas rätta drag och det har visat sig vara mycket oklädsamt.

    Hon drar sig inte för att manipulera alla i sin omgivning, skvallra på ett elakt sätt (om precis alla andra i gruppen, som dessvärre tror att de är goda vänner med henne) och sprider negativ energi. Jag är fast besluten över att jag inte vill ha henne i mitt liv längre.

    Problemet är att vi verkar i en större sammanhang där dåligt rykte inte är så lätt att göra sig av med och jag vet att hon kommer snacka skit om även mig om jag "gör slut med henne". Hon har ett stort nätverk och det som gör denna situation ännu svårare är att att jag tycker om de andra i gruppen och umgås gärna med dem....men hon är den som är i centrum och knyter ihop gruppens medlemmar...och det blir omöjligt att umgås med de andra utan att hon är med i bilden
    Hon är minst sagt "farlig" då hon inte drar sig för att med illvilja prata illa on hon blir sårad eller kränkt. Jag bryr mig inte om detta drabbar mig socialt, men den skada den kan göra inom min professionella sfär komplicerar det hela.
    Jag är faktiskt oroad att hon har borderline/instabil personlighetsstörning då många relationer i hennes liv är komplicerade och då hon har en enorm separationsångest (något som jag märkte då jag försökt undvika hennes försök till kontakt).

    Hjälp....känner mig inmålad i ett hörn. Hur gör jag mig av med henne med minsta möjliga skada?

    Hoppas på goda råd:)

  • Svar på tråden Vill göra slut med en gammal väninna...hjälp
  • ScarlettHunter

    Hej,
    Jag hade ett liknande problem för inte så länge sedan, Min då bästa vän och jag gick väll inte ihop riktigt som vi borde och vi bråkade hela tiden och tyvärr gick det till den gränsen att jag bara sa upp kontakten helt med henne efter ett bråk. Kanske inte bästa sättet att göra det på när jag hade gått runt och tänkt på det en längre tid men det bästa jag skulle föreslå att du gör att prata med henne. Säg att det inte funkar och att du inte mår bra och att det här det du vill göra.

    Det är ju lite som att göra slut med en kille men det är det bästa. Du vill ju inte såra henne men om du inte mår bra i en relation då ska du inte fortsätta med den! Man ska göra saker och umgås med folk man mår bra av.

  • LiLo00

    tack för klokt svar Glad

    Problemet med min vän är att jag är övertygad att hon har instabil personlighetsstörning och jag vill inte att hon sprider falska rykten och gör bort mig professionellt...
    allt är risky buisness med henne.
    Jag tror kanske det säkraste är att bara undvika henne.

    Jag vet att en annan gemensam vän till oss försökte "göra slut" /avbryta kontakten genom att mer eller mindre säga det rakt ut, men det föll sig inte så väl ut det heller.
    Blir också ledsen då jag först nu ser alla de gånger jag har blivit manipulerad av henne....hon är ju extremt social och rolig att umgås med, så det gör det hela svårare...Skäms

  • ScarlettHunter

    Oj, det låter verkligen precis som den tjejen som jag hade problem med. Det låter ju jätte jobbigt. Det är klart att du kan försöka att få vänskapen att rinna ut i sanden (det var det jag försökte till en början) men det du bör ifrågasätta med det ställningstagandet är väll, är det det du kommer må bäst av? 

    Och om det slutar med att hon sprider falska rykten om dig så kanske det inte finns nått annat att göra? Bara hoppas att de hon talar med inser att ryktena är just det, falska?

  • Olym

    Det vore dumt att bryta kontakten med henne på ett sådant hastigt sätt. Låt henne få vara en del av din bekantskapskrets, men det betyder ju inte att ni behöver vara bästa vänner eller ens vänner för det. Var trevlig och artig mot henne i sociala sammanhang, var personlig men inte privat, och lägg fokus på de andra i sällskapet istället. Det finns människor man ogillar överallt, och någonstans måste man lära sig att hantera dessa relationer, för man kan inte göra sig av med alla man ogillar (arbetskollegor, svärföräldrar, kunder osv.). Om du lägger fokus på andra vänner, så tror jag att vänskapen rinner ut i sanden utan något smärtsamt avslut.

  • LiLo000

    Uppskattar verkligen ditt svar, du är klok som ser det ur ett större perspektiv om hu man ska hantera besvärliga människor.

    Jag har prövat att låta vänskapen rinna ut - detta är dessvärre något som hon har märkt, vilket medför en intensifiering av hennes kontaktsökande i dessa perioder då jag backat och försökt ta avständ. Hon är mycket intelligent och kan känna av nyanser i de flesta sammanhangen...extremt jobbig helt enkelt.
    Blir matt bara jag tänker på henne, och då lovade jag mig själv sist att aldrig mer träffa henne....trillade dit ändå pga hennes intensiva kontaktsökande och separationsångest som färgar av sig...

  • LiLo000
    Olym skrev 2015-03-02 18:32:02 följande:

    Det vore dumt att bryta kontakten med henne på ett sådant hastigt sätt. Låt henne få vara en del av din bekantskapskrets, men det betyder ju inte att ni behöver vara bästa vänner eller ens vänner för det. Var trevlig och artig mot henne i sociala sammanhang, var personlig men inte privat, och lägg fokus på de andra i sällskapet istället. Det finns människor man ogillar överallt, och någonstans måste man lära sig att hantera dessa relationer, för man kan inte göra sig av med alla man ogillar (arbetskollegor, svärföräldrar, kunder osv.). Om du lägger fokus på andra vänner, så tror jag att vänskapen rinner ut i sanden utan något smärtsamt avslut.


    Jag har prövat att under 2 års tid glida isär från henne och har kunnat glesa ut kontakten så gott det går, men så är man fast i hennes klor igen. Jag känner mig som en gisslan i hennes sällskap; hur jag än gör förlorar jag på det. 

    För övrigt ett mycket fint och klokt svar från dig, jag har fått en viss insikt!Cool
Svar på tråden Vill göra slut med en gammal väninna...hjälp