• Anonym (www)

    Hur går det till när en dom överklagas till hovrätten?

    Vad händer när åklagaren överklagar en dom i tingsrätten? Tas alla överklaganden upp i hovrätten? Hur lång tid kan det ta på ett ungefär? Handlar det om någon månad eller halvår? Ärendet gäller misshandel av normalgrad.

    Förstår att jag och den tilltalade kommer behöva infinna oss och avlägga vittnesmål(eller vad det nu heter) men måste vittnena vittna igen?

    Väldigt tacksam för svar. Var inte ett dugg beredd på att domen skulle överklagas..

  • Svar på tråden Hur går det till när en dom överklagas till hovrätten?
  • Anonym (...)

    En dom som överklagas till hovrätten kan kräva prövningstillstånd. Detta sker om den tilltalade i tingsrätten frikändes från ett brott som inte ger mer än 6 månaders fängelse eller om han eller hon enbart dömdes till böter. Detta är för att hovrätten inte ska ta upp allt för små mål. I övriga fall kommer hovrätten att ta upp fallet. Det kan ta upp emot ett år innan hovrätten prövar fallet, det går lite snabbare om personen fortfarande sitter häktad. I hovrätten kommer man att kolla på inspelningen från tingsrätten, detta innebär att vittne och målsägande (sålänge de inte ska höras om något nytt) oftast inte behöver komma till hovrätten. Rätten lyssnar på deras vittnesmål från tingsrätten.

  • Anonym (www)
    Anonym (...) skrev 2015-03-02 16:02:59 följande:

    En dom som överklagas till hovrätten kan kräva prövningstillstånd. Detta sker om den tilltalade i tingsrätten frikändes från ett brott som inte ger mer än 6 månaders fängelse eller om han eller hon enbart dömdes till böter. Detta är för att hovrätten inte ska ta upp allt för små mål. I övriga fall kommer hovrätten att ta upp fallet. Det kan ta upp emot ett år innan hovrätten prövar fallet, det går lite snabbare om personen fortfarande sitter häktad. I hovrätten kommer man att kolla på inspelningen från tingsrätten, detta innebär att vittne och målsägande (sålänge de inte ska höras om något nytt) oftast inte behöver komma till hovrätten. Rätten lyssnar på deras vittnesmål från tingsrätten.


    Tack för svaret!!

    Han blev frikänd men åklagaren yrkade på fängelse. Om det inte finns så mycket bevis, tas det upp ändå? 

    Så allt i tingsrätten spelas in? Det visste jag inte. Vittnena var väl det som var största beviset eller vad man nu ska säga. Slipper dom vara med ändå?
  • Anonym (xex)

    Är det du som har startat en andra tråden? Som inte kan eller vill lämna din partner trots misshandel?

    Eller gäller detta något annat?

  • Anonym (www)
    Anonym (xex) skrev 2015-03-02 19:32:50 följande:

    Är det du som har startat en andra tråden? Som inte kan eller vill lämna din partner trots misshandel?

    Eller gäller detta något annat?


    "Hjälp mig innan jag ligger död" tråden? Nej, det är inte jag.

    Startade en tråd i höstas och den handlade om när rättegången skulle bli av, den du menar? 
  • Anonym (...)

    Misshandel har två års fängelse i straffskalan vilket innebär att prövningstillstånd ej krävs. Målet kommer att tas upp oavsett alltså. Ja i tingsrätten spelas allt in i ljud och bild för att alla ska slippa komma igen. Det är bara om någon av parterna vill anföra något kytt som de får komma igen. Den tilltalade och dennes försvarare är dock alltid där.


    Anonym (www) skrev 2015-03-02 19:19:53 följande:

    Tack för svaret!!

    Han blev frikänd men åklagaren yrkade på fängelse. Om det inte finns så mycket bevis, tas det upp ändå? 

    Så allt i tingsrätten spelas in? Det visste jag inte. Vittnena var väl det som var största beviset eller vad man nu ska säga. Slipper dom vara med ändå?


  • Anonym (xex)
    Anonym (www) skrev 2015-03-02 19:38:57 följande:
    "Hjälp mig innan jag ligger död" tråden? Nej, det är inte jag.

    Startade en tråd i höstas och den handlade om när rättegången skulle bli av, den du menar? 
    Nej, den andra. Att det har varit rättegång, att du inte ville medverka men inte heller vill lämna osv.

    Om ovanstående stämmer och åklagaren vill överklaga, verkar det ändå som om samhället är bättre på att försöka skydda dig än vad du själv är?
  • Anonym (www)
    Anonym (...) skrev 2015-03-02 19:41:09 följande:

    Misshandel har två års fängelse i straffskalan vilket innebär att prövningstillstånd ej krävs. Målet kommer att tas upp oavsett alltså. Ja i tingsrätten spelas allt in i ljud och bild för att alla ska slippa komma igen. Det är bara om någon av parterna vill anföra något kytt som de får komma igen. Den tilltalade och dennes försvarare är dock alltid där.


    Ok, så jag kommer inte behöva vara där? Jag funderar på att stödja min man i mycket av det han kommer säga. Vi är ju gifta så det är väl inte olagligt?
  • balrog88

    Känns det inte konstigt att gå på rättegång - som målsägande och tilltalad - med någon som man fortfarande lever tillsammans med?

    Vad säger man till varandra vid frukosten liksom.

    Går man dit tillsammans, eller vad?

    Nu känner / vet jag flera som har polisanmält sina partners för misshandel, men samtliga har separerat innan rättegången. Antagligen för att det ofta har gått ganska långt när man väl anmäler sin partner eller ex-partner. Dvs det handlar inte direkt om några enstaka örflar...

  • balrog88
    Anonym (www) skrev 2015-03-02 19:57:29 följande:
    Ok, så jag kommer inte behöva vara där? Jag funderar på att stödja min man i mycket av det han kommer säga. Vi är ju gifta så det är väl inte olagligt?
    Om du är kallad som vittne kan det räknas som mened ifall du ljuger. Det är olagligt.

    Om du är där som målsägande är det en annan sak, men frågan kvarstår då varför du skulle vilja stödja honom om inte det han berättar är sant?
  • Anonym (www)
    Anonym (xex) skrev 2015-03-02 19:51:40 följande:
    Nej, den andra. Att det har varit rättegång, att du inte ville medverka men inte heller vill lämna osv.

    Om ovanstående stämmer och åklagaren vill överklaga, verkar det ändå som om samhället är bättre på att försöka skydda dig än vad du själv är?
    Så kan man ju se det. 
  • Anonym (xex)
    Anonym (www) skrev 2015-03-02 20:00:17 följande:
    Så kan man ju se det. 
    Var i så fall tacksam över att någon annan tänker på din säkerhet och hälsa, när du själv inte verkar göra det.

    Angående att du tänker stödja din mans berättelse. Är det för att skydda honom, eller vad är anledningen?
  • Anonym (www)
    balrog88 skrev 2015-03-02 19:57:31 följande:

    Känns det inte konstigt att gå på rättegång - som målsägande och tilltalad - med någon som man fortfarande lever tillsammans med?

    Vad säger man till varandra vid frukosten liksom.

    Går man dit tillsammans, eller vad?

    Nu känner / vet jag flera som har polisanmält sina partners för misshandel, men samtliga har separerat innan rättegången. Antagligen för att det ofta har gått ganska långt när man väl anmäler sin partner eller ex-partner. Dvs det handlar inte direkt om några enstaka örflar...


    Jo, det är klart. Vårt förhållande är väl inte som andras antar jag, eller det vet jag ju att det inte är, är ju mycket bråk. Men stannar hellre än att lämna då jag vet vad som händer, annars vet jag ju inte och då blir jag helt ensam. 

    Det har väl gått rätt långt antar jag, eller jag vet att det gått alldeles öfr långt men har någon slags konstig distans till det hela, som att det inte är mig det händer.
    Anonym (xex) skrev 2015-03-02 20:04:59 följande:
    Var i så fall tacksam över att någon annan tänker på din säkerhet och hälsa, när du själv inte verkar göra det.

    Angående att du tänker stödja din mans berättelse. Är det för att skydda honom, eller vad är anledningen?
    Ja, det känns lättast, jag tror jag måste göra det. 
    balrog88 skrev 2015-03-02 19:59:22 följande:
    Om du är kallad som vittne kan det räknas som mened ifall du ljuger. Det är olagligt.

    Om du är där som målsägande är det en annan sak, men frågan kvarstår då varför du skulle vilja stödja honom om inte det han berättar är sant?
    Som sagt lättast. hur blir det sen liksom, det är ju det jag måste tänka på. Förstår hur det låter...

  • Anonym (...)

    Vittne deltar inte. Rätt säker på att inte målsägande heller gör det. Skulle inte rekommendera dig att ljuga om du är vittne men inget händer om du gör det. För att dömas för mened ska du avlagt vittnesed , vilket du inte gör som hustru till part.

  • Anonym (www)
    Anonym (...) skrev 2015-03-02 20:23:40 följande:

    Vittne deltar inte. Rätt säker på att inte målsägande heller gör det. Skulle inte rekommendera dig att ljuga om du är vittne men inget händer om du gör det. För att dömas för mened ska du avlagt vittnesed , vilket du inte gör som hustru till part.


    Nej, det är nog en dum idé. Får jag ens medverka om jag inte blir kallad?
  • Anonym (...)

    Förhandlingen i hovrätten är som huvudregel offentlig så du är fullt välkommen i rättssalen som åhörare.


    Anonym (www) skrev 2015-03-02 20:34:39 följande:

    Nej, det är nog en dum idé. Får jag ens medverka om jag inte blir kallad?


  • Anonym (Sigge98)

    Hej, hoppas på att få liv här igen. Undrar hur ofta åklagare överklagar en dom? Det handlar om stöld och det är alltså butiken som anmält person i fråga men tingsrätten frikände personen, det var med en majoritet utav röster men det fanns några som röstade att personen borde bli fälld. Min fråga är alltså, hur stor chans är det att åklagaren överklagar?

Svar på tråden Hur går det till när en dom överklagas till hovrätten?