• MissDreamer

    Bra ägg, bra spermier, bra förutsättningar men det blir inga barn! Någon mer?

    Efter fler års längtan, tre misslyckade inseminationer och nu även en misslyckad IVF behandling börjar jag tröttna på att få höra att allt ser bra ut för uppenbarligen är det något som inte fungerar!

    Enligt utredningen ser allt bra ut för både mig och mannen, fina ägg, bra resultat på spermaprovet och som läkaren utryckte det är vi båda "unga, friska och hälsosamma".

    Inför inseminationen var alla väldigt positiva men efter tre misslyckade försök var det tydligt att det inte fungerade. Vi fick påbörja IVF och även nu är alla otroligt positiva då vi på pappret är i princip perfekta kandidater för IVF.  Efter ägguttaget fick de ut tre ägg som enligt läkaren såg riktigt bra ut och mannen lämnade sperma som även den såg riktigt bra ut, men fick idag veta att inget av äggen blev befruktat och han vet inte varför.

    Återbesök blir om några veckor och start med ny behandling. Något är ju uppenbarligen fel men vad verkar ingen veta och ärligt talat börjar jag nu bli mer irriterad än besviken. Jag önskar just nu bara att få veta vad som gör att det inte fungerar.

    Någon som haft samma problem eller känner igen sig?

  • Svar på tråden Bra ägg, bra spermier, bra förutsättningar men det blir inga barn! Någon mer?
  • Jag är bara jag

    3 ägg är lite och att inget blev befruktat kan tyda på dålig kvalitet. Fler ägg ger större chans så med kanske annan metod och andra mediciner och dos kan ni absolut lyckas. Första IVF:en är en "provomgång",ingen vet hur man reagerar och ingen vet hur äggen är. Det är därför många fel upptäcks först vid IVF och så många måste göra mer än en IVF. Vi provade IVF 7 ggr innan vi gav upp och övergick till ED. Det har inte heller funkat så vad som felas mig vette fåglarna...

    Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}

  • MissDreamer
    Jag är bara jag skrev 2015-03-02 15:46:50 följande:

    3 ägg är lite och att inget blev befruktat kan tyda på dålig kvalitet. Fler ägg ger större chans så med kanske annan metod och andra mediciner och dos kan ni absolut lyckas. Första IVF:en är en "provomgång",ingen vet hur man reagerar och ingen vet hur äggen är. Det är därför många fel upptäcks först vid IVF och så många måste göra mer än en IVF. Vi provade IVF 7 ggr innan vi gav upp och övergick till ED. Det har inte heller funkat så vad som felas mig vette fåglarna...

    Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}


    Jag är fullt medveten om att tre ägg är lite och att det inte var så många visste vi redan innan ÄP. Jag fick en ganska låg dos av hormonerna då jag inte haft några direkta problem med ägglossningen osv tidigare och alltid har varit väldigt  känslig mot hormoner. De låga doserna är troligtvis orsaken till att de blev så få ägg. Misstänker att nästa behandling kommer betyda markant högre dos. Jag hade alltså fler ägg men det vara bara tre som var mogna nog och som de valde att försöka befrukta. Men som du säger det kan vara dålig kvalite på äggen även om läkarna inte trodde det. Men fler ägg ger ju större chans för befruktning så hoppas på att vi får en annan behandlingsplan nästa gång. :)

    Stort lycka till säger jag även till dig och tack för svaret!!

    Och en nyfiken fråga från mig som inte har koll på alla förkortningar här på familjeliv ännu, betyder ED embryodonation eller äggdonation, och om de inte hittat vad som är fel varför valde läkarna att gå vidare med just det?     
  • Jag är bara jag

    Du var antingen lättstimulerad,men fick få mogna ägg-kan hända om processen går väldigt fort- eller också lite svårstimulerad och fick få mogna p.g.a det. Många byter metod och dos andra gången och lyckas bättre. Gjorde även vi. Blev inte ens ET första gången,andra IVF:en blev jag gravid och fick till frysen. Blev tyvärr MA,men det var ju otur.

    ED är embryodonation. Jag gick ju inte ens till ÄP sista IVF:erna och sen blev jag för gammal så det återstod bara ED. Hittills bara otur att jag inte lyckats anser min gynläkare. Gjort 3 FET och det är ju lite lägre chans också och "bara" ett ET så nu blir det ET igen,men förhoppning att det är sista gången. Vi får ju fler till frysen också så sen borde FET räcka.

  • Lady198608

    MissDreamer, vi sitter ju i samma sits. Fick veta idag att våra sex ägg inte blev befruktade. Läkaren ringde nyss och han sa bara att man inte vet varför det blir så, men det är inte så vanligt att det händer :(

  • MissDreamer
    Jag är bara jag skrev 2015-03-02 16:22:25 följande:

    Du var antingen lättstimulerad,men fick få mogna ägg-kan hända om processen går väldigt fort- eller också lite svårstimulerad och fick få mogna p.g.a det. Många byter metod och dos andra gången och lyckas bättre. Gjorde även vi. Blev inte ens ET första gången,andra IVF:en blev jag gravid och fick till frysen. Blev tyvärr MA,men det var ju otur.

    ED är embryodonation. Jag gick ju inte ens till ÄP sista IVF:erna och sen blev jag för gammal så det återstod bara ED. Hittills bara otur att jag inte lyckats anser min gynläkare. Gjort 3 FET och det är ju lite lägre chans också och "bara" ett ET så nu blir det ET igen,men förhoppning att det är sista gången. Vi får ju fler till frysen också så sen borde FET räcka.


    Då lär de säkert ge mig en annan dos nästa omgång så får jag hoppas på bättre resultat. Det finns verkligen otroligt många olika vägar och alternativ för att få barn idag, allt från IVF och ED, till adoption och surrogatmammor. Tänk att jag på allvar innan den här processen trodde att det var lätt att få barn och okomplicerat. :P

    Ok, då får jag önska dig ett stort lycka till och jag hoppas att det tar sig för dig den här gången. :)
  • MissDreamer
    Lady198608 skrev 2015-03-04 16:11:02 följande:

    MissDreamer, vi sitter ju i samma sits. Fick veta idag att våra sex ägg inte blev befruktade. Läkaren ringde nyss och han sa bara att man inte vet varför det blir så, men det är inte så vanligt att det händer :(


    Beklagar!! :(

    Vanligt eller ovanligt, frustrerande är det dock och tror det skulle vara så mycket enklare om vi bara visste vad som var fel. Har ni fått tid för något återbesök ännu eller info om hur ni ska gå vidare i er behandling? Jag undrar om vi kommer få samma metod men nya doser eller kanske en helt annan metod, det är ju verkligen en djungel det här!
  • Lady198608
    MissDreamer skrev 2015-03-04 19:48:04 följande:

    Beklagar!! :(

    Vanligt eller ovanligt, frustrerande är det dock och tror det skulle vara så mycket enklare om vi bara visste vad som var fel. Har ni fått tid för något återbesök ännu eller info om hur ni ska gå vidare i er behandling? Jag undrar om vi kommer få samma metod men nya doser eller kanske en helt annan metod, det är ju verkligen en djungel det här!


    Ja jag vill inte om våra bra förutsättningar nå mer, få höga förhoppningar och bli så här ledsen. Vi ska ringa efter att min mens kommit igång och vila lite, sen är det väl på't igen om vi vill. Jag hade lite svårt att prata när han ringde så det blev inte så mkt sagt, men jag hoppas att de kan överväga isic eller vad det nu heter när de hjälper spermierna in. Min sambo är inte så sugen på ett nytt försök än... Han tycker att om vi iaf ska misslyckas med våra bra förutsättningar så kan vi lika gärna göra det hemma i vår trygga borg. Men en gång till innan sommaren blir det nog. Hur ska ni göra?
  • MissDreamer
    Lady198608 skrev 2015-03-04 20:35:00 följande:

    Ja jag vill inte om våra bra förutsättningar nå mer, få höga förhoppningar och bli så här ledsen. Vi ska ringa efter att min mens kommit igång och vila lite, sen är det väl på't igen om vi vill. Jag hade lite svårt att prata när han ringde så det blev inte så mkt sagt, men jag hoppas att de kan överväga isic eller vad det nu heter när de hjälper spermierna in. Min sambo är inte så sugen på ett nytt försök än... Han tycker att om vi iaf ska misslyckas med våra bra förutsättningar så kan vi lika gärna göra det hemma i vår trygga borg. Men en gång till innan sommaren blir det nog. Hur ska ni göra?


    Förstår hur din sambo tänker men jag och min man har nog reagerat helt tvärtom. Att om det inte ens funkar i labbet är det nog kört att fortsätta hemma och vi hoppas på att få fortsätta så snart som möjligt.

    Vi har inte fått tid för nästa besök ännu då de skulle skicka en kallelse men ska ringa imorgon och kolla med dem. Har fått för mig att det måste gå en månad mellan försöken, en vanlig mens och sen vänta in nästa innan man får börja med sprutorna. Men jag vet inte vem som sagt det eller varför så hoppas att det inte stämmer. Vi har ju redan väntat och längtat en evighet redan innan vi fick påbörja IVF så rätt trött på att vänta...
  • Babywish

    Om inte byte av preparat och dos hjälper kan Prasteron öka äggkvaliten, men den måste man ta tre  månader innan äggplock, gärna mer.
    En del får kombinera den med Metonin (Circadin) också.

    IVF Falun skriver ut det när de tycker det behövs, finns även på nätet under DHEA. Finns en bra tråd här på forumet om det.

  • MissDreamer
    Babywish skrev 2015-03-05 07:50:10 följande:

    Om inte byte av preparat och dos hjälper kan Prasteron öka äggkvaliten, men den måste man ta tre  månader innan äggplock, gärna mer.

    En del får kombinera den med Metonin (Circadin) också.

    IVF Falun skriver ut det när de tycker det behövs, finns även på nätet under DHEA. Finns en bra tråd här på forumet om det.


    Tack för tipset! Ska fråga min läkare om det vid nästa besök. :)
  • Lady198608
    Jag är bara jag skrev 2015-03-05 17:43:49 följande:

    Önskar er båda stort lycka till! Jag vet absolut hur det känns.haft 6 ägg utan att det blev ET,jag fattade ingenting...


    Har ni gjort fler försök efter det?
  • Jag är bara jag
    Lady198608 skrev 2015-03-05 21:47:48 följande:
    Har ni gjort fler försök efter det?
    Ja,jag tror jag gjorde 2 till,de gick inte ens till ÄP. Gav upp sen och övergick till ED.
  • Etta

    Var väldigt liknande för oss, alla prover både ägg och spermier såg bra ut, fick på första försöket ut 15 ägg men bara ett blev befruktat och det var av halvdålig kvalité. Tydligen är det så att ingen kan svara på vad felet är när det inte befruktas, läkaren förklarade för oss att man helt enkelt inte kommit så långt i forskningen än. Vid andra försöket fick vi dock göra ICSI och då blev 5 av 15 befruktade o nu är jag gravid i vecka 6! :) Så ge inte upp!

  • MissDreamer
    Jag är bara jag skrev 2015-03-05 17:43:49 följande:

    Önskar er båda stort lycka till! Jag vet absolut hur det känns.haft 6 ägg utan att det blev ET,jag fattade ingenting...


    Tack! :)
  • MissDreamer
    Etta skrev 2015-03-05 22:10:16 följande:

    Var väldigt liknande för oss, alla prover både ägg och spermier såg bra ut, fick på första försöket ut 15 ägg men bara ett blev befruktat och det var av halvdålig kvalité. Tydligen är det så att ingen kan svara på vad felet är när det inte befruktas, läkaren förklarade för oss att man helt enkelt inte kommit så långt i forskningen än. Vid andra försöket fick vi dock göra ICSI och då blev 5 av 15 befruktade o nu är jag gravid i vecka 6! :) Så ge inte upp!


    Grattis till graviditeten och tack för ett härligt och uppmuntrande inlägg! Håller tummarna för att vår nästa behandling går lika bra som er andra gjorde! :)
  • Lady198608
    MissDreamer skrev 2015-03-05 23:59:25 följande:

    Grattis till graviditeten och tack för ett härligt och uppmuntrande inlägg! Håller tummarna för att vår nästa behandling går lika bra som er andra gjorde! :)


    Åå tack för ditt inlägg! Det ger lite hopp :) Jag hoppas att v också får ISCI, men jag är samtidigt rädd för ett nytt försök, om det skulle skita sig igen. Vi har dock kommit överrens om att dåliga nyheter hädanefter får komma till min karl först isf. Så får han berätta hemma. Han har inte känslorna utanpå kroppen på samma sätt som jag :)
  • Cathy

    Hej! Jag har inte läst de andra inläggen så jag kanske säger nåt som de andra redan sagt. Tre ägg är lite om man inte är svårstimulerad. Fråga kliniken om äggen var omogna eller om de såg 'grumliga' ut (= dåliga ägg) eller om skalet var tjockt (behöver ni göra icsi för att spermien ska kunna befrukta ägget). Alla dessa frågor ska kliniken (labbet) kunna svara på. Inget av dessa behöver vara nåt oöverkomligt - har själv haft alla dessa problem och blev till slut gravid utan ivf! Jag har överaktivt immunförsvar - det kan du också ha och därför lyckades inte inseminationerna. För visst tog du äl spruta vid inseminationerna för att försäkra dig om att ägget faktiskt lossar? Du är välkommen till Aten tråden här på FL - där finns många tjejer med olika typer av immunproblem. Lycka till! Kram

  • JOHA80

    MissDreamer:

    Vi fick endast uy 4 ägg på vår första ivf, och endast ett blev befruktat. vi var helt förtvivlade efter det. Jag fick en väldigt låg dos menopur. Andra gången höjde de dosen lite grand och jag fick ut 14 ägg, 13 mogna och 11 befruktade, vilket ju är ett betydligt bättre resultat på endast en liten doshöjning.

    Lycka till nästa gång! :)

Svar på tråden Bra ägg, bra spermier, bra förutsättningar men det blir inga barn! Någon mer?