• DenNamnbitne

    VÄLJ EN FAVORIT!

    Vilket av dessa gossenamn som slutar på -or är din favorit???

    Välj inte det vanligaste namnet bara för att det känns mest bekant. Det kan vara det finaste, men det är heller inte säkert. 

    Namnen är av rätt olika slag.

    1) Haldor-Halvor=Traditionella nordiska namn
    2) Hildor-Vidor=Svenska nybildningar (från 1800-talet eller tidigt 1900-tal)
    3) Isidor-Melchior=Utländska namn av olika slag, vissa gamla i Sverige

    Själv är jag väldigt förtjust i denna namnändelse och tycker om de flesta. Vilka gillar ni/ogillar ni och har jag glömt några guldkorn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden VÄLJ EN FAVORIT!
  • Anonym (A)

    Taylor, fast då på en tjej. 
    Möjligen Astor på en kille, det är rätt fint också.
    Svårt beslut. Glad

  • fluu

    Inte tänkt på det innan, men jag har tydligen svårt för -or-namn. Jag vill oftast byta ut -or mot -ar istället. Halvor tycker jag låter fult exempelvis, men Halvar ville jag döpa dottern till om hon nu inte varit just en dotter ;) Samma med Vigor - Vigar har jag haft på min lista.

    Men Mandor tycker jag ändå väldigt mycket om! Lindor och Aldor är också vackra, men inget jag skulle använda. Teodor är bra på alla sätt och vackert, men inte riktigt min grej ändå. Castor älskar jag, men bara i teorin.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

    Jag röstade på Isidor, som fanns med på vår namnlista (gammalt släktnamn). Jättefint!
    Även Vidor och Teodor är fina namn. För övrigt har jag inte mycket till övers för -or-namnen.

  • DenNamnbitne
    Anonym (A) skrev 2015-03-02 16:40:33 följande:

    Taylor, fast då på en tjej. 
    Möjligen Astor på en kille, det är rätt fint också.
    Svårt beslut. Glad


    Är det Swift som spökar? Flört 

    Jo Astor är trevligt!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-03-02 16:42:47 följande:

    Inte tänkt på det innan, men jag har tydligen svårt för -or-namn. Jag vill oftast byta ut -or mot -ar istället. Halvor tycker jag låter fult exempelvis, men Halvar ville jag döpa dottern till om hon nu inte varit just en dotter ;) Samma med Vigor - Vigar har jag haft på min lista.

    Men Mandor tycker jag ändå väldigt mycket om! Lindor och Aldor är också vackra, men inget jag skulle använda. Teodor är bra på alla sätt och vackert, men inte riktigt min grej ändå. Castor älskar jag, men bara i teorin.


    Det var märkligt på så fina namn Flört Men några gillade du ju i alla fall och det var väl huvudsaken. Ar-ändelsen är också väldigt fin, fast något speciellt är det ändå med -or. Min favorit är Hildor! Jag tycker att det är ett sånt unikt och fint namn, kraftfullt och gulligt. Att det är ett ett sånt utpräglat 1800-talsnamn gör saken ännu bättre. Min sympati för bortglömda namn vet knappt några gränser Solig
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-03-02 21:21:10 följande:
    Det var märkligt på så fina namn Flört Men några gillade du ju i alla fall och det var väl huvudsaken. Ar-ändelsen är också väldigt fin, fast något speciellt är det ändå med -or. Min favorit är Hildor! Jag tycker att det är ett sånt unikt och fint namn, kraftfullt och gulligt. Att det är ett ett sånt utpräglat 1800-talsnamn gör saken ännu bättre. Min sympati för bortglömda namn vet knappt några gränser Solig
    Hildor gillade jag inte, kändes som att tala om Hilda i plural. Hilder däremot är hemskt flott!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-03-02 21:29:57 följande:
    Hildor gillade jag inte, kändes som att tala om Hilda i plural. Hilder däremot är hemskt flott!
    Hilder är jättefint, liksom mansnamnet Hilde är jättefint. Jag tror dock att du uttalar många av dessa namn fel Tungan ute. Flera av dessa namn låter ju som plural av flicknamn: Hildor(Hilda), Idor(Ida), Mandor(Amanda), Lindor(Linda), Gundor(Gunda), Vidor(Vida), Astor(Asta), Minor(Mina) och vissa av namnen är ju mycket riktigt nybildningar efter dessa. Uttalet blir ju dock annorlunda. Hildor är ju med betonat som Hildur fast med -år i slutet. 
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-03-02 21:36:29 följande:
    Hilder är jättefint, liksom mansnamnet Hilde är jättefint. Jag tror dock att du uttalar många av dessa namn fel Tungan ute. Flera av dessa namn låter ju som plural av flicknamn: Hildor(Hilda), Idor(Ida), Mandor(Amanda), Lindor(Linda), Gundor(Gunda), Vidor(Vida), Astor(Asta), Minor(Mina) och vissa av namnen är ju mycket riktigt nybildningar efter dessa. Uttalet blir ju dock annorlunda. Hildor är ju med betonat som Hildur fast med -år i slutet. 
    Det är nog mer att jag "hör" plural av Hilda i huvudet och inte så mycket hur namnen uttalas egentligen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-03-02 21:37:38 följande:
    Det är nog mer att jag "hör" plural av Hilda i huvudet och inte så mycket hur namnen uttalas egentligen.
    Jag har säkert motsvarande mönster gällande andra namn i mitt huvud
Svar på tråden VÄLJ EN FAVORIT!