• AIK2LAX9

    Okej att skaffa hund?

    Vad tycker ni?

    En person i hushållet jobbar dagtid, fem dagar i veckan, ledig på helgerna. En person jobbar två dagar i veckan, och när personen jobbar börjar hon efter 11:00.

    Två "barn", ett som går på högstadiet, och ett som går på gymnasiet.

    Är det okej att skaffa hund? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Okej att skaffa hund?
  • Dexter dot com

    Det beror ju helt på hur länge ni tänker vara hemma med valpen, hur ni löser passningen av valpen när ni börjar jobba och hur länge den kommer lämnas ensam om dagarna senare är den är vuxen och ensamhetstränad och hur ni löser passningen om det visar sig att den inte klarar av att vara ensam alls?

  • Betty Boop

    När kommer den vuxna som jobbar heltid hem de dagar den andra vuxna personen lämnar hunden kl 11? 

    Hunden kan ju inte vara ensam då den är liten. Hur kan ni lösa det?

  • Skogisen

    Som skrivits här ovan så ska man tänka sig för innan man skaffar hund och fundera på hur mycket hunden kommer behöva vara ensam. Om jag inte är helt fel ute så får en hund enligt lag inte lämnas ensam mer än 5timmar i sträck. Om det är så att man känner att en valp kanske inte passar en då det är väldigt mycket jobb första månaderna så kanske man ska fundera på e. Omplaceringshund, flera av uppfödarna jag känner placerar ut sina tikar när de fått valpar och det kan ju vara ett allternativ o ta med i beräkningen när man ska skaffa hund

  • darkhorse

    Om ni har förutsättningar att kunna vara hemma varsin semesterperiod med hunden, alltså 10 v så tycker jag ni borde skaffa hund. Min förra hund hade dock problem med att vara ensam trots en massa ensamträning så jag var tvungen att säga upp mig från jobbet eftersom det inte fungerade att jag jobbade 4 timmar per dag efter 10 v. Efter ytterligare några månader var hon trygg och efter det hade hon inga problem alls att vara själv. 4 timmar är riktlinjen för hur länge en hund kan vara hemma utan att behöva rastning, en unghund behöver ofta rastas oftare än så och en valp kan behöva rastas varje halvtimme om man har otur :P 

    Ett hundägande ska ses som ett kontrakt som gäller hundens livstid så tänk igenom det noga. Jag skulle själv inte kunna tänka mig att vara utan hund men inget gör mig så arg som folk som bara "gör sig av" med sina hundar då de tröttnat, vilket ofta inträffar då hunden börjar bli könsmogen och "trotsig". 

    Lycka till med det eventuella hundägandet! :) Den villkorlösa kärlek man får av en hund går inte att hitta någon annanstans.

  • Dexter dot com
    darkhorse skrev 2015-03-04 20:53:03 följande:

    Om ni har förutsättningar att kunna vara hemma varsin semesterperiod med hunden, alltså 10 v så tycker jag ni borde skaffa hund. Min förra hund hade dock problem med att vara ensam trots en massa ensamträning så jag var tvungen att säga upp mig från jobbet eftersom det inte fungerade att jag jobbade 4 timmar per dag efter 10 v. Efter ytterligare några månader var hon trygg och efter det hade hon inga problem alls att vara själv. 4 timmar är riktlinjen för hur länge en hund kan vara hemma utan att behöva rastning, en unghund behöver ofta rastas oftare än så och en valp kan behöva rastas varje halvtimme om man har otur :P 

    Ett hundägande ska ses som ett kontrakt som gäller hundens livstid så tänk igenom det noga. Jag skulle själv inte kunna tänka mig att vara utan hund men inget gör mig så arg som folk som bara "gör sig av" med sina hundar då de tröttnat, vilket ofta inträffar då hunden börjar bli könsmogen och "trotsig". 

    Lycka till med det eventuella hundägandet! :) Den villkorlösa kärlek man får av en hund går inte att hitta någon annanstans.


    Med tanke på att man inte bör och får ensamhetsträna en valp mer än väldigt korta stunder dvs några få minuter innan den är 4 månader så är det oerhört naivt att tro att man skulle kunna lämna en 5 månaders valp flera timmar efter att ha varit hemma med den över sommaren. Däremot håller jag absolut med att minst 10 veckors ledighet är nödvändigt för att valpen ska hinna landa i sitt nya hem, bli trygg och hinnas skolas in långsamt hos en dagmatte.
Svar på tråden Okej att skaffa hund?