• Anonym (Hjälp mig)

    min grannes dotter mår dåligt

    Våra grannar gillar inte vi speciellt,inte många gillar dom alls.Men vi tycker bra om deras barn och deras dotter är 14 år och umgås dagligen med vår dotter som är jämnårig.Hon har anförtrott sig till mig väldigt mycket.För det första mår hon inte bra och har nog inte gjort på många år.Det som får henne att må mest dåligt är att hon är den enda i familjen som måste städa hela huset varje vecka(225 kvm),vika in allas tvätt,hennes styv mamma väljer kläder dagligen,hon måste gå upp alla helger kl 8.Hon har sämst kläder av alla i familjen,när alla syskonen fått nya kläder och skor så blir hon ofta utan med motivering att hon inte behöver kläder.Hon är nästan aldrig hos sin mamma,som bor i annan stad,för hennes pappa börjar gråta och ber henne stanna.Detta har pågått i många år och hon mår dåligt.Hon har inget självförtroende alls och jag har äntligen lyckats få med henne på regelbunden sport med min dotter,tidigare har pappan alltid sagt nej.Men vad kan jag mer göra för henne?Hon är en fantastisk tjej och jag bara måste titta på när hon mår dåligt?Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden min grannes dotter mår dåligt
  • Anonym (Hjälp mig)

    Detta har grannens dotter själv berättat för mig.Men inget av detta förvånade mig för jag har själv fått denna uppfattning.

  • lövet2

    Vad jag hade gjort, hade mycket berott på min relation till pappan. I bästa fall kunde vi komma överens om att flickan kunde flytta in hos oss under en period (om flickorna är tillräckligt goda vänner för att det skulle fungera). Flickan skulle slippa bo i huset men pappan skulle ändå ha henne nära.

    Annars skulle jag helt enkelt försöka underlätta hennes liv:
    *Låta henne ha en del kläder hos oss, och så kunde hon komma över och byta om före skolan på morgnarna.
    *Om flickan har egna pengar, så kunde jag ta med henne på någon Second Hand och låta henne köpa sig lite snygga kläder, som kanske inte pappan och styvmamman behövde få se.
    *Uppmuntra min dotter (med pengar om inte annat) att hjälpa sin kompis med städningen varje vecka.
    *Prata med flickornas lärare och antyda att läraren kunde ta upp skolarbetet med pappan. Kanske säga att flickan skulle behöva göra mindre hemma för att hinna med mera läxor.

  • Dr Mupp

    Är det som hon säger så är det ett fall för soc. 

    Sen får man komma ihåg att barn kan både ljuga och överdriva. Frågar man min dotter så får hon aldrig nya kläder och hon måste städa jämt. I själva verket får hon visst kläder och behöver plocka undan disken efter sig, hänga upp sina ytterkläder och hålla rent på sitt rum. Ett krav vi har på alla barnen.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Hjälp mig)

    Ljuga tror jag inte att hon gör.Att bo här eller sova här då och då hade hennes pappa aldrig tillåtit,om hon ska till sin mamma så ger han henne dåligt samvete att hon väljer att stanna.Det kan gå månader innan hon åker dit.Det med att min dotter hjälper att städa låter toppen,kan alltid prova.Tror pappan säger nej.När deras son är här och leker med vår son,så är det några dagar i veckan sonen inte får leka alls med någon,eftersom det blir för mycket lek enligt pappan.

  • Anonym (:/)
    Dr Mupp skrev 2015-03-02 19:33:34 följande:
    Är det som hon säger så är det ett fall för soc.  Sen får man komma ihåg att barn kan både ljuga och överdriva. Frågar man min dotter så får hon aldrig nya kläder och hon måste städa jämt. I själva verket får hon visst kläder och behöver plocka undan disken efter sig, hänga upp sina ytterkläder och hålla rent på sitt rum. Ett krav vi har på alla barnen.
    Rational arguments dont usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people. - Gregory House, M.D

    Det var detta sista jag tänkte på. . . Varken första eller sista gången en tonåring överdriver. Men jag vet ju inte förstås. Prata normalt med henne. Försök närma dig familjen snällt.
  • Anonym (..)

    Jag skulle nog gå dit på en fika och känna av läget. Kan det verkligen stämma som flickan säger?Hur verkar föräldrarna mot henne? En del av det hon säger låter som " tonårsgnäll" tycker jag

  • Anonym (Hjälp mig)

    Tonårsgnäll?Nej tror inte det.Det finns flera orsaker till att grannar/området starkt ogillar dessa föräldrar.Dom är mycket speciella med mycket starka åsikter,dom har även tidigare anmälningar på sig både från privatpersoner/läkare/släkt.Jag är väl medveten av detta.Att jag tror på flickan är att hon är inte vilken tonåring som hellst-än.Hon röker inte,dricker inte,skolkar inte,pluggar mycket,sminkar sig sällan,än så länge mycket blyg och ointresserad av killar.Hon låtsas nog pga blyghet.Men poängen är att hon frågar aldrig att få vara ute till 22,eller vara på stan efter 18,eller sova borta i tid och otid.Hon är hemma,i skolan eller hos oss.

  • Anonym (Hjälp mig)

    Önskar jag någon gång hade träffat mamman eller pratat med henne.Jag vet bara en sak,och det är att pappan fick boendet efter överenskommelse för många år sen och då var mamman sjuk psykiskt.Sen gick tiden och umgänget tog stryk.Även om både föräldrar har lika stort ansvar så tror jag inte hon var eller är speciellt medveten om varför umgänge uteblir.Umgänget har varit lov sista åren men hon har valt att vara kvar hos sin pappa.Jag trodde det var hennes egna val tills pappan sa att han inte fungerar utan henne och letade efter skäl att stanna tex resor kalas mm.En gång var hon hos sin mamma i 4 nätter och då träffade jag pappan,han sa att han knappt kunde sova när hon var borta och var orolig och sakna henne.Han gick inte ens till jobbet.

  • lövet2
    Anonym (Hjälp mig) skrev 2015-03-02 23:46:15 följande:
    Önskar jag någon gång hade träffat mamman eller pratat med henne.Jag vet bara en sak,och det är att pappan fick boendet efter överenskommelse för många år sen och då var mamman sjuk psykiskt.Sen gick tiden och umgänget tog stryk.Även om både föräldrar har lika stort ansvar så tror jag inte hon var eller är speciellt medveten om varför umgänge uteblir.Umgänget har varit lov sista åren men hon har valt att vara kvar hos sin pappa.Jag trodde det var hennes egna val tills pappan sa att han inte fungerar utan henne och letade efter skäl att stanna tex resor kalas mm.En gång var hon hos sin mamma i 4 nätter och då träffade jag pappan,han sa att han knappt kunde sova när hon var borta och var orolig och sakna henne.Han gick inte ens till jobbet.
    Känns som om inte heller pappan är psykiskt frisk. Han lägger hela ansvaret för sitt välmående på dottern. Socialen skulle eventuellt kunna göra något, men då måste flickan vilja det. Annars kan hon säkert få socialen att tro att allting är så bra, så bra ...
  • Anonym (Hjälp mig)

    Tack lövet2 och alla andras svar.Jag tänker inte anmäla hej vilt utan kommer fortsätta kontakt med min grannens dotter.Självklart bör man anmäla när skäl finns men det är troligt att allt detta bara skulle bli jobbigt för flickan och självklart skulle hon prata till sin pappas fördel,hon älskar honom.Alla era tips kommer jag fundera på och även hela situationen.Jag måste tänka på henne,inte vad jag tycker om hennes föräldrar.

  • Anonym (:/)
    Anonym (Hjälp mig) skrev 2015-03-03 00:19:25 följande:
    Tack lövet2 och alla andras svar.Jag tänker inte anmäla hej vilt utan kommer fortsätta kontakt med min grannens dotter.Självklart bör man anmäla när skäl finns men det är troligt att allt detta bara skulle bli jobbigt för flickan och självklart skulle hon prata till sin pappas fördel,hon älskar honom.Alla era tips kommer jag fundera på och även hela situationen.Jag måste tänka på henne,inte vad jag tycker om hennes föräldrar.

    Du låter insiktsfull och att du tänker "rätt" här. :) Försöka få en relation till henne men även till resten av familjen på ett respektfullt sätt och försöka att inte ha förutfattade meningar. Det kan vara lättare att se helheten då. Men det verkar som att du är på rätt tankebana som vill vara seriös och inte "bara" anmäla hipp som happ så utan istället försöka få en relation till dem.
Svar på tråden min grannes dotter mår dåligt