• Johan70

    Singel eller par – vad är billigast?

    Ofta säger man att det är billigare att vara två, eftersom man då kan dela på de fasta kostnaderna (hyra och så). Samtidigt vill många festa till det lite när de är tillsammans med någon, medan de kan leva sparsammare när de bor ensamma.

    Vad är din erfarenhet?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Singel eller par – vad är billigast?
  • Fjäril kär

    jag kan tycka det är lite hugget som stucket faktiskt.. 

    Visst kan man dela på bostadskostnader o sånt som ett par - men samtidigt så kan  man ju ha  en del utgifter som par som man kanske inte skulle haft som singel... 

  • Tonårsmamman1

    Jag tänker som så att är man slösig som singel så är man det som sambo också.

    Så jag tror att de flesta som bor ihop har det bättre ekonomiskt än om de bott själva.

  • fluu

    Jag levde helt klart billigare och enklare som singel. Fixade inte extra mysiga och lyxigare middagar, gick inte på date, hittade inte på lika mycket som kostade pengar osv.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nozpa

    Ingen större skillnad. Ja, man delar på vissa utgifter såklart. Men den utgiften är ändå ganska så liten. I alla fall om jag utgår från mig själv.

  • Lena

    Att ha barn är dyrast, sen kommer att dejta, sen singel och till sist sambos.

  • IsDimma

    För egen del är det klart billigare att bo ihop. Jag hittar inte på lika mycket som sambo som jag gjorde som singel. Då var man ju tvungen att ta sig utanför lägenheten för att få sällskap och det kostar mer än vad jag faktiskt trodde

    Matkostnader är lägre.

    Boendet inte så väldigt mycket billigare, högre hyra här faktiskt även när den är delad på två. Men det beror också på att jag innan jag flyttade hit till Göteborg bodde i en mindre stad med många billiga lågenheter och sånt existerar inte här. Jag bodde i en stor etta som singel och betalade 3200 för den. Nu bor vi i en trea och betalar runt 8800 för den.

  • Mascaraklumpar

    När jag var singel och dejtade kunde jag lätt klara mig på en tusenlapp i månaden exklusive hyran, trots att jag åt på restaurang tre gånger i veckan och hängde på krogen resten av tiden. Nu när jag har ett förhållande förväntas jag betala minst hälften av alla nöjen, så det blir betydligt dyrare.

  • AnnaZL

    Klart dyrare att vara sambo. Jag har aldrig bott ihop med en man som dragit sitt eget lass ekonomiskt (heller). Ensamboende rules!

  • sextiotalist

    För min del så var det under min singeltid som jag hade lägst utgifter

  • MadHatter

    Nu bor jag själv med ett barn, och jag tycker att det är självklart att vi skulle ha mer pengar kvar om vi var en vuxen till med en inkomst motsvarande min. Bara genom att dela på hyran skulle jag ju spara 3000:-/månad.

  • Paulina P P

    Först tänkte jag att det klart är billigare och om man lever precis som man gör när man är singel även när man är sambo blir det så. Min erfarenhet är dock att, åtminstone jag, hittar på mer saker som kostar. Så kanske det blir lite mer jämnt ändå.

  • Fia 28

    Maten har helt klart blivit dyrare när vi flyttat ihop, men allt annat har blivit billigare så jag sparar helt klart på att vara sambo. Dessutom får jag bo större för mindre pengar.

  • Batmamba

    Billigare. Hyran blir mindre och vi delar på avgifter för tv, tidning, bil, försäkringar mm. Möbelinköp och sånt blir ju också en mindre utgift när man delar på det.

    Matkostnaden är nog ingen skillnad för min del.

  • athanatos

    Singel helt klart,
    Visst kan man dela på hyran men man bor ofta mycket mindre som singel, eller så kan man hyra ut en del av lägenheten. Jag har rätt låga krav på boende så tvivlar på att jag skulle gå plus om jag flyttade ihop med någon.
    Köper inte heller att maten blir billigare, visst köpa större partier och göra storkok i all ära men det kan man göra som singel också, finns kyl och frys.
    Nej snarare är det så att jag som singel kan avstå väldigt mycket som en en partner aldrig hade gått med på att avstå.

  • MEE83

    Jag spenderar procentuellt mindre av min inkomst nu, min kapitalallokering till räntebärande papper och investeringar har ökat, men det beror på min inkomstutveckling. 

    Som sambo, så har det tillkommit alternativkostnader, då jag spenderar mer på min familj, jag spenderar en större summa på mat, kläder, restaurangbesök, andra nöjen och andra förbrukningsvaror än jag gjorde som singel, men på det stora hela så är min ekonomi bättre nu.

    Jag skulle vilja hävda att jag levde ett mer slösaktigt liv som singel, då en procentuellt större del av min inkomst gick till kapitalförstörande konsumtion när jag var singel, men som sambo så har mina reala månadskostnader gått upp, så om jag skall vara intellektuellt hederlig så kostar det ju mer för mig att ha flickvän.

Svar på tråden Singel eller par – vad är billigast?