• Anonym (tjej)
    Äldre 2 Mar 20:47
    1035 visningar
    10 svar
    10
    1035

    Betala fullt ut?

    Jag hyr privat och har två månaders uppsägningstid. Efter (knappt) en månad sa jag upp det på grund av allergi. Hyran för nästkommande månad var redan betald. Hyresvärden har hittat en ny hyresgäst och jag kommer bo här i en vecka under den månad som jag redan betalt för. Jag trodde jag skulle få tillbaka pengar, men det verkar inte så självklart för honom. Annars får han ju dubbelt också. Jag vet att jag inte har några rättigheter eftersom jag sa upp det så sent. Vad tycker ni gott folk?

  • Svar på tråden Betala fullt ut?
  • Anonym (*)
    Äldre 2 Mar 20:54
    #1

    Ja, så kan det bli. Nästa gång så förlorar han kanske på det.

  • Scoops
    Äldre 2 Mar 20:57
    #2

    Jag skulle ha kvar stället som förråd eller något om jag ändå betalt hyran för hela månaden ut. Jag skulle i varje fall inte lämna tillbaka några nycklar förren sista dagen... bara av princip.

  • Äldre 2 Mar 21:02
    #3

    När ska nästa flytta in?

  • Äldre 2 Mar 21:03
    #4

    Jag säger som scoop. Kan inte hyresvärden vara schysst mot dig så behöver ju inte du va schysst mot honom :) 

  • Anonym (tjej) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 21:09
    #5
    MsM84 skrev 2015-03-02 21:02:56 följande:

    När ska nästa flytta in?


    Direkt när jag har flyttat ut.
  • Äldre 2 Mar 21:12
    #6
    Scoops skrev 2015-03-02 20:57:18 följande:

    Jag skulle ha kvar stället som förråd eller något om jag ändå betalt hyran för hela månaden ut. Jag skulle i varje fall inte lämna tillbaka några nycklar förren sista dagen... bara av princip.


    ja, faktiskt.
  • Scoops
    Äldre 2 Mar 21:28
    #7
    Anonym (tjej) skrev 2015-03-02 21:09:05 följande:
    Direkt när jag har flyttat ut.
    Acceptera inte det. Har du betalt för en hel månad så ÄR hela månaden "din". Alltså så är du fri att använda (eller inte använda) lägenheten som du har lust. Ring din hyresvärd och meddela det fort bara så att han kan förvarna kommande hyresgäst, sen är det inte ditt problem hur de gör upp sen.
  • Äldre 2 Mar 21:28
    #8

    Du har uppsägningstid och du betalar hyra för den tiden. Således kan inte hyresvärden skriva kontrakt med någon annan för en period som du betalat hyra för. Eller kan kan han ju men det är inte juridiskt riktigt.

    Om det är så att du vill flytta ut innan din uppsägningstid går ut och den nya vill flytta in tidigare så är det normala att lösa det så att den nya hyresgästen betalar direkt till dig, alltså för tiden under den månaden som du betalat hyran för ex hyran för en månad är 4.000 kr, den nya får tillträde 3 v innan den skulle och betalar då dig 3.000 kr.

    Tycker att du säger till hyresvärden att du kommer att lämna tillbaka nycklarna den sista dagen i månaden som du betalat för eftersom du har kontrakt på den tiden. Skulle han vilja ha nycklarna och låta någon annan flytta in så får han betala tillbaka rimlig del av hyran.

  • Anonym (tjej) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 21:33
    #9

    Jag har pratat med honom nu och vi har slutligen kommit överens om att jag och den nya hyresgästen delar hyran så att han får in det han brukar. Precis som jag ville ha det!

  • Äldre 2 Mar 23:13
    #10
    Anonym (tjej) skrev 2015-03-02 21:33:56 följande:

    Jag har pratat med honom nu och vi har slutligen kommit överens om att jag och den nya hyresgästen delar hyran så att han får in det han brukar. Precis som jag ville ha det!


    perfekt ju
Svar på tråden Betala fullt ut?